[55inch/1000eu] TV-n00b zoekt nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:12
Klein stukje achtergrond: altijd gekregen tv's in huis gehad dus dit wordt de eerste tv die ik zelf koop. En daardoor heb ik nul verstand van tv's en voornamelijk ook de techniek van het scherm. Dus daarom vraag ik hulp :)

Belangrijkste vraag: wat voor type scherm kies ik gezien de situatie?

Ik zoek een?
Nieuwe tv voor in onze nieuwe woning per februari. Wensen/eisen: 55 inch en rond de 1000 euro max.
Kan tussen nu en maart worden aangeschaft. Geen haast maar is nu wel al welkom. Wellicht met het WK nog goede deals?

Het is ter vervanging van de huidige tv, die 10 is 10+ jaar oud en 32inch.

Wat is je budget?
Ik zou het fijn vinden maximaal rond de 1000 euro uit te komen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We (vriendin + ik) zijn geen fervente kijkers, dus we komen niet verder dan de gebruikelijke streamingsdiensten (Netflix en Disney+).

We hebben een Nvidea shield die ik graag zou willen blijven gebruiken.

Specifieke eisen:

-55 inch: nieuwe tv-meubel bestaat uit 2 onderdelen van 128cm, waardoor de tv netjes binnen 1 helft valt (zie de plattegrond).
-TV moet gemonteerd kunnen worden op zo'n zuiltje/beugel op het tv-meubel?
-Tuin ligt op het noordoosten. Dus tv krijgt zonlicht te verduren overdag. TV moet hier tegen bestand zijn?
-"A-merk" zodat de WAF er is. LG/phillips/samsung scoren wat hoger dan een hisense hierbij. Geen onderbouwing verder...
-Geen voorkeur qua winkel. Halen in DE of België is overigens ook een optie.

Plattegrond met de meubels en tv ingetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTzW9aV__dzzRPwpxlb4lSzE1ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPXV2jrAr2ivtOkIvOh7x4XV.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand bank tot tv is zo'n 3,5 tot 4m. Kijkhoeken lijken me niet heel extreem?

Wat heb je zelf al gevonden?
LG OLED55C16LA Zwart
-Scoort een excellent aldus tweakers. Past binnen budget.
LG OLED55CX6LA
-Scoort zelfs een Ultimate. Is wel uit 2020 dus verouderd?
LG OLED55A16LA
-Instaptv. lijkt ook te voldoen aan mijn eisen. Dus vraag me af of ik het verschil merk?

Welke vragen heb je hier nog over?
-Tuin ligt op het noordoosten. Tv staat vlakbij de achtergevel. Wat doet invallend zonlicht met je scherm/beeldkwaliteit? Er komen luxaflex/shutters? te hangen, maar die zijn overdag open natuurlijk.
-Wat voor soort scherm moet ik kiezen? Hier zie ik door de bomen het bos niet meer.

Als ik nog details/wensen ben vergeten hoor ik dat graag! Bij voorbaat in ieder geval dank voor het meedenken en adviseren.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het advies is tegenwoordig "OLED, tenzij...", maar zonlicht dat direct op de televisie valt is zo'n tenzij, zonlicht is niet goed voor OLED-televisies. Zoek uit of je daar iets tegen kan doen.

Als dat voldoende afgevangen kan worden dan is de C-serie van LG inderdaad één van de meest logische keuzes. De A-serie als je minder wilt uitgeven. De technische verschillen tussen de CX en C1 zijn beperkt, met name een keuze tussen WebOS 5 versus WebOS 6. De A1 ontbreekt vooral de functies die gericht zijn op spelamusement: 120 Hz, VRR, game optimizer en dat soort zaken. Desondanks is ook de A1 nog steeds een fijne TV om spelcomputers op te gebruiken. De max. helderheid van de A1 ligt ook wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:13
Ik lees ook mee.

Ik zit zelf te kijken naar de Qled tv's van Samsung

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:12
dmantione schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:44:
Het advies is tegenwoordig "OLED, tenzij...", maar zonlicht dat direct op de televisie valt is zo'n tenzij, zonlicht is niet goed voor OLED-televisies. Zoek uit of je daar iets tegen kan doen.
De tv komt maximaal een 50cm (gokje) van de achtermuur te staan en staat praktisch naast de achterdeur die vrijwel volledig ruit is. Dus ik denk dat eerder OLED afvalt dan dat de achterdeur wordt bedekt (WAF...).

Wat is dan de go-to?
Als dat voldoende afgevangen kan worden dan is de C-serie van LG inderdaad één van de meest logische keuzes. De A-serie als je minder wilt uitgeven. De technische verschillen tussen de CX en C1 zijn beperkt, met name een keuze tussen WebOS 5 versus WebOS 6. De A1 ontbreekt vooral de functies die gericht zijn op spelamusement: 120 Hz, VRR, game optimizer en dat soort zaken. Desondanks is ook de A1 nog steeds een fijne TV om spelcomputers op te gebruiken. De max. helderheid van de A1 ligt ook wat lager.
Dankjewel. Dit zijn nuttige opmerkingen. Ik verwacht weinig gebruik te maken van WebOS door de Shield en ik heb geen console en verwacht deze eigenlijk ook niet te gaan hebben.

Als OLED afvalt, lees ik dat ik QLED moet hebben omdat die wel in de zon kunnen. Dan kom ik bijvoorbeeld bij de Samsung QLED QE55Q956 uit. Ouder model maar scoort prima?

En ga ik het verschil merken met een 500 euro kostende Samsung QLED Q60T in 55 inch?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik vind de Q95T niet zo'n slechte keus voor LCD, inderdaad is hij 2 jaar oud, maar het was het topmodel en de prijs is goed, voor de huidige 886 in de prijswatch krijg je niet snel een betere LCD. Waar OLED's redelijk constante beeldkwaliteit hebben onafhankelijk welk model je koopt, is dat bij LCD anders. De Q60T heeft randverlichting waarmee maar heel beperkt lokaal gedimd kan worden. De Q60T zal duidelijk mindere beeldkwaliteit hebben, maar is dan ook een stuk goedkoper. Er is ook nog te vermelden dat de Q95T 120 dimmingzones heeft, terwijl de voorganger Q90R er 480 had en ook de opvolger QN95A heeft er 480.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
dmantione schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:07:
Ik vind de Q95T niet zo'n slechte keus voor LCD, inderdaad is hij 2 jaar oud, maar het was het topmodel en de prijs is goed, voor de huidige 886 in de prijswatch krijg je niet snel een betere LCD. Waar OLED's redelijk constante beeldkwaliteit hebben onafhankelijk welk model je koopt, is dat bij LCD anders. De Q60T heeft randverlichting waarmee maar heel beperkt lokaal gedimd kan worden. De Q60T zal duidelijk mindere beeldkwaliteit hebben, maar is dan ook een stuk goedkoper. Er is ook nog te vermelden dat de Q95T 120 dimmingzones heeft, terwijl de voorganger Q90R er 120 had en ook de opvolger QN95A heeft er 480.
De Q95T heeft direct led, de QN85B kost 100 euro meer en heeft miniled

Geeft dat een noemenswaardig verschil in (beeld)kwaliteit?

De QN85B is ook van 2022, wat wellicht een voordeel bied voor ondersteuning voor sommige apps bijv.

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 01-11-2022 14:24 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Niet zonder meer, de QN85B heeft meer zones, maar een IPS-paneel. Een IPS heeft een slechter contrast dan een VA-paneel. Je hebt dus een verbetering en een verslechtering en dat zal betekenen dat het afhankelijk is van specifieke aspecten welke je als beter beschouwt. De QN85B is natuurlijk wel een model van dit jaar, dat is ook een aspect om mee te wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
Stufferdt schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:56:
[...]
Als OLED afvalt, lees ik dat ik QLED moet hebben omdat die wel in de zon kunnen. Dan kom ik bijvoorbeeld bij de Samsung QLED QE55Q956 uit. Ouder model maar scoort prima?
Als je die Samsung zou overwegen, dan moet je eens naar de TCL 55C735 kijken, deze heeft een hogere refreshrate en is van specs zowat hetzelfde en is ook iets goedkoper (gebaseerd op prijs Media Markt België) dan de Samsung die je laat zien.

https://www.tcl.com/be/nl/tvs/55-c735

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Refreshrate is wel het laatste waar je bij een televisie naar moet kijken, aan 120Hz wordt al veel te veel gewicht gegeven, 144Hz is helemaal totale kolder voor een televisie. Daar heb je helemaal niets aan anders dan dat je met een cijfertje kan pronken.

De 55C735 is verder op zich een leuke TV die je voor dat bedrag koopt. Hij geeft wat weinig licht t.o.v. de Samsung (in verhouding), dus het is geen HDR-wonder, maar verder goede beeldkwaliteit met lekker veel dimmingzones.

[ Voor 18% gewijzigd door dmantione op 03-11-2022 21:32 ]

• louzy82
Misschien is de QN93A een goede optie? die duikt nu net onder de 1000 euro.

Louzy#2475

Pagina: 1