Be Silent 3 fans hoge frequentie geluid bij stilstaan.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubjen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
Hey Guys,

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe pc gebouwd, waarin ik 3 Be Silent Wings 3 heb geïnstalleerd.
Tot mijn grote verbazing, als de fans niet aan staan, beginnen er 1 te hakkelen en maakt vervolgens een aanhoudend geluid in hoge frequentie. Dit wisselt af tussen de fans. Als ik een tik geef aan de fan die geluid maakt, begint deze normaal te draaien en is het geluid weg. Ik word hier langzaam gestoord van. Ik heb mijn BIOS overigens gereset, maar dit blijkt niet te werken.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:31
Ik zou denken dat je de pwm frequentir hoort (die zit volgens Google op 20 tot 30 kHz wat vrij goed overeen komt met de hoogste tonen die wij kunnen horen). Als die een net te lage duty cycle heeft Zou het kunnen dat het de fan niet lukt om te starten met draaien. Ik zou eerst eens proberen om met een custom fan curve een steilere helling te maken tussen aan en uit, zodat hij niet heel traag probeert op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Rubjen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:44:
Hey Guys,

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe pc gebouwd, waarin ik 3 Be Silent Wings 3 heb geïnstalleerd.
Tot mijn grote verbazing, als de fans niet aan staan, beginnen er 1 te hakkelen en maakt vervolgens een aanhoudend geluid in hoge frequentie. Dit wisselt af tussen de fans. Als ik een tik geef aan de fan die geluid maakt, begint deze normaal te draaien en is het geluid weg. Ik word hier langzaam gestoord van. Ik heb mijn BIOS overigens gereset, maar dit blijkt niet te werken.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
ik heb het zelfde kon eerst niet achterhalen waar het geluid vandaan kwam
nadat ik dit bericht las heb ik mijn fancurve voor de ventilators aangepast ze draaien nu op 800 rpm
beneden dat willen ze niet beginnen met draaien en is dat irritante geluid er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubjen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-11-2022
MatthijsBoog schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:29:
Ik zou denken dat je de pwm frequentir hoort (die zit volgens Google op 20 tot 30 kHz wat vrij goed overeen komt met de hoogste tonen die wij kunnen horen). Als die een net te lage duty cycle heeft Zou het kunnen dat het de fan niet lukt om te starten met draaien. Ik zou eerst eens proberen om met een custom fan curve een steilere helling te maken tussen aan en uit, zodat hij niet heel traag probeert op te starten.
Zou je een voorbeeld configuratie willen geven? Ik ben aan het sjoemelen met de curves maar het lijkt nog niet erg te werken... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:31
Rubjen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:12:
[...]

Zou je een voorbeeld configuratie willen geven? Ik ben aan het sjoemelen met de curves maar het lijkt nog niet erg te werken... :'(
Er zijn 2 opties, je kunt op een hele lage temperatuur even een wat hoger toerental instellen in de hoop dat hij dan goed aangaat bij opstarten en dan rustig kan blijven draaien, ik zou denken zo rond de 25 graden op 50% zetten en dan vanaf 30 weer normaal, of je kunt de fan gewoon altijd redelijk wat snelheid geven. Het doel is in ieder geval om niet op een te lage snelheid te starten, want ik vermoed dat vooral het versnellen voor problemen zorgt, maar dat hij wel blijft draaien zodra hij eenmaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:54
Heb je de Silent Wings 3 met DC of PWM?
Pagina: 1