saldering met verschillende tariefperiodes Eneco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.smidt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-03 15:28
Hoi iedereen, ik ben net als velen bezig met energie op het moment. Ik heb zonnepanelen op mijn dak liggen, en er komen binnenkort nog meer zonnepanelen. (leveringsproblemen 8)7 )

Ook heb ik wat excel sheets gemaakt om mijn verwachtte verbruik en opbrengst van gas en stroom inzichtelijk te krijgen. In de excel sheets heb ik verschillende scenarios doorgerekend zoals gas blijven stoken, direct electrisch verwarmen, warmtepomp etc.

Om hier de bijbehorende jaarafrekening bedragen bij te berekenen en keuzes te kunnen maken, moet ik weten hoe mijn energie leverancier (Eneco) de saldering toepast. Op de site staat dat ze dit per jaar doen. Maar omdat op dit moment er al verschillende tariefwijziging zijn geweest, maakt het wezelijk verschil met "welke" kWh's uit welke tariefperiode wordt gesaldeerd.

Na een stuk of 5 keer bellen en 12 mailtjes (!) ben ik erachter dat ze per tariefperiode eerst binnen in de tariefperiode salderen. Dan kijken ze nog een keer of er ergens in een tariefperiode een overschot aan kWh's staat dat met verbruik in een andere periode kan worden gesaldeerd. Daarna betaal je de resterende kWh's of krijg je een terugleververgoeding als je in de plus eindigt.

Nu blijft de vraag, met welke periode wordt als eerst gesaldeerd? Of worden de overschotten verdeelt over de periodes met tekorten? Dit maakt wezenlijk verschil.

Hier nog een klein rekenvoorbeeldje ter verduidelijking.
periode 1: verbruik van 2000kWh, 1000kWh teruggeleverd, dus netto 1000kWh verbruikt, verbruikstarief €0,40
periode 2: verbruik van 2000kWh, 1000kWh teruggeleverd, dus netto 1000kWh verbruikt, verbruikstarief €0,98
periode 3: verbruik van 2000kWh, 3000kWh teruggeleverd, dus netto 1000kWh geleverd, verbruikstarief €0,80
Met welke periode wordt gesaldeerd? Dus wat wordt de netto afrekening? €400,- of €980,-? Of iets anders?

Helaas heeft de klantenservice niet in de interne knowledgebase staan met welke periode als eerste wordt gesaldeerd. Ze weten het dus zelf ook niet.

Dus mijn vraag, weet iemand hoe dit zit?
(En hoe ik Eneco zo ver kan krijgen om iets op papier hierover te zetten :P )

PS bij interesse kan ik wel het relevante deel van de helpdesk knowledgebase copy-pasten, dat heb ik inmiddels over de mail gekregen van verschillende medewerkers.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k.smidt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-03 15:28
Update!

Inmiddels heb ik nog een mail gekregen van Eneco, waarin wordt gezegt dat het simpelweg nog niet bekend is hoe dit verrekend wordt, ook niet intern in de bestuurslaag boven de klantenservice.

Zelf vind ik dit erg slecht. Er worden verschillende tariefperiodes gemaakt door het tussentijds aanpassen van de tarieven, zonder dat bekend is hoe dit berekend gaat worden. Dan weet dus letterlijk niemand hoe de jaarafrekening eruit gaat zien. Terwijl het over een lopend contact gaat. Sterker nog, ik ben erg benieuwd hoe de jaarrekening van iemand er uit ziet bij wie de jaarrrekening deze maand wordt opgemaakt en waar deze situatie van toepassing is.

Als ik meer weet, plaats ik nog een update. In de tussentijd houdt ik mij aanbevolen als iemand anders meer weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Mogelijk staat er een voorbeeld in het Eneco terugleververgoeding topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Hier zijn echt al bakken met berichten over gepost in een aantal andere draadjes. En het korte antwoord is, niemand van de klantenservice heeft de kennis paraat.
Dat de laag erboven het niet weet is ook onzin, maar dat roepen ze wel graag. Ik, en een flink aantal medetweakers hebben hier ook al de nodige moeite in gestoken.

Maar als je echt wil maximaliseren, of misschien moet ik wel wilde zeggen, moet je gewoon telkens opnieuw opzoek gaan naar de hoogste terugleververgoeding. Er vanuitgaande dat je een overschot hebt of gaat krijgen.

Als je het moet hebben van saldering, dan maakt het een heel stuk minder uit. Echter als je een stevig overschot hebt, loonde het dit jaar om actief op zoek te gaan naar de hoogste vergoeding. Dat was gelijk het voordeel van de variabele (model)contracten. Je kan immers weg wanneer je wilt zonder boete.
Zelf dit jaar al 3x overgestapt en over 2 weken de 4e keer. Op dit moment nog een terugleververgoeding van 91 cent.