Hallo,
Ik heb sinds een paar maanden een creality ender 3 v2 en hij heeft altijd goed geprint maar sinds een paar maanden is de extruder motor steeds aan het tikken. Ik heb een BLtouch, nieuwe bed level veren en een nieuwe extruder.
Dit is waar ik de software voor de BLtouch heb gedownload: https://github.com/Jyers/Marlin/releases
Hij tikt alleen tijdens het printen van de eerste paar lagen lijkt het. Tijdens het printen gaat de motor ineens met een tik achteruit en wacht even waarna hij weer met een tik vooruit gaat.
Hier is een lijst met dingen die ik al geprobeerd heb om het te verhelpen:
- Bed goed geleveld zodat die niet te dicht bij de buildplate is
- Nozzle en PTFE tube goed schoongemaakt en nozzle ook vervangen
- Gear van de extruder motor vervangen
- Extruder veer strakker zetten, de afdrukken van de tanden staan ook duidelijk in het materiaal
- Extruder veer losser zetten
- Nozzle temperatuur tot zelfs 220 graden proberen, ik print normaal op 195
- Originele extruder weer terug gezet, omdat hij hier in het begin wel goed mee kon printen
Omdat ik wel zeker wist dat het geen verstopping probleem was heb ik de PTFE tube van de extruder afgedraaid en de filament zo direct uit de extruder te laten komen zodat het geen enkele weerstand kan hebben, ook hier blijft de motor tikken.
Ik heb nu echt geen idee meer wat het probleem zou kunnen zijn, ik heb het gevoel dat het een software probleem is.
Is er iemand die toevallig weet hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb hier een filmpje van een testje waar er precies 100 mm filament uit de extuder zou moeten komen:
YouTube: Creality ender 3 extruder problem
Ik heb sinds een paar maanden een creality ender 3 v2 en hij heeft altijd goed geprint maar sinds een paar maanden is de extruder motor steeds aan het tikken. Ik heb een BLtouch, nieuwe bed level veren en een nieuwe extruder.
Dit is waar ik de software voor de BLtouch heb gedownload: https://github.com/Jyers/Marlin/releases
Hij tikt alleen tijdens het printen van de eerste paar lagen lijkt het. Tijdens het printen gaat de motor ineens met een tik achteruit en wacht even waarna hij weer met een tik vooruit gaat.
Hier is een lijst met dingen die ik al geprobeerd heb om het te verhelpen:
- Bed goed geleveld zodat die niet te dicht bij de buildplate is
- Nozzle en PTFE tube goed schoongemaakt en nozzle ook vervangen
- Gear van de extruder motor vervangen
- Extruder veer strakker zetten, de afdrukken van de tanden staan ook duidelijk in het materiaal
- Extruder veer losser zetten
- Nozzle temperatuur tot zelfs 220 graden proberen, ik print normaal op 195
- Originele extruder weer terug gezet, omdat hij hier in het begin wel goed mee kon printen
Omdat ik wel zeker wist dat het geen verstopping probleem was heb ik de PTFE tube van de extruder afgedraaid en de filament zo direct uit de extruder te laten komen zodat het geen enkele weerstand kan hebben, ook hier blijft de motor tikken.
Ik heb nu echt geen idee meer wat het probleem zou kunnen zijn, ik heb het gevoel dat het een software probleem is.
Is er iemand die toevallig weet hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb hier een filmpje van een testje waar er precies 100 mm filament uit de extuder zou moeten komen:
YouTube: Creality ender 3 extruder problem
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeCreality ender 3 extruder problem