NAS of rpi4b setup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Ik zit met een dilemma..

Ik heb hier voor me een Synology DS220+ en een WD Red 4TB.

Ik weet echter niet of dit overkill is voor mij, aangezien de synology ruim 300 euro kost.

Ik twijfel tussen 2 alternatieven:
- synology ds118(j?)
- rpi 4b setup.

Wat wil ik:
- af en toe een backup maken
- media bestanden hosten
- gebruiken als DLNA/Plex server naar mijn tv (plex app of de sony mediaplayer app. Eventueel later een Shield erbij).
- Torrents downloaden

Is de ds220+ een goede keuze?
Of is een lagere klasse nas ook goed?

De rpi4b ligt al een jaar stof te happen dus die zou ik voor 30 euro al kunnen opzetten (hoef dan enkel een 3.5” sata case te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Als je die rpi4b toch al hebt gewoon eerst proberen, desnoods eerst even zonder behuizing.

Maar plex op een rpi is wel een uitdaging denk ik.
Torrents gaat prima maar als die hard bezig is dan stopt zo'n beetje verder alles op die rpi, maar dat kun je gewoon schedulen naar tijden dat je die rpi niet ergens anders voor gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 02-11-2022 08:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 12:31
Heb hier al sinds de release de rpi4 draaien als NAS incl. alle media download software op docker containers. Draait als een zonnetje en de performance is méér dan voldoende. Mits je enkel de content van de pi afhaalt.

Transcoderen gaat dan bijvoorbeeld niet. Maar daar heb ik nog nooit behoefte aan gehad. Enige limitatie aan mijn setup is de ingebouwde nic en wi-fi van mijn tv. Deze halen beide niet stabiel hoger dan 100mbit over het netwerk en daardoor hapert 4k HDR.

Maar normale 4k en alles daaronder streamt gewoon prima via Plex op de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
ZwartR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:00:
Heb hier al sinds de release de rpi4 draaien als NAS incl. alle media download software op docker containers. Draait als een zonnetje en de performance is méér dan voldoende. Mits je enkel de content van de pi afhaalt.

Transcoderen gaat dan bijvoorbeeld niet. Maar daar heb ik nog nooit behoefte aan gehad. Enige limitatie aan mijn setup is de ingebouwde nic en wi-fi van mijn tv. Deze halen beide niet stabiel hoger dan 100mbit over het netwerk en daardoor hapert 4k HDR.

Maar normale 4k en alles daaronder streamt gewoon prima via Plex op de tv.
Kijk dat klinkt hoopvol!

Ik heb net een nieuwe tv gekocht met wifi6, die speelt verder alles tot nu toe af via Directplay (met Plex op mijn macbook pro / usb stick).
Dus ik gok indd dat dit wel moet werken.

Wellicht ga ik binnenkort nog eens kijken naar een Shield oid dus dan zal transcoderen zowieso geen issue meer zijn.

Ik heb inmiddels een TerraPi Duo setje gekocht met een usb-Sata adapter, ben benieuwd!
Vraag me alleen af of dat bv een Synology 218J niet makkelijker is (kwa kosten scheelt het niet veel), al heb ik begrepen dat de software voor de non-intel synologies vrij beperkt is.

[ Voor 13% gewijzigd door genc007 op 02-11-2022 11:03 ]