Houten tuinhuis isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letscode
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 20:54
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een goede manier om ons houten tuinhuis (5m x 4m) te isoleren, zodat ik het beter kan verwarmen en het er minder vochtig is.

Het is opgebouwd uit geïmpregneerd hout, met een schuin dak (OSB).
De vloer lijkt op balken te liggen, met een vochtwerende folie.

Het is nu erg klam en koud binnen, ik wil graag het vocht eruit krijgen en het gemakkelijker kunnen verwarmen.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PJUDNebSvhqyztzPUeN01GhSLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToAp0dLObUnAlapuPv0zvUXK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRJ-wJYEV7dIrHAYzy7tgSiEXmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym5VPVxLff2WmpCHK2eHdLk0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dZKJjL3ljqpAdN8OgUMQCsTtS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R0JTrdiYivInF36g9EPoSWe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2_69CR_XGL13rL1iHcx3FoWBDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhfesXrqHpJiVsuXqy20dPky.jpg?f=fotoalbum_tile

...

Mijn idee is om te beginnen met het isoleren van de wanden.

Van buiten naar binnen:
Buitenwand
Dampopen folie tussen de staanders
6cm glaswolplaten tussen de staanders
Dampdichte folie tussen de staanders
Afwerking (Gipsplaat / OSB) over de staanders

Nu vroeg ik me af: moet er nog een luchtspouw tussen buitenwand en dampopen folie? Of kan ik de folie direct op de buitenwand nieten.

Er zitten nu 4 ventilatieroosters in, twee beneden, en twee aan de overzijde boven.
Ik zit er nog mee hoe ik die vervang. Ik wil sowieso de 4 raampjes die er nu in zitten veranderen zodat ze open kunnen klappen. Maar zou meer ventilatie nodig zijn?

Is dit een goede aanpak?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:05
Ik zou pirplaten met alu cachet en tand groef gebruiken. Die dan op de staande balken monteren, naden afplakken en afwerken met gips. Ventilatie aanbrengen aan aan de buitenkant.

En niks tussen de staanders aanbrengen. Dat is vragen om ellende.

[ Voor 16% gewijzigd door O085105116N op 31-10-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Bij zo'n enkele laag hout zou ik zeker een goede luchtspouw voorzien. Ik ga mee met het idee van @O085105116N om direct iets als PIR platen tegen de staanders te monteren.

Voorzie de staanders en liggers ook van gaten naar elkaar toe dmv wat tactische gaten met een speedboor en monteer nog wat extra ventilatieopeningen aan de bovenzijde zodat er een luchtstroom kan ontstaan. Je wil niet dat vocht zich kan ophopen achter de houten delen, want dan holt het van je weg. Bij houten gevelbekleding wordt er in de regel ook altijd voorzien van een luchtspouw achter de gevel en zo moet je het hier ook benaderen.

Je kan ook direct PIR platen met Fermacell beplating nemen, dan ben je nog sneller klaar in je afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:20

H-W

Dampopen folie heeft enkel nut als deze over de gehele constructie wordt aangebracht, niet enkel tussen de staanders. Het dient immers om water buiten te houden? Dan lekt het water er alsnog langs.
Als je 6 cm glaswol overweegt zou ik die folie lekker achterwege laten. Het tuinhuis staat toch al, en als het nergens lekt is de folie niet nodig.
Maar wat is "gegalvaniseerd" hout? Je bedoelt vast "gewolmaniseerd"?
Wat ligt er trouwens op het dak? Shingles? Dan de constructie daar dusdanig aanpassen dat dit goed geventileerd wordt!

[ Voor 12% gewijzigd door H-W op 31-10-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42
Ik heb dit recent gedaan.

Gaten in de staanders boren, zorgen voor ventilatie.

Dampopen folie op de staanders.
Frame ervoor maken, daartussen isoleren.
Dan dampdichte folie en afwerken met hout.

Krijg je dus een voorzetwand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21
Gebruik de ubakus tool om te bepalen of je vochtproblemen krijgt!

https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/

Zeker als je binnen gaat verwarmen mag er GEEN vocht tussen de constructie komen! En het vocht komt dan van binnenuit en niet van buiten.

(zoals Meenkdrie zegt lijkt me juist. Je voorkomt dan dat er warme vochtige lucht in de constructie komt. )

[ Voor 17% gewijzigd door wmeester op 01-11-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

wat je kunt doen van buiten naar binnen de damp open waterdichte folie zou je dan op de houten tengels kunnen maken.

-22 mm tengels verticaal tussen de staanders en kleine ventilatie roosters boven en onder tussen de wand zodat je een "spouw" tussen buiten beplating en isolatie hebt.

en dan de opbouw zoals je hemzelf aangeeft. vocht van buiten wordt dan zwak geventileerd en vocht van binnen wordt door je dampdichte folie tegengehouden.

1 cm zou mischien ook al voldoen.

ik denk zelf dat het dauwpunt tussen de isolatie en de houten buitenbeplating komt. dit is puur gevoel en zou je via een calculator online kunnen checken.

edit: zojuist de opbouw zoals je aangaf in de calculator van Wmeester (fijne tool)gezet. met de dampdichte folie heb je dan geen problemen van het dauwpunt in de koude kant. let wel op dat je nog natte isolatie kunt krijgen als de gevel natregent.

[ Voor 16% gewijzigd door Splitinfinitive op 01-11-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letscode
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 20:54
Bedankt allemaal, ik ga e.e.a. uitzoeken dit weekend. Duidelijk is wel dat mijn originele plan, niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Ik weet niet hoeveel dat gaat kosten, maar een mobiele gaskachel en een electrische convector met ventilator, en een goede ventilatie doen het bij mij al een 14-tal jaar. Duurt wat langer voordat het warm is met -8 en zo. Ook bij isolatie krijg je vocht, zeker als je het niet dagelijks gebruikt. En vergeet vooral niet de vloer. Bovendien zuigt het hout het vocht uit de lucht op. Ik heb elke zomer/winter een verschil in hoogte/breedte van 1-2 cm (4×4m, 28mm). Qua gas gebruik ik 3 vullingen van 11kg per winter ( sept/okt tot apr/mei) en een x Kw aan zonnestroom. En dan is het ca 22-24 graden in de blokhut.
Pagina: 1