Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mophor
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik ben aan het orienteren op zonnepanelen. De leverancier (Bozon) offreerde een Taylor systeem https://www.taylor.solar/. Op zich een heel mooi systeem, maar centraal aan dat systeem is de "Taylor Gateway" die via 4G met de cloud verbonden is en alle data daarheen stuurt. Het hele systeem werkt niet als je dat uitzet aangezien die gateway zowel de optimizers als de omvormer aanstuurt.

Dat lijkt me een enorm slecht idee, wellicht ben ik iets te paranoide, maar het lijkt me gewoon wachten iemand die dergelijke systemen compromitteert en alle systemen uitschakelt. Leuke zet in een energieoorlog, stuxnet solar zeg maar. (Inzichten over hoe reeel deze gedachte is zijn ook welkom overigens)

Zijn er mensen met ervaringen met systemen die niet met de cloud verbonden zijn of waar dat uit te zetten is?

Uitlezen van data is uiteraard wel gewenst, liefst via home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem een SMA die kan je lokaal uitlezen.

Via modbus tcp/ip of webconnect

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Ik heb mijn Goodwe geblokkeerd in m'n firewall en lees hem lokaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

Hoymiles HM serie is na wat knutselen zelf uit te lezen, zonder chinese cloud. Dit geldt nog niet voor de (nieuwere) HMS-serie.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
mophor schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:09:
.... Het hele systeem werkt niet als je dat uitzet aangezien die gateway zowel de optimizers als de omvormer aanstuurt.
...
Echt?!?
Goh, wat een rommel.
Ik gebruik SolarEdge en daar is internet connectiviteit optioneel (leuk voor in de app).
Echter, de omvormer zelf stuurt alles aan wat aangestuurd moet worden. Lokaal.
Geen enkele reden om voor zoiets als die een internet verbinding te vereisen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mophor
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik heb ondertussen Taylor nog even gebeld. Die bevestigen dat het hele systeem niet werkt zonder de Gateway en de bijbehorende 4G verbinding. Firmware updates worden ook op die manier automatisch gedaan.

Ook hadden ze nog nooit iemand gehoord over de vulnerability die ik omschreef. Baart me wel zorgen. Ik vraag me af hoe goed ze dan hun infrastructuur op orde hebben. Als iemand bij hun binnenkomt en een aangepaste firmware verspreid over alle gebruikers die een backdoor open zet, zijn de rapen nogal gaar.

Het lijkt me echt een serieus scenario dat op een strategisch moment ineens allerlei pv systemen het niet meer doen.

Voor mij iig een reden om naar een ander systeem te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:47
Ik heb Goodwe (daar moet je een wifi of ethernet module los in zetten) en een APS systeem. Beiden hebben geen internet nodig.

Ik lees ze zelf ook niet handmatig uit. Het is een paar weken leuk maar je kunt beter je slimme meter uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 03-11-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Tazzios

..

mophor schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:09:
..

Zijn er mensen met ervaringen met systemen die niet met de cloud verbonden zijn of waar dat uit te zetten is?

Uitlezen van data is uiteraard wel gewenst, liefst via home assistant
Shelly DIN meter in je meterkast en daar de zonnepanelen op aansluiten, maakt de gebruikte omvormer niet meer uit.
Omvormer onafhankelijk en eenvoudig met HA werkend te krijgen.

Mijn omvormer zit in het stopcontact met een shelly plug er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:09
Ik dacht eigenlijk dat een omvormer in een stopcontact pluggen niet (meer) was toegestaan in NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Tazzios

..

@Gramser Pas op joh! Straks lok je weer heel de discussie uit! :o
Was iets met 2 verschillende clubs die over elektriciteitsnormen gaan van een mag het wel, de ander niet o.i.d. meerdere topics zijn er opgestrand.

Mijn enphase met 1 paneel levert maximaal 367watt dus ben er niet zo bang voor. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 03-11-2022 14:09 ]

Pagina: 1