Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
Hallo,

Foutje in de titel. 200 moet natuurlijk zijn 2000.

ik heb drie Hoymiles HMS 2000-4T micro omvormers en vraag me nu af of dit te combineren is met een accu. Ik heb internet afgestruind maar niets passends gevonden.

Is er iemand die deze (of ander model) micro omvormers gebruikt en er een accu opslag bij heeft gezet. ?

Zo ja houd ik mij aanbevolen voor tips.

Rob

[ Voor 7% gewijzigd door Romavami op 01-11-2022 10:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 16:51

Bravo

Second Best

De Hoymiles zijn omvormers om van gelijkspanning wisselspanning te maken (DC -> AC).
Voor batterijen heb je of een laadregelaar nodig die van de gelijkspanning uit je zonnepanelen (25-60V) iets maakt wat de batterijen willen hebben (12/24/48V), of een laadregelaar nodig die van 230 AC de benodigde DC spanning maakt om je batterij te laden.

De Hoymiles zijn niet ontworpen om als laadregelaar te werken. Je hebt dus nog een extra apparaat nodig.

Wat je nog wel kunt doen is het omgekeerde: batterijen ontladen via een omvormer naar wisselspanning en op deze wijze terugleveren.

Denk dat dit filmpje wel interessant voor je is:

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Bedankt voor je reactie;

Dus als ik het goed begrijp heb ik een acculader nodig die van 230v 12v of 24v maakt en daarmee de accu laadt. Om de geladen accu sávonds te kunnen gebruiken zou ik dan een omvormer moeten hebben van bijvoorbeeld 2500 Watt die van de 12v of 24v weer 230v aan mijn huis teruggeeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Gelukkig zijn er veel apparaten die zowel AC -> DC als omgekeerd kunnen. Kijk eens in dit topic: Zelf een powerwall bouwen, dat is denk ik wat je wil doen (al dan niet met de stroom vanuit je Hoymiles).

Of zit je nog steeds een oplossing te zoeken om de hoymiles aan het werk te zetten, zonder dat je door de administratieve molen moet?

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Nee, ik heb misschien zicht op een electricien die het zaakje aan wil sluiten en aanmelden. Dus misschien kan ik straks toch 5,5 KwP op het dak leggen. Daarbij heb ik dus die 3 Hoymiles.

In Duitsland krijg je momenteel 8,2 cent voor een teruggeleverde kW. Dat is dus totaal niet interessant.
Daarom ben ik aan het informeren naar een opstelling met een accu zodat ik die stroom in plaats van terugleveren, zelf kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb contact gehad me de technische dienst van Hoymiles met de vraag of de Hoymiles micro inverters uitgebreid kunnen worden met één of meer accu's.

Het antwoord was dat dat niet mogelijk is.

Als dat zo is dan vallen alle voordelen van een micro inverter weg tegen dit nadeel.
Wanr de toekomst is toch kennelijk echt dat men accu's gaat gebruiken om zelfopgewekte energie volledig zelf te gebruiken in plaats van terugleveren.

Zou onder andere Hoymiles dit inzicht niet hebben ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Het product 'HM-2000 4T' is niet direct te koppelen met accu's. Het is geen hybride omvormer zoals andere omvormerleveranciers wel hebben die zowel naar netspanning als naar batterij kunnen omvormen. Ik kan mij niet voorstellen dat een hoymiles er last van heeft als er ergens anders in het circuit een accu is aangesloten.

Overigens heeft Hoymiles ook andere producten waardoor je bijvoorbeeld nooit gaat terugleveren (de omvormer wordt dan geknepen) als er meer opwek dan verbruik is. Blijkbaar hebben ze (nog) niets om met accu's om te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Bravo op 04-11-2022 12:57 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Romavami schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:19:

Zoals mijn bovenbuurman aangeeft, dit is niet totaal onmogelijk. Alleen kan je de accu niet met DC opladen. Je kan de AC kant van de hoymiles uitstekend op een powerwall aansluiten en die powerwall weer gebruiken om bij geen / te weinig opbrengst je eigen energie te gebruiken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 15:39
Romavami schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:19:
Ik heb contact gehad me de technische dienst van Hoymiles met de vraag of de Hoymiles micro inverters uitgebreid kunnen worden met één of meer accu's.

Als dat zo is dan vallen alle voordelen van een micro inverter weg tegen dit nadeel.
Wanr de toekomst is toch kennelijk echt dat men accu's gaat gebruiken om zelfopgewekte energie volledig zelf te gebruiken in plaats van terugleveren.

Zou onder andere Hoymiles dit inzicht niet hebben ?
Het hele idee van micro-omvormers is dat je al "op je dak" wisselstroom (AC) maakt. Stroom opslaan in accu's doe je met gelijkstroom (DC). Het zijn dus twee concepten die gewoonweg geen optimale combinatie zijn, dat heeft weinig met inzicht van de fabrikant te maken. Meer met inzicht van de consument/installateur.

Panelen (evt met optimizers) en een hybride omvormer zijn een beter idee voor energie-opslag, omdat je dan geen overbodige AC-DC conversie hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb nu een passende oplossing gevonden.

Met de Sunny Boy Storage van ASM is het te doen.
Deze omvormer wordt gevoed vanuit 230 AC en zet het voltage van de micro-omvormers om naar het voltage dat nodig is om de accu's te laden.
Als er geen input meer is van de zonnepanelen zet dit zelfde apparaat de 12/24/48 volt van de accu's weer om naar 230 volt AC en geeft dit terug aan het huisnet.

Voorbeelden op Youtube te zien.

Deze Sunny Boy Storage omvormer is er voor rond de 1400 euro. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:35

Tazzios

..

Waarom wil je micro omvormers gebruiken indien je 12 panelen plaatst?
Indien je ook een accu wil kun je beter een hybride omvormer nemen, dat is veel efficienter:
microomvormer met accu: DC>AC>DC>AC
Hybride met accu: DC>DC>AC

Edit
De Sunny Boy Storage omvormer voor 1400 euro is mogelijk nog zonder accu.
https://solargarant.nl/sma-sunny-boy-storage-3-7/

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 07-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
Ik heb de micro omvormers al. Ik heb er nu als proef 1 in gebruik en ik ben heel erg tevreden over de installatie en de werking.

Er moet bij de Sunny Boy nog wel een accu inderdaad. Het voordeel is wel dat de BMS in de Sunny Boy is opgenomen en ik dus met een goedkoper soort accu kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:08
komt hier een adapter bij om die t koppeling los te kunne krijgen of moet je die altid los kopen?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Interessant topic dit voor mij.
Ik ben me ook aan het oriënteren om wat extra panelen op mijn dak aan de voorkant van de woning te plaatsen en weet eigenlijk ook niet goed wat ik moet nemen.

Ik heb een 3 fase aansluiting en zoek eigenlijk iets waarmee ik ben voorbereid op een accusysteem.
Herbij zag ik dat SolarEdge bijv. een 3 fase StorEdge systeem heeft waarop je een 48 volt batterij kunt aansluiten.

Ik kwam echter dit artikel tegen: https://www.zonnefabriek....-fasen-batterij-omvormer/

Hierin staat:
“Met drie 1-fasen omvormers heb je meer flexibiliteit”, vertelt An Geysenbergh, trainer bij SMA Benelux. “Een drie-fasen omvormer levert normaal gesproken precies dezelfde hoeveelheid stroom per fase. Maar in een huis zijn veel van de verbruikers één-fasig, zoals wasmachines of vaatwassers. Wanneer de wasmachine aan staat, zou je op de fase waarop die is aangesloten, méér stroom willen invoeren vanuit de batterij, dan op de overige twee fasen. Met een drie-fasen omvormer kan dat niet, maar met 3 één-fase toestellen wel.” Dat verklaart dan ook meteen waarom de 3-fasige StorEdge wel kan worden gebruikt in een net-gekoppeld systeem, maar niet in een off-grid of back-up systeem, wanneer het openbare net plat ligt. Dit in tegenstelling tot een systeem met 3 Sunny Island omvormers.

Weet iemand hoe dat zit bij andere leveranciers? SMA heeft hier dus wel iets voor blijkbaar wat ook werkt met andere systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:08
is dat wel zo?
in de meter worden de 3 fase samen gerekend toch? er word niet per fase afgerekend.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Maxwp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:38:
is dat wel zo?
in de meter worden de 3 fase samen gerekend toch? er word niet per fase afgerekend.
Belangrijk onderdeel van de quote is ' niet in een off-grid of back-up systeem'. Dan heb je er niets aan dat de meter het faseverbruik onderling verrekend, dan wil je een systeem wat op de fase levert wat nodig is. En dat is volgens bovenstaande quote niet mogelijk met een 3-fase omvormer van Solaredge (heb ik niet geverifieerd).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikoA
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-07-2023
Hi Allen,

Ik ben redelijk nieuw en snap er niet heel veel van dus het kan echt voorkomen dat ik domme dingen zeg.
Maar is het niet zo dat dit apparaat: https://www.hoymiles.com/products/energy-storage/
alles oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:40
zoek eens op victron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
In november 23 komt van Hoymiles de HAT-10.0-EUG1 op de markt die het mogelijk moet maken om accu's te gebruiken in combinatie met Hoymiles Mico omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosCar
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
Is een Sessy batterij de oplossing?
Pagina: 1