Gaskachel thermostaatknop steeds bijdraaien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panabix
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Hallo allen,

Sinds een tijdje woon ik in de woning waar vroeger mijn overgrootmoder woonde.
hier staat een mooie oude Jotul gaskachel die we graag zouden gebruiken. We hebben een nieuwe gasleiding laten aanleggen aangezien degene die aanwezig was een lek onder de vloer had. We hebben ook de schouw laten vegen voor een optimale luchtdoorstroming en veiligheid. De kachel ontsteekt goed en de waakvlam ziet er goed uit. De thermostaatknop moet helaas steeds bijgedraaid worden tijdens het gebruik. De hoofdbrander gaat aan wanneer de thermostaatknop op 3 ongeveer staat. na enkele minuten gaat de hoofdbrander echter steeds wat stiller. Dan draai ik de thermostaatknop wat bij tot de hoofdbrander weer normaal gaat. Zo blijf ik de thermostaatknop steeds bijdraaien tot ik niet verder kan draaien en de hoofdbrander volledig uitgaat. (dit hele process duurt ongeveer 25 minuten)

De kachel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYuYVV66NT2a1-BXKUoU59HQmuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPstL49aveiJYIV6EncsO7kQ.jpg?f=fotoalbum_large

Het bedieningspaneel met de thermostaatknop: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6puRzV5M1Cy25epGqSEdkUcm8tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXpW33Wn91qTkxmHljK3aANZ.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft hier toevallig iemand een gouden tip?

Alvast bedankt!
Arthur

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
In eerste instantie zou ik denken dat de doeltemperatuur bereikt is en daarom de brander naar een lagere stand gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10

Dido

heforshe

Inderdaad, hoe warm is het tegen dat de brander uiteindelijk uitgaat? Als het tegen die tijd 40 graden is in huis werkt dat ding redelijk naar verwachting en krijg je heel andere antwoorden als wanneer de ruimt enog maar net een paar graden boven de buitentemperatuur ligt.

Waar zit de sensor van die thermostaatknop? Is die zodanig ingebouwd dat de lokale temperatuur daar sneller oploopt dan in de bedoeling is?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panabix
ik heb het momenteel tot 21 graden celsius gekregen. daarna sprong de kachel uit. als ik hem even laat afkoelen, kan ik hem weer enkele minuten aandoen. Waar de sensor zich bevindt weet ik niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Volgens mij kun je bij zo'n oude gaskachel vrij simpel de mantel verwijderen en dan kun je achter het bedienpaneel kijken waar een en ander heen loopt. Misschien is er stofophoping bij de thermostaat. Wanneer heeft die kachel het voor het laatst goed gedaan?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panabix
Kachel stond al jaren stil, mijn overgrootmoeder is in 2019 overleden en heeft de kachel de laatste jaren van haar leven zelfs niet gebruikt. Voor hem terug in werking te zetten heb ik hem eens goed uitgestofzuigd maar het zou inderdaad kunnen dat er nog wat stofresten bij de thermostaat zijn. Ik ga morgen de mantel eens losvijzen en wie weet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wat je beschrijft is volgens mij normaal gedrag. De hoofdbrander moduleert. Als je hem gewoon laat staan, dan begint hij met een lange aantijd en korte uittijd. Wordt het warmer dan verschuift dat naar korter aan een langer uit. De thermostaat zit in de kachel dus hij regelt daar de temperatuur, niet die van de kamer. Die zal echter meelopen. Het is een oude kachel, dus dat is de charme :+

Theo

Pagina: 1