Vreemd probleem latency cloudserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 20:30
Sinds een week heb ik ineens een hoge ping en packloss wanneer ik een ping request stuur naar het datacenter van m’n cloud PC. Het is een server in Nederland waar ik normaal 7-10ms zou halen.

De provider van de server kan het probleem niet goed traceren (Paperspace), maar hebben wel meer klachten gehad vanuit NL.

Ik heb hier in huis alles kunnen uitsluiten. Op m’n eigen netwerk heb ik tot wel 20% packetloss en een ping ver boven de 100 naar de server. Via m’n mobiele 5G netwerk heb ik een ping rond de 100 en 1-5% packetloss.

Wanneer ik via een VPN verbind (tunnelbear met een server in Nederland) haal ik opeens maar 30MS en (bijna) geen packetloss?

Wat is hier aan de hand? Thuis netwerk is KPN glasvezel, mobiele provider is ook KPN.

Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEqEzcxf-szs9k-eRSsMZXvfyuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YKFkcBdjfLYBI5uh3IcbqDQn.png?f=fotoalbum_large

Onder is via m’n thuisnetwerk op WiFi, boven is met de VPN.

Gaat om dit server IP:
74.82.28.1

Ik heb niets veranderd aan mijn kant en kan niets bedenken.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik ping naar dat IP heb ik ook hoge latency (30MS+). Dat terwijl ik 3MS haal als ik systemen in NL of andere landen in West Europa ping.
Als ik trouwens dit IP adres Google, dan kom ik er meer klachten over Paperspace. De server mag dan in NL staan, maar je connectie gaat kennelijk richting de USA waar een routering plaats vind en dan weer terug? Dat kan heel veel verklaren.
Ik zou een ticket loggen bij Paperspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Gedaan. Support is vaag omtrent het probleem, wat min of meer erkent wordt (maar ook niet helemaal). Erg vermoeiend.

Normaliter een zeer snelle en stabiele verbinding gehad.

Dit valt op in de traceroute:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrSzL2qy1tjXozr2EgfAIqN1YDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e0WEZI9fPcaXHoY79esizOcm.png?f=fotoalbum_large

Zonder VPN routed die me via de VS, met VPN direct via de AMS server.

Probleem lijkt dus aan hun kant te liggen en zit ik met mijn KPN verbinding aan de “pech” kant lijkt het.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Routering lijkt via Liberty Global te gaan (aorta.net) en maakt een loopje naar de USA en terug. Ik zie dat hier terug bij zowel Ziggo als KPN. Waarschijnlijk mag je hostingprovider (of hun lijnprovider) dat gaan uitzoeken met Liberty Global/Ziggo waarom die peering zo k*t is.

Vanaf mijn VPS bij TransIP is de latency wel normaal en wordt via Amsterdam gerouteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Dus jij zou aanraden om contact op te nemen met KPN in de hoop dat ze de routering aanpassen? Doen ze zoiets überhaupt voor een edge case (ervan uitgaande dat dit niet vaak voorkomt).

Edit: nvm, ik zie dat je Paperspace bedoeld :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dannydekr op 31-10-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 23:29
Dannydekr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:07:
Edit: nvm, ik zie dat je Paperspace bedoeld :)
Paperspace heeft zelf een AS, met in de WHOIS een NOC contact. Vaak is dat een beter punt voor je netwerkproblemen dan een support drone.

Je kunt het overigens reproduceren met het looking glass van Liberty Global: NL Equinix AM7, ICMP, 74.82.28.2. Handig om mee te geven. Ergens tussen Liberty Global en Telia/Arelion gaat het fout. Wat niet uitsluit dat de schuld uiteindelijk toch bij Paperspace kan liggen (niet onwaarschijnlijk, gezien de grootte van de twee andere partijen). Routering is nogal ondoorzichtig..

Zou eerst Paperspace bevragen, werkt dat niet, dan Liberty Global.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Heb het probleem aangekaart bij Liberty Global, die reageerde vrij snel en vroegen om meer details. Denk dat dit mijn beste kans is.

Zag dat er recent meer mensen klaagden over de AMS-server van Paperspace m.b.t. latency. Zo te zien speelt het probleem al bijna een maand en is het blijkbaar nog steeds niet opgelost. Na een over-en-weer support aanvraag werd het probleem eindelijk erkend en waren ze er 'mee bezig', voordat ze het eerst bij mezelf neer probeerde te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 06:47
Peering is gewoon ruk van AS394996

Dat gezegd hebben, er zit een knik in de routing van LibertyGlobal/aorta met Telia/twelve99 dat het via Washington moet

Stuur beide een berichtje naar hun NOC admin adres en wie weet komt het goed.

Thuis met Tweak heb ik 8ms ping overigens.

Welkom in de wereld van betaalde peering :)

[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 02-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Heb nu een wireguard VPN met een server in Nederland (ivpn) en dat lost het voor nu op! Haal 7-8ms, wat net zo goed is als wat ik zonder VPN haalde.

Pagina: 1