Aankomende februari ga ik met mijn vrouw en familie op vakantie naar Kenia waarbij wij ook een aantal dagen op safari gaan. Een jaar of 6 geleden ook al een keer gedaan en toen heb ik foto's gemaakt met mijn Canon EOS 550D en een lens geleend van mijn ouders, een 70-200mm-achtige lens van Tamron met f/4.5-f/5.6 dacht ik. Mijn ervaring toen was dat ik bij voldoende licht prima foto's kon maken maar als het iets donkerder begon te worden dat het snel bergafwaarts ging.
Aangezien mijn vrouw laatst vroeg of de camera nog wel 'safari- en vakantieproof' was heb ik mijzelf zo vrij gevoeld om opzoek te gaan naar een nieuwe camera en een nieuwe lens.
Een andere camera heb ik al tweedehands op de kop getikt, een Canon EOS 7D Mark II. Nu ben ik echter nog opzoek naar een andere lens. Ik heb hierbij geen bezwaar tegen tweedehands.
Ik merkte dat ik qua zoombereik aan een 70-200 icm. met een crop van 1.6x voldoende bereik had en eigenlijk opzoek ben naar een lichtsterkere lens. Zelf zit ik te denken aan een Canon EF 70-200mm f/4L USM. Deze lens is tweedehands goed binnen budget te vinden. Echter is er ook de IS versie die net iets buiten budget ligt en vandaar dat ik die denk ik links wil laten liggen, maar ik weet niet of ik daar goed aan doe.
Graag jullie advies in deze!
TLDR;
Wat is je budget?
Ca. 600 euro, maar mag natuurlijk ook minder als het qua kwaliteit niet veel uitmaakt.
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een zoomlens. Initieel zit ik aan bereik 70-200 te denken.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Safari waarbij de gamedrives vooral plaatsvinden vlak na de ochtendschemering en vlak voor de avondschemering. Het kan dus ook voorkomen dat er iets minder licht beschikbaar is maar zeker niet donker.
Wil je foto's maken of filmen?
Foto's.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Canon EOS 7D Mark II, Canon EOS 550D, 18-55mm kitlens (f/4-f/f5.6 dacht ik) en een 50mm f/1.8.
Heb je verder nog specifieke eisen?
Lichtsterkte is een belangrijk punt aangezien er ook richting schemering gefotografeerd gaat worden.
Aangezien mijn vrouw laatst vroeg of de camera nog wel 'safari- en vakantieproof' was heb ik mijzelf zo vrij gevoeld om opzoek te gaan naar een nieuwe camera en een nieuwe lens.
Ik merkte dat ik qua zoombereik aan een 70-200 icm. met een crop van 1.6x voldoende bereik had en eigenlijk opzoek ben naar een lichtsterkere lens. Zelf zit ik te denken aan een Canon EF 70-200mm f/4L USM. Deze lens is tweedehands goed binnen budget te vinden. Echter is er ook de IS versie die net iets buiten budget ligt en vandaar dat ik die denk ik links wil laten liggen, maar ik weet niet of ik daar goed aan doe.
Graag jullie advies in deze!
TLDR;
Wat is je budget?
Ca. 600 euro, maar mag natuurlijk ook minder als het qua kwaliteit niet veel uitmaakt.
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een zoomlens. Initieel zit ik aan bereik 70-200 te denken.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Safari waarbij de gamedrives vooral plaatsvinden vlak na de ochtendschemering en vlak voor de avondschemering. Het kan dus ook voorkomen dat er iets minder licht beschikbaar is maar zeker niet donker.
Wil je foto's maken of filmen?
Foto's.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Canon EOS 7D Mark II, Canon EOS 550D, 18-55mm kitlens (f/4-f/f5.6 dacht ik) en een 50mm f/1.8.
Heb je verder nog specifieke eisen?
Lichtsterkte is een belangrijk punt aangezien er ook richting schemering gefotografeerd gaat worden.