welke cpu zit er in deze oude epsilon pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-06-2024
beetje verbasterde titel. heb hier een relikwie pc, gebouwd door Epsilon vroeguh.
koeler is een titan ttc-w6tb koeler voor socket 478.
zat ook een point of view 7600gt in, en 2sticks 256mb ddr1, met nog 1 stick 1gb ddr1.

is er toevallig iemand met genoeg vreemde oude hardware kennis om te kunnen gokken wat hier in zit? Zo niet, hoe kom ik er achter en hoe krijg ik de koeler los? als ik in de twee knijpers knijp buigt het plastic enorm maar verder niks..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COQQJQWmyZeC2GVwByu0w8Bhypc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0lnin548K7uBzTNVihmHbrc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LIFRHM9161Do5YsuLDRKhPeMic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLeVs2YArMD3WUuj0MRZ6HZo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Pentium 4

Dit is je mobo en hier staan de supported cpu's https://www.asus.com/supp...00%20deluxe/helpdesk_cpu/

Probeer eens de CPU koeler een beetje naar beneden te drukken en tegelijkertijd de 2 latches aan de zijkant te openen.

[ Voor 119% gewijzigd door pennywiser op 01-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Socket 478 was voor Pentium 4 en Celeron, dus één van die twee :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe je erachter komt? Door de koeler te verwijderen, of hem aan te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Hahn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:53:
Socket 478 was voor Pentium 4 en Celeron, dus één van die twee :P
denk dan een van de snellere p4's. deze is gebruikt voor archvis toen de tijd. is exact model belangrijk bij verkoop? Ben bang dat ik iets breek als ik de koeler er af haal omdst deze nirt mee werkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
JayJayGolden schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:58:
[...]

denk dan een van de snellere p4's. deze is gebruikt voor archvis toen de tijd. is exact model belangrijk bij verkoop? Ben bang dat ik iets breek als ik de koeler er af haal omdst deze nirt mee werkt
Als je 'm wilt verkopen, hoop ik dat 'ie het nog doet? Dan kan je erachter komen wat erin zit door 'm aan te sluiten en te kijken wat BIOS zegt ;)

Als 'ie toch niet meer werkt, dan zal het voor de prijs weinig uitmaken. (Alhoewel je voor een Pentium 4 sowieso weinig zal vangen, ongeacht of het de snelste of langzaamste is.)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Verkoop? De kringloop neemt ze niet eens gratis aan. Dit is helaas nog net geen "vintage computing" ben ik bang :) Mede omdat PC's in die tijd veel meer verkocht zijn dan P2 en P3 computers van ervoor, die vind je dan ook bijna niet meer. P4 was de tijd dat elk gewoon huishouden ook op internet ging voor het eerst.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 01-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Hahn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:00:
[...]

Als je 'm wilt verkopen, hoop ik dat 'ie het nog doet? Dan kan je erachter komen wat erin zit door 'm aan te sluiten en te kijken wat BIOS zegt ;)

Als 'ie toch niet meer werkt, dan zal het voor de prijs weinig uitmaken. (Alhoewel je voor een Pentium 4 sowieso weinig zal vangen, ongeacht of het de snelste of langzaamste is.)
heb geen scherm staan wat hier op kan ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
JayJayGolden schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:05:
[...]

heb geen scherm staan wat hier op kan ben ik bang
Gewoon VGA DVI van de 7600gt, dit zit nog steeds op de meeste monitoren. En misschien heeft die kaart ook wel VGA. Even scherm van andere PC pakken misschien?

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 01-11-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:40
Hier kun je nog iemand mee blij maken prijs zal tussen de 10-20 euro zijn, kringloop winkels nemen ze niet aan gezien er geen Windows 10/11 op staat dat is mijn ervaring hier gaat die meteen naar de broker waar ze geld voor vangen.

Pentium 4 socket 478 was de laatste pc die nog met Windows 98 etc kan werken dus nog aardig gewild bij retro gamers, ik verwacht dat de meeste mensen die pc voor reserve onderdelen gaan gebruiken.

Wel jammer van die 7600gt gezien daar geen Windows 98 support meer voor is, voor Windows XP is deze pc niet gewild.

Mensen die geen Windows 98 pc kunnen vinden omdat iedereen denkt dat zijn pc zeldzaam is (wat het niet is) gaan vaak hier voor, voor de prijs maakt het niet uit welke processor erop zit, moederbord type is belangrijk om te vermelden bij verkoop.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2022 19:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pennywiser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:06:
[...]

Gewoon VGA DVI van de 7600gt, dit zit nog steeds op de meeste monitoren. En misschien heeft die kaart ook wel VGA. Even scherm van andere PC pakken misschien?
Als @JayJayGolden geen monitor heeft welke er op past: Ik heb hier op zolder nog wel een paar Eizo's (TFT) staan welke zowel DVI als VGA willen babbelen.... Gratis op te halen (én nee, dat is geen advertentie daar ik ze niet eens op V&A heb staan).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JayJayGolden schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:47:
is er toevallig iemand met genoeg vreemde oude hardware kennis om te kunnen gokken wat hier in zit? Zo niet, hoe kom ik er achter en hoe krijg ik de koeler los? als ik in de twee knijpers knijp buigt het plastic enorm maar verder niks..
Zonder een goede foto van het mounting mechanisme is dat lastig te zeggen. Maar Socket 478 had standaard een plastic bracket, waar een klem inhaakte die je vast kon zetten. Als je die aan beide kanten losmaakt, dan kun je de koeler er vanaf halen. Hou er rekening mee dat na al die tijd de koelpasta vast helemaal is uitgehard, dus waarschijnlijk zul je de koeler wat moeten draaien voordat hij loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:16:
[...]

Zonder een goede foto van het mounting mechanisme is dat lastig te zeggen. Maar Socket 478 had standaard een plastic bracket, waar een klem inhaakte die je vast kon zetten. Als je die aan beide kanten losmaakt, dan kun je de koeler er vanaf halen. Hou er rekening mee dat na al die tijd de koelpasta vast helemaal is uitgehard, dus waarschijnlijk zul je de koeler wat moeten draaien voordat hij loskomt.
Idd. Kan je een foto van de zijkant van de koeler plaatsen? Want nu is het lastig te zien hoe die vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
fm77 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:17:
[...]

Idd.Kan je een foto van de zijkant van de koeler plaatsen? Want nu is het lastig te zien hoe die vast zit.
Zitten 2 flappen aan elke zijkant die je moet indrukken. Licht met beleid indrukken van de koeler loodrecht naar beneden en tegelijkertijd beide flappen indrukken helpt, anders blijven deze teveel haken en krijg je ze bijna niet los.

Dat indrukken ging op de standaard Intel P4 koeler met 2 "levers". Met deze koeler moet dat even met de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJayGolden
Will_M schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:16:
[...]

Als @JayJayGolden geen monitor heeft welke er op past: Ik heb hier op zolder nog wel een paar Eizo's (TFT) staan welke zowel DVI als VGA willen babbelen.... Gratis op te halen (én nee, dat is geen advertentie daar ik ze niet eens op V&A heb staan).
ik kijk eerst even of ik toch iets heb staan, maar zoniet kom ik hier wel op terug :) erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52
Booten zal lastig gaan zit namelijk geen geheugen in, de betreffende koeler ken ik niet dus heb geen idee wat voor bevestiging het is.
Weet wel uit die tijd dat er koelers waren waar je aan 1 kant en schroevendraaier in kon steken en zo de boel naar beneden duwde en dan op zij boog.

Normaliter zou het een plastic beugel moeten zijn, probeer anders nog eens van een andere hoek een foto te maken.

Edit** YouTube: Titan socket 478 TTC W6TB 825 CU35 как его снять и установить hier een Russisch filmpje met de betreffende koeler.

[ Voor 19% gewijzigd door TRAXION op 01-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJayGolden
TRAXION schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:36:
Booten zal lastig gaan zit namelijk geen geheugen in, de betreffende koeler ken ik niet dus heb geen idee wat voor bevestiging het is.
Weet wel uit die tijd dat er koelers waren waar je aan 1 kant en schroevendraaier in kon steken en zo de boel naar beneden duwde en dan op zij boog.

Normaliter zou het een plastic beugel moeten zijn, probeer anders nog eens van een andere hoek een foto te maken.

Edit** YouTube: Titan socket 478 TTC W6TB 825 CU35 как его снять и установить hier een Russisch filmpje met de betreffende koeler.
heb het geheugen er al uitgehaald, kan er zo weer in haha.
Zit alles er uit te halen en te noteren. Maar toen liep ik tegen die koeler aan.

en die video had ik al gezien en geprobeerd. het is wel hetzelfde mechanisme, maar ik denk dat wat een andere reactie hier zei over induwen ipv trekken wel gaat helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door JayJayGolden op 01-11-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
pennywiser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:21:
[...]

Zitten 2 flappen aan elke zijkant die je moet indrukken. Licht met beleid indrukken van de koeler loodrecht naar beneden en tegelijkertijd beide flappen indrukken helpt, anders blijven deze teveel haken en krijg je ze bijna niet los.

Dat indrukken ging op de standaard Intel P4 koeler met 2 "levers". Met deze koeler moet dat even met de hand.
ahh dank! zal ik uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:59
Gewoon inderdaad kijken in de bios. De PC heeft weinig functionele waarde wel leuk als retro PC voor oude spellen o.a.

Heb alleen ervaring met de stock cooler van s478 dat ging door twee clipjes om te draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-11-2022 19:48 ]

Pagina: 1