Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Abeth
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
Ik heb een offerte ontvangen voor zonnepanelen.

Wij verbruiken 9000 kwh per jaar. Zijn daar nu stevig op aan het bezuinigen met Led en überhaupt m.b.v. een P1 meter alles aan het aanpassen. Huidig gebruik 10-15 kwh per dag => hopelijk gaan we naar 4700 kwh per jaar.

Er zijn geen bijzondere apparaten in de vorm van warmte pompen oid . Wel zal de CV ketel binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden . En dat zal dan wel een hybride worden.

Met het oog op de toekomst zou ik wel een grote paneleninstallatie willen hebben.

Er is een plat dak met veel zon: onderstaande foto/simulatie is opstelling met 25 panelen gemaakt door degene van de offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqYg6idSl1Wfk8552-6yhnSKfew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hu3bjsLMMWktm6I8EWbgdgPJ.jpg?f=user_large

De offerte is niet gespecificeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5QtM6vxh37pYIypa_BlmcfW-Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvnAtQi7fVc4DFcK2iBY2Mjg.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik alle losse onderdelen van bovenstaande offerte op zoek op internet en een stelpost voor AC aansluiting in de meterkast kom ik op een totaal van € 11.690.- ex BTW
Verschil met hun offerte € 5000,- ex BTW . Dit is dus voor installatie en hulp bij BTW teruggave en winst.

Nu lees ik op jullie forums dat voor mijn situatie ( plat dak weinig schaduw) micro-omvormers of optimizers niet zo interessant zijn.
Dus panelen ( 25?) met een SMA tri Power String 10.000(?0 zou voldoende zijn.?

Nu mijn vragen:
1-Wat is het oordeel van bovenstaande offerte qua techniek en qua prijs
2-Wat is eventueel een goed alternatief. Ik houd van kwalitatief goede spullen 25 jaar garantie op product en effieciëntie
3-Er zullen vele losse onderdelen besteld moeten worden kabels, aansluitingen etc wie/welk bedrijf kan daarbij adviseren?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Abe

Alle reacties

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:13

Nicap

Tsssk....

In eerste instantie zou ik vooral eerst meer offertes aanvragen.
Dan kun je ook bete vergelijken.

• Abeth
Dank voor je reactie.
Ja die zijn onderweg en 1 is er al binnen niet veel goedkoper en mi een mindere kwaliteit installatie.

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 00:39
1. De panelen en het montagemateriaal zijn prima. Je zou ook nog niet volledig zwarte panelen kunnen overwegen als ze toch boven op een hoog plat dak komen. Die hebben vaak iets betere opbrengsten.

De iq7+ topt alles wat boven de 295 watt uitkomt af, terwijl micro-omvormers bij weinig schaduw geen duidelijk voordeel hebben en wel duur zijn.

2. Je zou eventueel een ander type Micro-omvormer kunnen nemen, maar ik zou hier voor een stringomvormer gaan. Als je de opbrengst verder wilt verhogen is het waarschijnlijk voordeliger om je dakruimte volledig te gebruiken en meer panelen te laten leggen.

3. De installateur? Of ga je het zelf doen? Als je hier een uitgebreider advies wilt, raad ik aan de topic start aan te passen volgens het format.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Deze panelen zijn heel goed, maar werken op plat dak beter in portrait door hun alternatieve opbouw https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Op een schaduw vrij/arm dak is Enphase, dat een mooie techniek is en zijn plaats heeft, verspilling van geld.

Een 10kW string omvormer is hier de juiste keuze.

Even verder zoeken dus: gelukkig maakt een maand eerder of later dit jaargetijde niets uit. Voor half maart gebeurt er niet veel met een plat dak systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Abeth
Hoi Niels,
Dank voor de info.
1-Jouw conclusie geen IQ 7 omvormers maar stringomvormer ; Heb je een idee? SMA tri Power String 10.000?
2-Uitgebreider advies : graag ja : hoe ga ik topic aanpassen aan format? Dat begrijp ik niet. Ik ben een beginnertje op een forum.
GRTZ
Abe

• Abeth
Hoi Ronald,
Dank voor de info. Een vergelijkbaar antwoord zag ik al van je mbt Enphase/optimizers/microconverters en niet schaduw rijk dak.
Wat bedoel je met : voor half maart etc . mbt de zon of prijs?
THX
GRTZ
Abe
Pagina: 1