Belangrijke info: België dus bij het plaatsen wordt er een digitale meter geplaatst en is salderen niet meer mogelijk.
Mijn schoonmoeder (juist gepensioneerd, 65j) is geen fan van zonnepanelen (lelijk, kan ik tijdens mijn leven niet meer terugverdienen, etc.) heeft toch iemand laten komen voor zonnepanelen. Het is te zeggen: energieleverancier Eneco heeft haar gebeld en iemand langs gestuurd. Installatie wordt door een externe partner van hen (uwzon) gedaan.
Nu heb ik de indruk dat de sales niet te veel moeite heeft gedaan en gezegd: 2000 kWh wordt gedekt door 5x 400Wp panelen dus dat is ideaal voor u. Ik heb zelf eens wat simulaties gedaan in Sunny Design. Foto:
/f/image/RR81EZrkf4JZIfbYUENAhhoh.png?f=fotoalbum_large)
Met 5 panelen en een SMA 1.5 heeft ze een geschatte opbrengst van 1951 kWh met eigen verbruik van 674kWh en met de huidige prijzen (50 cent kWh verbruik en 29 cent injectietarief - voor het gemak de cijfers van mijn contract genomen) heeft dat een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar.
Vijf panelen is echter niet echt toekomstbestendig in mijn ogen. Haar ketel is niet oud maar bij mogelijk defect en overschakeling naar warmtepomp zit je met een veel te kleine installatie. Meer panelen is ook voor de verkoopbaarheid van het huis volgens mij interessanter.
Dus heb ik eens 8 dezelfde panelen en een SMA 3.0 omvormer genomen. Ik schat in dat 3 panelen extra en een zwaardere omvormer 1000 euro scheelt en reken dus met een kost van 4900 incl. Dat geeft een opbrengst van 3149 kWh. Eigen verbruik stijgt niet veel (naar 771 kWh) maar doordat ze veel injecteert, is haar terugverdientijd korter (5 a 6 jaar)...
Hoe zouden de zonnepanelen het best geïnstalleerd worden? Een rij van 8 panelen of 3-3-2?
Mijn schoonmoeder (juist gepensioneerd, 65j) is geen fan van zonnepanelen (lelijk, kan ik tijdens mijn leven niet meer terugverdienen, etc.) heeft toch iemand laten komen voor zonnepanelen. Het is te zeggen: energieleverancier Eneco heeft haar gebeld en iemand langs gestuurd. Installatie wordt door een externe partner van hen (uwzon) gedaan.
Jaarverbruik
2000 kWh. Koken is op elektriciteit, verwarming stookolie en binnenkort in de living een pelletkachel (maar uit eigen ervaring weet ik dat een pelletkachel na de opstartfase maar zo'n 50W verbruikt dus is geen grote stroomverbruiker).Beschikbare (dak)ruimte
Veel te veel. Een zadeldak van 14m lang, N en Z gericht.Huidige elektriciteitsaansluiting
Moet ik eens gaan nakijken maar ik denk monofase 40A.Schaduw
Minimale schaduw van drie kleine bomen op de rechterkant van het dak (zie screenshot).Technische details
Zeer beperkt. Geen details over de omvormer en de panelen staan niet gespecificeerd in de offerte maar uit de bijlage kan ik halen dat dit JKM400N-6RL3-B panelen zijn.Kostprijs
3900 euro incl. BTWNu heb ik de indruk dat de sales niet te veel moeite heeft gedaan en gezegd: 2000 kWh wordt gedekt door 5x 400Wp panelen dus dat is ideaal voor u. Ik heb zelf eens wat simulaties gedaan in Sunny Design. Foto:
/f/image/RR81EZrkf4JZIfbYUENAhhoh.png?f=fotoalbum_large)
Met 5 panelen en een SMA 1.5 heeft ze een geschatte opbrengst van 1951 kWh met eigen verbruik van 674kWh en met de huidige prijzen (50 cent kWh verbruik en 29 cent injectietarief - voor het gemak de cijfers van mijn contract genomen) heeft dat een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar.
Vijf panelen is echter niet echt toekomstbestendig in mijn ogen. Haar ketel is niet oud maar bij mogelijk defect en overschakeling naar warmtepomp zit je met een veel te kleine installatie. Meer panelen is ook voor de verkoopbaarheid van het huis volgens mij interessanter.
Dus heb ik eens 8 dezelfde panelen en een SMA 3.0 omvormer genomen. Ik schat in dat 3 panelen extra en een zwaardere omvormer 1000 euro scheelt en reken dus met een kost van 4900 incl. Dat geeft een opbrengst van 3149 kWh. Eigen verbruik stijgt niet veel (naar 771 kWh) maar doordat ze veel injecteert, is haar terugverdientijd korter (5 a 6 jaar)...
Vragen
Bovenstaande redenering klopt uiteraard alleen bij de huidige hogere injectietarieven (ter illustratie: vorig jaar kreeg ik iets van de 10 cent) maar kan iemand hier andere gaten in schieten?Hoe zouden de zonnepanelen het best geïnstalleerd worden? Een rij van 8 panelen of 3-3-2?