Ventilatie patchkast in stofrijke omgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 21:45
Hi Tweakers,

Situatie:
In een productiebedrijf met stofrijke omgeving (houtstof e.d.) hebben we onlangs 2 patch/serverkasten geinstalleerd waarin alle netwerkverbindingen binnenkomen, switches draaien, en wat overige (19") apparatuur gehuisvest is.

De temperatuur in deze kasten loopt nu op tot richting de 50 graden, en dat is bij omgevingstemperaturen van nu zo'n 16-18 graden.
Zeker zomers wordt dit wat hoger tot wellicht ooit 30 graden, en ook de apparatuur zal nog wat uit gaan breiden, reden genoeg om eens te kijken naar koeling van deze patchkasten.

De patchkasten (Rittal 7709735 meen ik, zie bovenstaande link) zijn uitgevoerd met aan beide zijkanten een ventilatierooster met daarin de welbekende Rittal filters/filterdoeken.

Mijn vraag is hoe we deze koeling het beste in kunnen zetten, zonder te veel stof binnen te halen en/of de filters onnodig vaak te hoeven wisselen.

Mijn idee is om hier ventilatoren van 120mm achter te zetten, en daar een soort stand-alone PWM-controllertje a.d.h.v. de temperatuur op los te laten.
Zodoende kunnen de ventilatoren idealiter uit/zachter als de temperatuur niet te hoog is, en harder indien nodig, met als doel zo min mogelijk stof binnen te halen en/of de filters te ontzien indien geen koeling benodigd.

Klinkt dit als een acceptabel plan? Zijn er suggesties voor welke onderdelen te gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:47
Die ventilatoren gaan vooral meer stof aanzuigen waardoor je filters sneller vervuilen en de warmte nog slechter afgegeven kan worden en je ventilatoren verder op toeren.

Om de open deur maar vast in te trappen heeft het de voorkeur om de kasten in een schonere ruimte te plaatsen.
Of te zorgen voor een zo stofvrij mogelijke luchtstroom over de kasten heen, zodat stof (voor zover dat gaat) weg blijft van de kasten. Overdreven gesteld zorgen dat de patch kasten relatief gezien op "overdruk" staan ten opzichte van de omgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door FlyingCrow op 01-11-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 21:45
Thanks voor je reactie.
Uiteraard, de kasten zijn ook zo goed mogelijk stofvrij geplaatst, lees: Hoog in pand, ver van stofbronnen, en in losse 'hal' van het pand. Feit blijft echter dat er relatief gezien vrij veel stof aanwezig is.
Staan natuurlijk ook vele machines met besturingskasten e.d. waarbij de positionering vele malen slechter is.

Betreft je eerste punt, de huidige filter-openingen leveren weinig koeling lijkt me, zonder dat een actieve luchtstroom geforceerd wordt. Juist hierom kijkende naar het toevoegen van ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Volgens mij heb je wel 1U ventilator(en) rackmodellen met temperatuur regeling optie. deze zou je tussen apparatuur kunnen plaatsen wellicht dat het helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 19:50
Is het niet mogelijk om lucht van buiten aan te zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

chedar schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:21:
Is het niet mogelijk om lucht van buiten aan te zuigen?
Dit.
en als dat niet kan, een luchtdichte kast er omheen, en daar een warmtewisselaar in bouwen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
@Fietstasss Er zijn voor industriële toepassingen waar standaard cabinets niet geschikt zijn vanwege de aanwezigheid van grote hoeveelheden stof en/of water patchkasten op de markt. Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem. :)

Voor actieve koeling zijn diverse uitvoeringen mogelijk volgens mij. Denk aan koeling d.mv. overdruk of airco bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik daar geen praktijkervaring mee overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Squawk op 01-11-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:47
Fietstasss schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:14:
Thanks voor je reactie.
Uiteraard, de kasten zijn ook zo goed mogelijk stofvrij geplaatst, lees: Hoog in pand, ver van stofbronnen, en in losse 'hal' van het pand. Feit blijft echter dat er relatief gezien vrij veel stof aanwezig is.
Staan natuurlijk ook vele machines met besturingskasten e.d. waarbij de positionering vele malen slechter is.

Betreft je eerste punt, de huidige filter-openingen leveren weinig koeling lijkt me, zonder dat een actieve luchtstroom geforceerd wordt. Juist hierom kijkende naar het toevoegen van ventilatoren.
Geforceerde zal meer effect hebben dan passief dat klopt.
Er van uitgaande dat in de rest van het gebouw er bij de bron afgezogen wordt, is het zo simpel als de ruimte 2x per week te stofzuigen?
En omdat het al een eigen ruimte is kan deze worden uitgeruste met een eenvoudig ventilatie systeem?

De machine apparatuur is er op ontworpen om in deze omgevingen te staan dat is niet echt het geval bij patchkasten.
Pagina: 1