Calex lampen bedienbaar via 4G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perkepower
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-12-2022
Goedenavond,

Ik heb al een tijdje een aantal smart lampen van Calex. Afgelopen week kwam ik er achter dat het bedienen ook werkt als ik op 4G zit.

Je zou zeggen dat je eerst een poort moet forwarden o.i.d. maar dat heb ik dus niet gedaan. Ik zat me af te vragen hoe dit vervolgens kan?

Maken de lampen bv. verbinding met een cloud, welke dus toegang heeft tot mijn lan om de aansturing van buitenaf door te geven, of hoe werkt dit precies?

Wellicht heb ik dit over het hoofd gezien tijdens het toevoegen van de lampen 1,5 jaar geleden maar ik ben toch wel benieuwd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 16:18
Maken de lampen bv. verbinding met een cloud, welke dus toegang heeft tot mijn lan om de aansturing van buitenaf door te geven, of hoe werkt dit precies?
Ja. :) Ze maken verbinding via wifi dus kunnen daarmee ook gelijk via internet communiceren. Sterker nog, ik denk dat de app die je nu gebruikt altijd via internet met je lampen communiceert en nooit direct via je lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

perkepower schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:26:
Goedenavond,

Ik heb al een tijdje een aantal smart lampen van Calex. Afgelopen week kwam ik er achter dat het bedienen ook werkt als ik op 4G zit.

Je zou zeggen dat je eerst een poort moet forwarden o.i.d. maar dat heb ik dus niet gedaan. Ik zat me af te vragen hoe dit vervolgens kan?

Wellicht heb ik dit over het hoofd gezien tijdens het toevoegen van de lampen 1,5 jaar geleden maar ik ben toch wel benieuwd.
Het is inderdaad 'cloud'. Cloud is just someone else's computer. In dit geval de fabrikant van de lamp danwel de leverancier van de software/app.

Wat de lampen doen is zelf naar buiten communiceren. De cloud hoeft geen toegang te krijgen tot jouw LAN, die staat gewoon te wachten tot de lamp komt vragen wat zijn huidige status moet zijn.
En met je telefoon stuur je middels een app een bericht naar die cloud applicatie dat de status van de lamp moet worden gewijzigd.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 19:57
Calex maakt gebruik van het Tuya platform en de Tuya (cloud) servers. Het voordeel is dat je alle Tuya producten in 1 app kunt bedienen. Zowel wifi als Zigbee (mits je een Zigbee hub hebt). Bijvoorbeeld de smart LSC producten van Action kun je in dezelfde app koppelen en bedienen. En de Zigbee producten van Lidl.
Het grote nadeel is dat je de lampen niet kunt bedienen als de servers down zijn.