Wifi zolder supersnel beganegrond sloom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Hallo Allen,

Sinds kort heb ik de devolo magic 2 gekocht adapter op de 1ste en 2de verdieping geplaatst. Ons modem bevind zich in de meterkast (beganegrond).

Nu heb ik aantal metingen gedaan op de zolder kom ik 9ping upload en download 100mb+ met de wifi. Ook op de 1ste verdieping is dit dw geval.

Tot mijn verbazing kom ik op de begane grond op 8mb upload en download. Je zou denken dat het juist andersom hoort te zijn. Ik zit te denken wat het kan zijn maar ik kom er niet uit. Hebben jullie ideeen? Ik moet op de beganegrond op hogere snelheden komen.

Beste antwoord (via Routepr0bleem op 02-11-2022 21:06)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 17:07
Vertel nu eens hoe je configuratie in elkaar zit.
Waar wordt de powerline gebruikt en waar de wifi.
Die devolo magic 2 maakt een wifi mesh dus wat doe je met de wifi van je router?

En netwerken leegslurpen bestaat niet, wat bedoel je daar mee?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ben je op de begane grond wel verbonden met het AP van beneden en niet die van zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Brummetje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:36:
Ben je op de begane grond wel verbonden met het AP van beneden en niet die van zolder?
Al meerdere malen keren getest ook op de modem komt de SSID overeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Routepr0bleem schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:13:
[...]

Al meerdere malen keren getest ook op de modem komt de SSID overeen
Dat is geen antwoord op de vraag. Waar ben je daadwerkelijk mee verbonden als je verbonden bent met dat SSID?

Als je een Windows laptop gebruikt, draai eens in een command prompt:

netsh wlan show interface

Je gaat daar BSSID zien waar je mee verbonden bent. Dat is MAC-adres van de AP waar je mee verbonden bent. Is dat een OUI van Devolo, dan ben je ook beneden verbonden met de AP boven. Is het van een ander bedrijf, dan ben je ergens anders mee verbonden.
Je ziet ook in welk kanaal en welke band je verbonden bent, met welk signaalniveau en welke bruto linkrates.

Welk "modem" heb je? Merk+model geven (meestal te zien op sticker onderop), dus niet alleen "experiabox" of "connectbox". Dat kan ook helpen om verwachtingen goed te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die devolo magic 2 is toch powerline met wifi?
Dus als hij powerline gebruikt om naar zijn modem/router te verbinden, dat kan het probleem ook in de powerline zitten.

En powerline problemen kunnen overal optreden.

Dus misschien eerst maar eens uitleggen hoe de configuratie is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
dion_b schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is geen antwoord op de vraag. Waar ben je daadwerkelijk mee verbonden als je verbonden bent met dat SSID?

Als je een Windows laptop gebruikt, draai eens in een command prompt:

netsh wlan show interface

Je gaat daar BSSID zien waar je mee verbonden bent. Dat is MAC-adres van de AP waar je mee verbonden bent. Is dat een OUI van Devolo, dan ben je ook beneden verbonden met de AP boven. Is het van een ander bedrijf, dan ben je ergens anders mee verbonden.
Je ziet ook in welk kanaal en welke band je verbonden bent, met welk signaalniveau en welke bruto linkrates.

Welk "modem" heb je? Merk+model geven (meestal te zien op sticker onderop), dus niet alleen "experiabox" of "connectbox". Dat kan ook helpen om verwachtingen goed te krijgen.
Hallo Deze heb ik gecheckt en ik kan zeggen dat ik met de kpn modem ben verbonden op de 5gz netwerk. Ik wilde dit even uitzetten in de experiabox, maar kwam al snel tegen op kpn forum dat dat niet mogelijk is. Ik ben nu op de zolder en dit meet ik nu vanuit powerline adapter netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxp4eNQLdOTJxUPc9W8jt8K-Xpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/coJeWM5n3cU1yrTbQES6vmuO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Ben(V) schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:32:
Die devolo magic 2 is toch powerline met wifi?
Dus als hij powerline gebruikt om naar zijn modem/router te verbinden, dat kan het probleem ook in de powerline zitten.

En powerline problemen kunnen overal optreden.

Dus misschien eerst maar eens uitleggen hoe de configuratie is.
Op de powerline gaat het juist heel goed. Ik vraag mij alleen 1 ding af de hoofdpowerline die moet met de modem bekabeld aangesloten zijn, maar kan het zo zijn dat deze de netwerk leegslurpt? Op de zolder gaat het gewoon heel goed. Ik haal nu op de begane grond 8gb en dan ben ik met de modem ssid verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zie dat je een beste antwoord hebt gekozen maar begrijp nog niet helemaal hoe dat antwoord je probleem oplost, als je verbinding via powerline beter is dan zonder.

Verander de SSID van de powerline adapters (of van het modem) eens naar iets anders zodat je handmatig kunt kiezen waar je mee verbindt, en check nog een keer of je dan op het modem zelf deze lage snelheid haalt en op de powerline-adapters een hoge snelhied. Als dat zo is:
  • Handmatig het 2.4 en 5Ghz-kanaal van het modem aanpassen naar iets wat rustig is
  • Kijken wat er gebeurt als je op de begane grond met de Devolo's verbindt. Als dat supersnel is kun je ook WiFi op de experiabox even uitzetten en jezelf de moeite besparen

[ Voor 17% gewijzigd door marcieking op 02-11-2022 11:18 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die devolo magic 2 maakt een wifi mesh dus wat doe je met de wifi van je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Ben(V) schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:24:

De powerline adapters is op de eerste verdieping en tweede verdieping aangesloten vervoglens heb ik hier 2 aparte netwerken aangemaakt waarbij ik wifi verbinding maak op de eerste en tweede. Ik gebruik op de begane grond de wifi op de modem deze bevind zich in de meterkast. Ik haalde vroegaah 60 70mbits alsnog met de modem wifi. Als ik nu connectie maak met de devolo beneden die gaat ook aan de lage kant zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 26-09 00:22

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Even voor de duidelijkheid, je hebt het dus over snelheidsissues op draadloos netwerk als je op de benedenverdieping zit?

Hoezo heb je op de powerline 2 aparte netwerken aangemaakt?

Kan je schematisch laten zien hoe het een en andere inelkaar zit?

Ook volg ik je redenatie dat de zolder per definitie trager moet zijn dan begane grond niet helemaal. Dat ligt aan een heleboel factoren.

Wat voor internetverbinding heb je (qua snelheiden), dus wat verwacht je te halen?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Routepr0bleem schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:11:
[...]

Hallo Deze heb ik gecheckt en ik kan zeggen dat ik met de kpn modem ben verbonden op de 5gz netwerk
Misschien handig volledige uitdraai ervan beneden (traag) en boven (snel) te posten, want hier is iets raars aan de hand.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
dion_b schreef op donderdag 3 november 2022 @ 01:42:
[...]

Misschien handig volledige uitdraai ervan beneden (traag) en boven (snel) te posten, want hier is iets raars aan de hand.
Ik heb dus de devolo magic 2 gehaald 2 wifi adapters en 1 lan adapter. Ik dacht altijd dat die lan adapter ook wifi buildin had maar dat was dus niet zo. ZGister avond 1tje gekocht en ook op de begane grond haal ik nu 200mb down up. modem wifi staat nu helemaal uit opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als je liever geld wilt uitgeven dan info geven zodat wij kunnen helpen kan dat natuurlijk ook.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1