Complexe (?) situatie Hue wand modules

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Hoi! Heb een situatie die mijn pet te boven gaat, misschien hebben anderen tips/advies :9
  • De hal heeft bij de voordeur een dubbele wandschakelaar, bedient de buitenlamp en de lamp in de hal.
  • Verderop in die hal zit een enkele wandschakelaar, deze bedient dezelfde lamp in de hal.
Nu wil ik graag de hal-lamp voorzien van Hue Wandmodules (in die lamp zitten immers Hue spotjes en die wil ik niet 'hard' uit doen zoals de hotelschakeling nu verloopt). Alleen, heb ik geen ervaring met hotelschakelingen en dan ook nog eens waarvan 1 een dubbele schakelaar is.

Dit is de dubbele schakelaar (bij voordeur) die dus de hal-lamp en de buiten-lamp bedient. De linker knop is de hal, de rechter is de buitenlamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGrGHj9Md_r-ygJh50SvwL_NAF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUEwR8CNMLj9XRxiYAHO3Asa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de enkele schakelaar verderop in de hal, die ook de hal-lamp bedient:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVrMR-XizsEp6JVr2wZurtqMYJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIPDhGDKX5UZN2K8DNNuJjM4.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien kan iemand helpen? Mijn doel is dus:
  • Van de dubbele schakelaar werkt de linker via de Hue Wandmodule.
  • De rechter (buitenlamp) gewoon als normaal.
  • De enkele schakelaar werkt via de Hue Wandmodule.
  • Ik heb twee wandmodules beschikbaar.
Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Controleer even of die dubbele schakelaar geheel gescheiden is, of dat deze een gezamenlijke aansluiting heeft. Als deze gescheiden is dan kan je een wall switch module achter één helft hangen en de buitenlamp laten zitten. Als deze niet gescheiden is dan zou ik de wall switch module verbinden met beide schakelaars en nog een Hue lamp voor buiten kopen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen antwoord op je vraag maar een lamp in je hal is ideaal om met een bewegingssensor aan te sturen. Kwestie van lamp van permanente stroom voorzien en zo’n sensor ophangen. Nooit meer omkijken naar een schakelaar.

• mikkelnl
  • Nu online
Archer_VC10 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:06:
Controleer even of die dubbele schakelaar geheel gescheiden is, of dat deze een gezamenlijke aansluiting heeft. Als deze gescheiden is dan kan je een wall switch module achter één helft hangen en de buitenlamp laten zitten. Als deze niet gescheiden is dan zou ik de wall switch module verbinden met beide schakelaars en nog een Hue lamp voor buiten kopen.
Hoe kan ik dat checken? Of is het af te leiden van de foto van bedrading? 👍

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-12 21:29
Je moet gewoon even kijken hoe je die hue module in een wisselschakeling kunt toepassen. Die dubbele schakelaar is een wissel/wisselschakelaar. Dus de linkerkant werkt gewoon als een wisselschakelaar. Als je daarvan weet hoe de hue module er tussen moet dan ben je klaar.

• mikkelnl
  • Nu online
etienne001 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:47:
Je moet gewoon even kijken hoe je die hue module in een wisselschakeling kunt toepassen. Die dubbele schakelaar is een wissel/wisselschakelaar. Dus de linkerkant werkt gewoon als een wisselschakelaar. Als je daarvan weet hoe de hue module er tussen moet dan ben je klaar.
Eens, maar het zou me al helpen als ik weet welke kabels op die foto van de 'rechter' schakelaar zijn (die blijven dan zitten lijkt me, omdat ik de linker dan met de hue module omzeil).

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
etienne001 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:47:
Op zich kan dat, maar als die dubbele schakelaar niet gescheiden is dan hang je de hue module ook aan de nuldraad. Dat is niet de bedoeling.

• etienne001
mikkelnl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:01:
[...]

Eens, maar het zou me al helpen als ik weet welke kabels op die foto van de 'rechter' schakelaar zijn (die blijven dan zitten lijkt me, omdat ik de linker dan met de hue module omzeil).
Aan de onderkant heb je 2maal een fase draad, aan de bovenkant heb je 2 schakeldraden. Die 2 zwarte draden bovenop gaan naar je andere schakelaar in de hal. Die fasedraad bovenop en de schakeldraad onderop zijn van je buitenlamp. Dus alles met een wit driehoekje is van je wisselschakeling, alles met een zwart driehoekje is van je buitenlamp.

Kijk wel even bij je andere schakelaar of je daar 3 zwarte draden hebt of ook 2 zwarte draden en een bruine.

• mikkelnl
  • Nu online
etienne001 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:08:
[...]

Kijk wel even bij je andere schakelaar of je daar 3 zwarte draden hebt of ook 2 zwarte draden en een bruine.
Bij de enkele schakelaar verderop in de hal, zijn alle 3 de draden zwart...

• etienne001
Ik ben niet bekend met de modules van hue, maar als ik ff Google dan dan ik dat je het zo moet toepassen: https://www.google.com/ur...Vaw3c7CwX80BwSew_jUMCWgtB

Ik zou er dan voor kiezen de hue module in de centraaldoos te plaatsen.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24
Niet alle info hier klopt helemaal m.b.t. op die modules.
Ik heb exact hetzelfde hier gedaan met de modules en nog een bewegingsmelder.

* De dubbele schakelaar zou je door moeten verbinden zodat je hal lamp altijd stroom krijgt - de lamp hoeft maar vanuit 1 punt altijd stroom te krijgen om aan te staan. Die andere schakelaar doet er dan niet meer toe.
* De enkele schakelaar zou je kunnen 'afdoppen' maar je moet inderdaad even kijken dat je geen kortsluiting veroorzaakt.

De Hue wandmodules staan verder los van de draden bij je schakelaars. Je sluit de wandschakelaar aan op de Hue module zonder dat daar nog stroomdraden op aangesloten zijn. Zo maak je van je domme schakelaar een slimme. Je zou bij wijze van spreken een Hue module achter een schakelaar op zolder kunnen zetten die je keukenlamp aanzet (als daar een Hue lamp in zit)

Aan de Hal kamer in je Hue App voeg je dan je lamp toe inclusief de twee schakelaars en je kunt de lamp met beide bedienen.
Je kunt daar ook nog een bewegingssensor bij zetten zodat het licht automatisch aan en uitgaat (ook als je die met de knop omgezet hebt) Dat is best handig.

En omdat je met de Hue wandmodule 2 lampen afzonderlijk kan schakelen, zou je de buitenlamp (als je daar een Hue lamp van maakt) daar ook mee kunnen bedienen.

@etienne001 Volgens mij verwijst jouw link naar een relais schakelaar. Zo werken de Hue wandmodules niet.

[ Voor 16% gewijzigd door rvrbtcpt op 01-11-2022 10:53 ]

Pagina: 1