Ik ben aan het orienteren op zonnepanelen. De leverancier (Bozon) offreerde een Taylor systeem https://www.taylor.solar/. Op zich een heel mooi systeem, maar centraal aan dat systeem is de "Taylor Gateway" die via 4G met de cloud verbonden is en alle data daarheen stuurt. Het hele systeem werkt niet als je dat uitzet aangezien die gateway zowel de optimizers als de omvormer aanstuurt.
Dat lijkt me een enorm slecht idee, wellicht ben ik iets te paranoide, maar het lijkt me gewoon wachten iemand die dergelijke systemen compromitteert en alle systemen uitschakelt. Leuke zet in een energieoorlog, stuxnet solar zeg maar. (Inzichten over hoe reeel deze gedachte is zijn ook welkom overigens)
Zijn er mensen met ervaringen met systemen die niet met de cloud verbonden zijn of waar dat uit te zetten is?
Uitlezen van data is uiteraard wel gewenst, liefst via home assistant
Dat lijkt me een enorm slecht idee, wellicht ben ik iets te paranoide, maar het lijkt me gewoon wachten iemand die dergelijke systemen compromitteert en alle systemen uitschakelt. Leuke zet in een energieoorlog, stuxnet solar zeg maar. (Inzichten over hoe reeel deze gedachte is zijn ook welkom overigens)
Zijn er mensen met ervaringen met systemen die niet met de cloud verbonden zijn of waar dat uit te zetten is?
Uitlezen van data is uiteraard wel gewenst, liefst via home assistant