Kromming boven deur, acceptabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
De afgelopen maanden is er bij ons druk gewerkt aan een uitbouw, los van frustratie in de communicatie zijn we nu op een punt aangekomen dat we (bijna) klaar zijn. Ik ben echter op een cruciaal punt niet tevreden met het resultaat en dat betreft een grote kromming boven de deur. Zie foto’s. Los van het feit dat ik het erg teleurstellend vindt dat de aannemen dit punt zelf niet heeft aangekaart als iets wat niet acceptabel is, heb ik vraagtekens bij de oplossing.

Aangedragen oplossing aannemen: “Ik laat het wel recht stukken. Reactie aannemer: “ Beton balk is idd krom. Is vaker zo. Muur is ook niet dragend. Dat is zijmuur.
Wil hier ook wel 20 jaar garantie op geven als jij dat wil”

Vragen:
  • Is dit een acceptabele oplossing?
  • Moet ik mij constructief zorgen maken?
Ik hoor graag jullie kijk!

Foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adeO2y5m-A22b4JOkwEUuc6UYVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDvTh2oQi9tli5GdTmiDOtur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YYWWuO4zzpzHpfhLy-YyXCyV3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKUlZZVgPxaHDamyUdV1g81N.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:16

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De muur is niet dragend? Er ligt een plafond op, hoe is je dakopbouw? Lopen de welfsels/balken van links naar rechts? Of liggen ze op die muur waar je deur zit?

Als ik de fotos zie gok ik de laatste.

Een voorgespannen latei, zoals boven uw deur staat echt niet krom uit zijn eigen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 23:54

Illusion

(the art of)

Over het algemeen mag een doorduiging niet groter zijn dan (1/250) x overspanning.
Afhankelijk van het constructiedeel kan die eis iets soepeler of strenger zijn.

Uitgaande van 2000mm breed, zou 8mm doorbuiging dus toelaatbaar zijn.
Voor de exacte grenswaarde zie eurocode 1991

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
die latijen zijn idd vaker zo krom als een hoepel. zonder dat ze belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lijkt me constructief geen probleem. Even uitvullen en opnieuw stucen en het is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
Bedankt allemaal voor jullie kijk! Ik laat de uitkomst met de aannemer nog weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:26
Is er geen geen stucprofiel toegepast? Een stukadoor hoort dit te zien en recht te smeren evt. met stucprofiel.
constructief zou ik mij niet zo druk maken. Die lateien zijn idd vaak krom. De aannemer had dit ook moeten zien. Zie het als een opleveringspuntje. Als opzichter zou ik dit ook afkeuren.

[ Voor 22% gewijzigd door Simpel78 op 01-11-2022 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Als die lateien krom zijn, waarom dan niet met de bolle kant naar boven neer leggen?

Maar mijn verwachtingen van de gemiddelde bouwvakker is blijkbaar te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb laatst 2 lateien gehaald bij de bouwmarkt, 1.6m lang, er zat misschien een halve centimeter kromming in, maximaal. Maar niet die pakweg 2cm die ik bij jou zie. Ze liggen daar gewoon op voorraad, mocht je het zelf willen bekijken. Met dit zou ik zelf zeker niet akkoord gaan.

Als je dat ding er in metselt zie je toch al dat ie zo krom als een hoepel is. Of hebben bouwvakkers geen timmermansoog meer tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:41

MLLL

Palm Treo 650

Stukadoor was zijn waterpas ook vergeten zo te zien.
Latei lijkt goed om te liggen maar is inderdaad wel wat krommig, belasting op het latei is zeer laag gezien die paar blokken die erop liggen.

Zou eerder de stukadoor die hoeklijn opnieuw laten doen want dat lijkt echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Christiaan676 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:34:
Als die lateien krom zijn, waarom dan niet met de bolle kant naar boven neer leggen?

Maar mijn verwachtingen van de gemiddelde bouwvakker is blijkbaar te hoog.
in dit geval zou dat makkelijk kunnen , maar vaak hebben ze een waterhol en/of zichtkant en dan moeten ze met een bepaalde kant naar beneden. soms zit de wapening ook niet in het midden en hebben ze dus een onderkant. ;)
Pas als je richting de maximale belasting (doorbuiging) zit heeft het mogelijk zin om hem om te draaien. tot die tijd maakt het weinig uit, ja het is soms sterker met de bolle kant naar boven, maar opzich is dat het doel niet, sterk genoeg is sterk genoeg. De belasting zal hier (naar mijn inschatting) minimaal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 01-11-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:44
Die dunne lateien zijn meestal lateien welke tijdens het lijmen ondersteund moeten worden.
Meeste lijmers kijken niet goed op de tekening of krijgen dit niet uitgelegd door bij hun werkzaamheden 🙃

https://www.vebo.nl/wp-co...samenwerkende-lateien.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Rob-T6 op 01-11-2022 21:16 ]

Pagina: 1