De privacy van eCall

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

Topicstarter
Elke nieuwe auto in Europa sinds 2018 is verplicht om een eCall-systeem met sos-knop te hebben, maar mijn ouders hebben vandaag een nieuwe auto gekocht en deze dag opgehaald.

Het was echter een mooie auto. Maar het andere deel is dat het een 4g-verbinding heeft en het niet kan uitschakelen, zelfs de analyseschakelaar kan niet worden uitgeschakeld

En de lijst met privacy wat hij wel verzamelt is veel te lang.. dus als je privacy wilt in nieuwe auto's is dat bijna onmogelijk. En het is ook verbonden met je telefoon

Wat zijn uw gedachten hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11
"Het eCall-systeem wordt enkel geactiveerd wanneer uw auto bij een ernstig ongeval betrokken is. De rest van de tijd blijft het inactief. Wanneer u gewoon aan het rijden bent, worden uw gegevens (de positie of het monitoren van uw auto) niet doorgegeven en vindt er dus geen gegevensoverdracht plaats."
https://europa.eu/youreur...hicles-ecall/index_nl.htm

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier heb ik niks aan, de product analyse is van de auto maker zelf, niet het eCall systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Prima
Geen moeite mee.
Kan levens redden

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 767041 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Hier heb ik niks aan, de product analyse is van de auto maker zelf, niet het eCall systeem
Waar zou je wel wat aan hebben? Wat is je vraag?

Wil je het uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
[...]

Kijk op de UNECE website, daar staan de regelgevingen op en waar fabrikanten zich aan moeten houden. Uit mijn hoofd valt Ecall onder het GSR (general safety regulation) regelgeving.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Je heb het specifiek over eCall in je OP, dus vandaag dat ik dit deelde.

Welke gegevens verzamelt de fabrikant nog meer dan? Ook auto-fabrikanten moeten zich gewoon aan de AVG/GDPR houden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TripleQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Waar zou je wel wat aan hebben? Wat is je vraag?

Wil je het uitzetten?
Dat is überhaupt niet mogelijk om de analytische switch uit te zetten dat hij het niet deelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Anoniem: 767041 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:19:
[...]

Dat is überhaupt niet mogelijk om de analytische switch uit te zetten dat hij het niet deelt
Je heb ook niks aan een wettelijk verplichte automatische noodhulp oproep als je het kan uitzetten. Het hele idee van die wetgeving is juist dat zodra er een ongeluk is met jouw auto dat die automatische de nooddiensten gaat inschakelen. Als je dat niet wil moet je een auto kopen van voor 2018. Kan nog iets later zelfs, zolang de type goedkeuring maar van voor 31 maart 2018 is. Mijn auto is namelijk van januari 2019 en heeft dit systeem niet.

Ik vind zelf dat de EU dit heel goed geïmplementeerd heeft door het systeem alleen te activeren als er daadwerkelijk een ongeluk is. Die sensoren zijn gewoon aanwezig in de auto en hebben geen verbinding met de buitenwereld nodig. Pas als de auto constateert dat er een ongeluk is word het systeem geactiveerd en is de auto dus traceerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
Wie zegt dat dat ding constant van alles aan het delen is? Systeem zal pas actief worden als er iets gebeurt. Er zitten ondertussen ook al jaren en jaren gps systemen in auto's, maak je je daar dan ook zorgen over?

En hoe zit het met de telefoon in je broekzak?

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 31-10-2022 23:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jullie snappen TS' vraag niet?

Bij het noodsysteem komt een 4G-verbinding, en over deze verbinding stuurt de auto volgens TS allerlei informatie over diens gebruik naar de fabrikant.

Die systemen zouden absoluut losstaand moeten zijn, en dat laatste zou uit te schakelen moeten zijn.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

WEBGAMING schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:00:
Wie zegt dat dat ding constant van alles aan het delen is? Systeem zal pas actief worden als er iets gebeurt. Er zitten ondertussen ook al jaren en jaren gps systemen in auto's, maak je je daar dan ook zorgen over?

En hoe zit het met de telefoon in je broekzak?
GPS is read-only. En ja, je mag je best zorgen maken over wat je telefoon naar Google dan wel Apple stuurt. Het is zelfs naïef om dat niet te doen.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:02:

Bij het noodsysteem komt een 4G-verbinding, en over deze verbinding stuurt de auto volgens TS allerlei informatie over diens gebruik naar de fabrikant.

Die systemen zouden absoluut losstaand moeten zijn, en dat laatste zou uit te schakelen moeten zijn.
Maar zijn die systemen niet losstaand? Zit er niet een tweede 4G modem daarvoor in de auto?

Dan kan je het prima hebben over de wenselijkheid hiervan, en wat bij verschillende fabrikanten al dan niet uit te zetten is. Met de volgende vraag dat zelfs als je het niet uitzet, hoe is het voor andere weggebruikers als camera beelden bijvoorbeeld worden doorgestuurd?

Maar dan staat het dus compleet los van eCall, en dat is hetgeen wat TS noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
@CodeCaster Nee, niet echt, want waar komt die wijsheid vandaan dan?

Er zal vast wat informatie meegestuurd worden over het ongeluk, de locatie etc, maar dat zal nuttige informatie voor de hulpdiensten zijn. Het is niet dat de naam van je minnares ineens meegestuurd wordt.

Jij begrijpt mij schijnbaar ook niet zo goed, want dat is dus mijn punt. Natuurlijk mag je je daar zorgen om maken, maar dan zijn er veel meer, en waarschijnlijk belangrijkere dingen om je zorgen over te maken.
Een navigatie systeem in een auto zou natuurlijk prima je locatie kunnen versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Maar zijn die systemen niet losstaand? Zit er niet een tweede 4G modem daarvoor in de auto?

Dan kan je het prima hebben over de wenselijkheid hiervan, en wat bij verschillende fabrikanten al dan niet uit te zetten is. Met de volgende vraag dat zelfs als je het niet uitzet, hoe is het voor andere weggebruikers als camera beelden bijvoorbeeld worden doorgestuurd?

Maar dan staat het dus compleet los van eCall, en dat is hetgeen wat TS noemt.
Voor zover ik begrijp, is bij TS' auto dit volgens hen aan elkaar gekoppeld (eCall en gebruiksgegevens van de auto), en de rest van de posters lijkt dit niet te snappen.

Uiteraard wordt het pas zinvol als die claim bevestigd kan worden, en daarvoor lijken mij merk en type auto bijzonder nuttige informatie...

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 31-10-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik zou denken dat zo iets een losstaand systeem is, anders vind ik het maar een slecht ontwerp. Als er iets gebeurt, kan het natuurlijk heel makkelijk zo zijn dat andere systemen uitvallen.

[ Voor 48% gewijzigd door WEBGAMING op 31-10-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

WEBGAMING schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:06:
Natuurlijk mag je je daar zorgen om maken, maar dan zijn er veel meer, en waarschijnlijk belangrijkere dingen om je zorgen over te maken.
Een navigatie systeem in een auto zou natuurlijk prima je locatie kunnen versturen.
Ik zou het niet leuk vinden als mijn apparaten mijn gebruik ervan terug naar de fabrikant melden. Ik blokkeer dergelijke telemetrie dan ook in software die ik gebruik, en koop geen "slimme" apparaten die degelijk gedrag ook vertonen.

Behalve bij m'n TomTom, waarbij je voor het onthouden van je gezochte adressen dus akkoord gaat met dat het apparaat ál je informatie naar hen stuurt.

Dus dan heeft TomTom in theorie alle plekken waar ik heb gereden op hun servers staan. En ja, daar maak ik me wel zorgen om, dus dat zet ik de volgende keer uit. Bedankt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 31-10-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Anoniem: 767041 wat is een analyseschakelaar?

Elke nieuwere auto analyseert zijn systemen ongeveer continue en slaat deze data op.
Ik ben nog nooit een auto tegen gekomen (binnen de categorie "nieuwere auto") waar een schakelaar inzat waarmee je dat kan uitzetten.

Heb je een foto van de betreffende schakelaar?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Ik zou het niet leuk vinden als mijn apparaten hun gebruik terug naar de fabrikant melden. Ik blokkeer dergelijke telemetrie dan ook in software die ik gebruik, en koop geen "slimme" apparaten die degelijk gedrag ook vertonen.

Behalve bij m'n TomTom, waarbij je voor het onthouden van je gezochte adressen dus akkoord gaat met dat het apparaat ál je informatie naar hen stuurt.

Dus dan heeft TomTom in theorie alle plekken waar ik heb gereden op hun servers staan. En ja, daar maak ik me wel zorgen om, dus dat zet ik de volgende keer uit. Bedankt. ;)
Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van dat dat ecall systeem zo veel gegevens door zou sturen, daar wil ik dan eerst wel eens een bron van zien.

En ik ben het voor de rest met je eens hoor, daar gaat het niet om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Over eCall: Zat het toevallig te lezen toen ik vorige week mijn nieuwe auto had opgehaald.
Informatie over gegevensverwerking

Elke verwerking van persoonsgegevens door het op de 112-dienst gebaseerde eCall-boordsysteem is in
overeenstemming met de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens als bedoeld in de Richtlijnen 95/46/EG (1) en 2002/58/EG (2) van het Europees Parlement en de Raad, en gaat meer bepaald uit van de noodzaak om de vitale belangen van de betrokkenen te beschermen in de zin van artikel 7, onder (d), van richtlijn 95/46/EG (3).
De verwerking van die gegevens is strikt beperkt tot het aannemen van de noodoproep via eCall naar het centrale Europese noodnummer 112.

Typen gegegens en hun ontvangers

Het eCall-systeem voor noodnummer 112 in het voertuig mag alleen de volgende gegevens verzamelen en verwerken:
  • Voertuig-identificatienummer
  • Voertuigtype (personenvoertuig of licht bedrijfsvoertuig)
  • Type brandstof (benzine/diesel/CNG/LPG/elektrisch/waterstof)
  • De recente bestemmingen en routes van het voertuig
  • Een log van de automatische activering van het systeem en de tijdstippen ervan
  • Eventuele aanvullende gegevens (indien van toepassing): Niet van toepassing
Ontvangers van de gegevens die het eCall-systeem voor noodnummer 112 in het voertuig heeft verwerkt zijn de betreffende publieke noodoproepcentrales die door de betreffende nationale overheid zijn aangewezen voor het gebied waar ze actief zijn om als eerste de oproepen van eCall naar het enige Europese noodnummer 112 te ontvangen en verwerken. Aanvullende gegevens (indien beschikbaar): Niet van toepassing

(1) Richtlijn 95/46/EC van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (OJ L 281, 23.11.1995, p. 31).
(2) Richtlijn 2002/58/EC van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2002 betreffende de
verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie (Richtlijn over privacy en elektronische communicatie) (OJ L 201, 31.7.2002, p. 37).
(3) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende
de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (OJ L 119, 4.5.2016, p. 1). De Verordening is vanaf 25 mei 2018 van kracht.

Regelingen voor gegevensverwerking

Het eCall-systeem voor noodnummer 112 in het voertuig is zo ontworpen dat de gegevens uit het geheugen van het systeem pas buiten het systeem beschikbaar zijn zodra er een eCall wordt gedaan. Aanvullende opmerkingen (indien nodig): Niet van toepassing
Het eCall-systeem voor noodnummer 112 in het voertuig is zo ontworpen dat het bij normale werking niet op te sporen is en niet constant te volgen is. Aanvullende opmerkingen (indien nodig): Niet van toepassing
Het eCall-systeem voor noodnummer 112 in het voertuig is zo ontworpen dat de gegevens in het interne geheugen van het systeem automatisch en doorlopend worden verwijderd.
De gegevens over de voertuiglocatie worden in het interne geheugen van het systeem doorlopend overschreven, waardoor er altijd maximaal drie van de laatste actuele locaties van het voertuig worden bewaard voor een normale werking van het systeem.
Het activiteitenlogboek in het eCall-systeem voor noodnummer 112 in het voertuig wordt niet langer bijgehouden
dan nodig is voor het verwerken van de noodoproep via eCall en in ieder geval niet langer dan 13 uur na de noodoproep door eCall. Aanvullende opmerkingen (indien nodig): Niet van toepassing

Modaliteiten voor uitoefening van de rechten van het gegevenssubject

Het gegevenssubject (de voertuigeigenaar) heeft recht op toegang tot de gegevens en waar nodig op rectificatie, verwijdering en blokkering van gegevens die over hem of haar gaan, indien de verwerking ervan niet strookt met de bepalingen in Richtlijn 95/46/ER. Derden aan wie de gegevens zijn verstrekt, moeten overeenkomstig deze Richtlijn van een dergelijke rectificatie, verwijdering of blokkering op de hoogte worden gebracht, tenzij dit onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning vergt.
De direct betrokkene heeft het recht om een klacht in te dienen bij de betreffende gegevensbeschermingsautoriteit indien hij of zij vindt dat zijn of haar rechten zijn geschonden als gevolg van de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens. De contactdienst die verantwoordelijk is voor het verwerken van verzoeken tot toegang (indien nodig): Niet van toepassing
Bron: Handleiding pagina 8-40

Er worden dus inderdaad best veel gegevens verzameld, maar ook weer overschreven en niet gedeeld zonder noodoproep. Zie stukje onder "Regelingen voor gegevensverwerking". Kan je dat controleren? Vast niet.
Vind het een goede ontwikkeling verder, denk ook weer aan het ongeluk laatst waar een AMBER Alert voor nodig was, een eCall had sneller naar de locatie geleid.

De EU richtlijnen kan je hier vindenGrote kans dat je ouders ook een handleiding hebben waar meer uitleg in staat. Ik ga die EU regelingen niet lezen, maar vertrouw er verder op dat ze nageleefd worden door de grote fabrikanten.

Wat bedoel je verder met:
Maar het andere deel is dat het een 4g-verbinding heeft en het niet kan uitschakelen, zelfs de analyseschakelaar kan niet worden uitgeschakeld
Is dat los van de eCall? Want ook die systemen hebben een verwerkingsovereenkomst en privacy richtlijnen maar staan zoals genoemd los van eCall en kan je uitschakelen (wellicht met minder functionaliteit in je auto dan).
En het is ook verbonden met je telefoon
Deze moet je ook nog even uitleggen, want alles dat je tot nu toe noemde heeft niks te maken met een telefoon die je bij je draagt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:57

NMH

Moderator General Chat
Titelfix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 18:51
Misschien is het voor TS handig om even merk en type auto te vermelden.

Want gaat het nou over e-call of over andere analyse data die naar de fabrikant wordt gestuurd.

Voor het analyse gedeelte. Heb je contact gehad met de autodealer of die het uit kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Voor zover ik begrijp, is bij TS' auto dit volgens hen aan elkaar gekoppeld (eCall en gebruiksgegevens van de auto), en de rest van de posters lijkt dit niet te snappen.

Uiteraard wordt het pas zinvol als die claim bevestigd kan worden, en daarvoor lijken mij merk en type auto bijzonder nuttige informatie...
Het is een renault arkana. En ja het klopt wat jij zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
joke_name schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:11:
Misschien is het voor TS handig om even merk en type auto te vermelden.

Want gaat het nou over e-call of over andere analyse data die naar de fabrikant wordt gestuurd.

Voor het analyse gedeelte. Heb je contact gehad met de autodealer of die het uit kan zetten?
In principe gaat het over de analytische data die niet kan worden uitgezet onder de 4g settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Nieuwe auto's krijgen vanaf dit jaar verplicht een zwarte doos. Bron: https://www.autovisie.nl/...te-doos-vliegtuig-europa/
Bij een ramp met een vliegtuig wordt altijd gezocht naar een zwarte doos. Dit is een ‘bulletproof’ datarecorder die gegevens van de vlucht bij zich draagt. Ook auto’s krijgen nu zo’n opslagmodule. Dit verplicht de Europese regelgeving.

De box heet dan geen Flight Data Recorder (FDR), maar een Event Data Recorder (EDR). Europa verplicht het op auto’s, bestelwagens, vrachtwagen en bussen. Het is niet zo dat auto’s een grote stalen doos aan boord krijgen. De techniek zal in het systeem van de auto verwerkt zijn. Naar verluidt worden auto’s zo’n 100 euro duurder door de functie.

Nieuwe modellen moeten vanaf 6 juli 2022 uitgerust zijn met een zwarte doos. Vanaf 7 juli 2024 behoort het tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die in Europa nieuw verkocht worden.
Als ik die eCall info zo eens bekijkt lijkt het erop dat een deel van die black box automatisch overgezet wordt bij een noodoproep. Je kunt je bezwaren tegen die black box hebben, maar het idee om het als er toch zo'n automatisch alarmeringssystem is direct een deel te combineren is zo gek nog niet. En in dat geval is het ook logisch dat het niet uit te schakelen is (die black box is immers ook al verplicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 767041 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:45:
[...]
In principe gaat het over de analytische data die niet kan worden uitgezet onder de 4g settings
Dan heeft dit niks met eCall te maken maar met "homecalling", hetzelfde als wat veel programma's tegenwoordig doen.

Het gaat niet lang duren voordat er een Pi-hole in de auto moet komen om degelijk verkeer te stoppen. Uiteraard moet eCall wel intact blijven, dat is op zichzelf een uitstekend systeem wat levens kan redden, of in ieder geval mensen minder lang in een autowrak laten zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 18:51
Anoniem: 767041 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:43:
[...]

Het is een renault arkana. En ja het klopt wat jij zegt
Wanneer ik naar de handleiding kijken zie ik het volgende:
Gegevensverzameling
ON
5
Het verzamelen van autogegevens kan tij- delijk worden stopgezet.
Zet hiervoor bij het starten van de auto het verzamelen van gegevens op “OFF”.
U kunt het verzamelen van gegevens op elk moment opschorten vanuit het menu “Instellingen”, tabblad “Systeem”, menu “Apparaatbeheer”, tabblad “Data” of door op het pictogram ontvangstniveau 5 te drukken om direct naar het menu “Data” te gaan.
Voor meer informatie over het picto- gram ontvangststatus 5, zie het hoofdstuk “Systeeminstellingen”.
De services worden uitgeschakeld, behalve de verplichte veiligheidsfuncties met betrek- king tot de automatische noodoproep na een ongeluk.
RENAULT services en apps kunnen werken doordat het verzamelen van gegevens is geac- tiveerd. Verzamelen van gegevens wordt alleen gebruikt voor services die verband houden met uw auto.
Sluiten
Zodra uw verzoek om activeren van de ser- vice is gevalideerd, wordt u bij het starten van het multimediasysteem gevraagd om het verzamelen van gegevens te activeren of te deactiveren.
Selecteer “ON” om het verzamelen van ge- gevens te activeren of “OFF” om het te de- activeren en druk daarna op “OK” om te be- vestigen.
Pagina: 112
https://nl.e-guide.renaul...ASY-LINK-NW1323-9_NLD.pdf

Volgens mij is dit wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Het gaat niet over de auto van TS, maar over de auto van de ouders van TS ;)

Verder zal een fabrikant dit niet aan elkaar knopen, want hun eigen analytische data die ze naar zichzelf sturen gaat via een ander kanaal en ‘vinkje’.
Als ze dat gaan koppelen aan eCall krijgen ze alleen maar meer restricties qua verzenden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:02:

Omdat het een enorme aanname is wat de vraag van de TS is. We hoeven toch niet te gokken wat TS nou bedoeld? Hij noemt het eCall systeem in zijn OP en uit zijn zorgen daarover dus dan antwoorden mensen daarop. Die zorgen zijn dus ongegrond want er word door eCall niks verstuurd, tenzij je daadwerkelijk in een ongeluk zit.

De overige 4G functies van de auto zijn gewoon uit te schakelen. Vaak heb je daar zelfs een abonnement voor nodig na het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-05 17:55
Anoniem: 767041 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:47:
En het is ook verbonden met je telefoon
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:57

NMH

Moderator General Chat
Topic verplaatst van AWM naar Mobiliteit waar het beter past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:29

Blokker_1999

Full steam ahead

joke_name schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:00:
[...]

Wanneer ik naar de handleiding kijken zie ik het volgende:

[...]

Pagina: 112
https://nl.e-guide.renaul...ASY-LINK-NW1323-9_NLD.pdf

Volgens mij is dit wat je zoekt?
Zoals zo vaak, RTFM is de oplossing. Wie had dat nu verwacht? 8)7

Het eCall systeem heeft relatief weinig te maken met de altijd online functionaliteit van de wagen. Het kan in principe via dezelfde sim kaart, maar hoeft zelfs niet het geval te zijn. Wel kiezen fabrikanten er steeds vaker voor, ook al met de dalende roamingkosten, om wagens te bouwen met always online functionaliteit zodat er telemetrie terugkan en de software OTA updates kan krijgen. Een evolutie waar ik zelf ook niet zo gelukkig mee ben.

Niet vergeten dat eCall, net zoals elke noodoproep naar 112, op elk toestel kan, ook zonder actieve SIM kaart.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1