Bestaande COAX kabel vervangen voor CAT7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 18:14
Onze COAX kabel van de meterkast naar zolder willen wij vervangen voor een CAT7 kabel.
Nu heb ik de juiste gereedschappen voor gevonden en voel ik mij daar wel senang bij.

Ik wil aan de bestaande kabel een trekveer binden en dan doortrekken.

Hoe groot is de kans dat bestaande pijp (rood gemarkeerd) waar nu de COAX kabel inzit allerlei aftakkingen heeft en vreemde bochten?

De pijp zit helaas niet rechtsteeds boven de meterkast dus er zijn sowieso wel wat bochten te nemen.

Ik ben bang dat bij het trekken ik onverwachte dingen tegen ga komen zoals bochten, aftakkingen of andere kabels waardoor ik dingen stuk maak.

Als ik aan de kabel trek, dan voel ik beweging en qua kleur kan het maar 1 kabel zijn.

Ik houd niemand er aan vast, maar bestaat er een redelijke kans dat ik zaken ga beschadigen als ik mijn beschreven methode ga hanteren?

Is er een grote kans dat er ook electrakabels door dezelfde pijp ergens gaan?

Als er een grote kans is op schade, hoe lost een elektricien dit normaal gesproken op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNQ3XWBw4GpFNtdVqX8jvDgBzEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLM7Ufzjt5yDQxoMP5aQLxJO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnie84 op 31-10-2022 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat die kabel überhaupt op je zolder uitkomt? Groene coax is grondkabel. Dus ik zou verwachten dat dat de kabel is waarmee coax je huis binnenkomt. Waar zit het uiteinde van die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
Ja! Heb er 2. Eentje komt inderdaad uit de grond. En die andere groene kabel gaat omhoog. Die zit ook achter het plaatje boven op zolder. Is dat apart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Normaal wordt daar geen grondkabel voor gebruikt, maar op zich geen probleem.
Als je op zolder aan die kabel trekt en je ziet hem hier bewegen zal het waarschijnlijk redelijk probleemloos gaan.
Aftakking zullen er niet inzitten, hooguit bochten.
Werk met twee mensen een die aanvoert en een die trekt.

Er liggen zeker geen elektra kabels in dezelfde buis, dat is niet toegestaan.

Overigens zie ik daar wel een heel beroerd aangekepen RJ45 connector hangen.

Voor vast utp bekabeling gebruik je cat 6 utp met stugge aders die je afmonteert op lsa ( dus wcd, keystone, patchpaneel of toolless RJ45).
Rj45 aanknijpen levert prutwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb 2 coax kabels vervangen, gaat prima. Vooral rustig trekken en geen haast hebben. Ik had overigens geen trekveer. Ik heb een stuk touw aan de coax vastgeknoopt met wat ducttape er omheen. Dan touw er doorheen trekken. Dat gaat uiteraard makkelijker als je verder bent. Dan de utp aan het touw vastmaken en die er doorheen. Zo kwam ik er bij de tweede kabel achter dat de coax langer was dan de utp kabel die ik nog had :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
@Vinnie84 Cat 7 is wel een beetje overdone voor een huisinstallatie. Cat 6 of Cat 6a is voldoende voor een 10 Gbps snelheid van je interne netwerk. Het voordeel t.o.v. Cat 7 is dan ook nog eens dat de kabel minder stug (en waarschijnlijk dunner) is, en zich dus makkelijker door de buis laat voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 13:37

Zorian

What the fox?

Nog een tip voor kabeltrekken; Pak een ouwe lap (of oud shirt, whatever works) en een bus vaselinespray van de bouwmarkt. Spuit wat spray in de lap/shirt en laat de kabel hier doorheen glijden tijdens het trekken. Regelmatig even verse spray bijspuiten. Dan gaat het trekken veel soepeler en je hebt geen nadelen zoals wanneer je iets als afwasmiddel gebruikt (dat droogt op en dan plakt alles muurvast).

Let er wel even op dat de vaselinespray er eentje is die geen plastic/pvc aantast. Meeste sprays zijn echter wel veilig.

En de gouden regel niet vergeten: Duwen, niet trekken. Degene die trekt houdt de kabel enkel op spanning, degene die de boel erin duwt bepaalt het tempo. Minste kans op problemen.

Mocht je nou somehow de kabel terugtrekken zonder iets mee te nemen om de nieuwe kabel er doorheen te halen, haal wat touw (van dat vlas/vezel touw werkt wel). Prop het in de buis, zet de stofzuiger aan de andere kant op de buis op full power en zorg ervoor dat ie enkel door de buis zelf kan zuigen (dus alles eromheen even afdekken). Slurp je zo het touw door de buis heen en heb je weer een aanknopingspunt. :)

Succes!

[ Voor 37% gewijzigd door Zorian op 31-10-2022 23:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Nooit gewoon vet(dus ook geen vaseline), zeep of ander middelen gebruiken.
Die zorgen ervoor dat die kabel na een tijdje volkomen vastgemetseld in de buis komt te zitten.

Als je glijmiddel wilt gebruiken koop je kabel glijmiddel.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.sandervunderink.nl/merken/3m/

Overigens altijd eerst zonder proberen, alles wat je gebruikt kan potentieel gruis en stof oppikken waardoor de boel weer lastiger door de bochtjes gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
Ben(V) schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:07:
Normaal wordt daar geen grondkabel voor gebruikt, maar op zich geen probleem.
Als je op zolder aan die kabel trekt en je ziet hem hier bewegen zal het waarschijnlijk redelijk probleemloos gaan.
Aftakking zullen er niet inzitten, hooguit bochten.
Werk met twee mensen een die aanvoert en een die trekt.

Er liggen zeker geen elektra kabels in dezelfde buis, dat is niet toegestaan.

Overigens zie ik daar wel een heel beroerd aangekepen RJ45 connector hangen.

Voor vast utp bekabeling gebruik je cat 6 utp met stugge aders die je afmonteert op lsa ( dus wcd, keystone, patchpaneel of toolless RJ45).
Rj45 aanknijpen levert prutwerk.
Klopt, dat is nog van de vorige eigenaar. Die gaat er om termijn ook uit.
Toolless RJ45 is nieuw voor mij. Dat ziet er wel veel belovend uit. Dat ga ik proberen.

Bedankt voor de verdere informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
Masimo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:33:
@Vinnie84 Cat 7 is wel een beetje overdone voor een huisinstallatie. Cat 6 of Cat 6a is voldoende voor een 10 Gbps snelheid van je interne netwerk. Het voordeel t.o.v. Cat 7 is dan ook nog eens dat de kabel minder stug (en waarschijnlijk dunner) is, en zich dus makkelijker door de buis laat voeren.
Goede tip! Wordt dan inderdaad CAT6 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
Zorian schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:53:
Nog een tip voor kabeltrekken; Pak een ouwe lap (of oud shirt, whatever works) en een bus vaselinespray van de bouwmarkt. Spuit wat spray in de lap/shirt en laat de kabel hier doorheen glijden tijdens het trekken. Regelmatig even verse spray bijspuiten. Dan gaat het trekken veel soepeler en je hebt geen nadelen zoals wanneer je iets als afwasmiddel gebruikt (dat droogt op en dan plakt alles muurvast).

Let er wel even op dat de vaselinespray er eentje is die geen plastic/pvc aantast. Meeste sprays zijn echter wel veilig.

En de gouden regel niet vergeten: Duwen, niet trekken. Degene die trekt houdt de kabel enkel op spanning, degene die de boel erin duwt bepaalt het tempo. Minste kans op problemen.

Mocht je nou somehow de kabel terugtrekken zonder iets mee te nemen om de nieuwe kabel er doorheen te halen, haal wat touw (van dat vlas/vezel touw werkt wel). Prop het in de buis, zet de stofzuiger aan de andere kant op de buis op full power en zorg ervoor dat ie enkel door de buis zelf kan zuigen (dus alles eromheen even afdekken). Slurp je zo het touw door de buis heen en heb je weer een aanknopingspunt. :)

Succes!
Goede informatie. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
Ben(V) schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:00:
Die zorgen ervoor dat die kabel na een tijdje volkomen vastgemetseld in de buis komt te zitten.

Zoiets bijvoorbeeld:

Overigens altijd eerst zonder proberen, alles wat je gebruikt kan potentieel gruis en stof oppikken waardoor de boel weer lastiger door de bochtjes gaat.
Goede tip, zou je dat aanrader om gelijk al te gebruiken of liever eerst even zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Ik heb dit al heel vaak gedaan, ik tape nieuwe kabel gewoon aan de oude kabel eventueel door een stuk van de isolatie/mantel weg te nemen.

Met een overlap van +/- 10cm is het nog nooit fout gegaan zie de tips in het topic, "trekken" "duwen".

En wat anderen al geopperd hebben cat 6 is meer dan voldoende en zorg voor lsa doosjes rj45 connector en stugge kabel is vragen om problemen zelfs met de geschikte connectoren.

Edit**
Ik heb zelden glijmiddelen hoeven gebruiken op standaart lengte.
Je kan het voor de zekerheid bestellen maar als je niet meer dan 2 utp gaat doorvoeren en zorgt dat ze niet krullend erin gaan door ze goed recht te trekken zou het geen probleem mogen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door TRAXION op 01-11-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10
Ben(V) schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:00:

Zoiets bijvoorbeeld:

"Trekvet" :P

En dat smeer je dus aan je nieuwe kabel, niet aan de trekveer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie84 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:21:
[...]

Goede tip! Wordt dan inderdaad CAT6 denk ik.
Verstandig!

Voor de zekerheid even volledige specs van wat je het beste kunt gebruiken toevoegen:
  • Cat6 (pas boven de 50m kabellengte wordt Cat6a zinnig)
  • U/UTP (de extra afscherming van S/FTP en consorten is voor thuisgebruik onnodig, en maakt installatie moeilijker)
  • Puur koperen "Cu" aders (*niet* "CCA" of "CCS" - non-koperen aders zijn goedkoper, maar voldoen niet aan spec, zijn kwetsbaar etc etc)
  • vaste kern 'solid cable' (slappe kabel hoort niet in de muur)
  • 22-24AWG aderdikte (dunnere 26AWG is alleen in slappe kabel toegestaan en voldoet niet voor stugge kabels, al wordt het wel zo verkocht...)
Koop kabel dat daaraan voldoet en je zit goed. Zorg ook dat je aansluitmateriaal overeenkomstig is (dus voor Cat6 U/UTP).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1