Snel wifi signaal op zolder via accespoint

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 18:58
Situatie:

Ik ben bezig een accespoint aan te leggen naar mijn zolder om mijn gaming pc op een kabel aan te sluiten. Alleen zou ik ook graag op zolder voor evt. een LAN gast(en) een snel (low ping/latency) wifi signaal willen aanbieden.

Ik ben op zoek naar een degelijke doch budget oplossing hier voor. Ik gebruik Cat 6 kabel en accespoint. Ik hoef volgens mij niet persé een mesh, een enkele repeater op zolder zou dekking genoeg moeten geven.

Mijn vraag: Wat zou een goede oplossing zijn voor deze situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat heb je nu allemaal al? Switch en andere netwerk spullen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Als je af en toe LAN-gasten krijgt zou ik wat kabels halen van een meter of 5 en een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bij voorkeur inderdaad alles bedraad, heb je alleen een simpele switch nodig. Dan heb je echter nog geen gasten netwerk, iedereen zit direct op jouw interne netwerk.

Wil je een gasten netwerk waarbij iedereen alleen toegang heeft tot het internet, dan heb je een managed switch nodig met vlan ondersteuning, maar ook je router/firewall moet dit snappen.

Andere optie is een AP met 2 netwerkaansluiting en. Dan heb je er 1 voor je pc. Kies dan een AP met een gasten netwerk functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Catrinus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:10:
Situatie:

Ik ben bezig een accespoint aan te leggen naar mijn zolder om mijn gaming pc op een kabel aan te sluiten. Alleen zou ik ook graag op zolder voor evt. een LAN gast(en) een snel (low ping/latency) wifi signaal willen aanbieden.

Ik ben op zoek naar een degelijke doch budget oplossing hier voor. Ik gebruik Cat 6 kabel en accespoint. Ik hoef volgens mij niet persé een mesh, een enkele repeater op zolder zou dekking genoeg moeten geven.

Mijn vraag: Wat zou een goede oplossing zijn voor deze situatie?
- wil je een gescheiden GASTEN wlan of mogen gasten op je interne netwerk komen?
- een repeater halveert je wifi doorvoersnelheid en raad ik af. Plaats een volwaardig accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
Ik snap dat switch+kabels word aangeraden, en dat wil ik dmv mijn (dubbele) accespoint icm een switch óók kunnen aanbieden maar mijn wens is echt om óók betrouwbaar wifi op de bovenste verdieping van mijn huis te realiseren. Gasten mogen gerust op mijn netwerk, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Als ik je dus goed begrijp zoek je advies voor een goede losse access point die je aansluit op een switch die beiden op de zolder komen te staan.

De switch maakt niet zoveel uit. Neem een 1gbit switch met 8 poorten zonder fan. Netgear heeft prima switches met een metalen behuizing.

Access point, koop er een met wifi6 en staar je niet blind op de maximale theoretische doorvoersnelheid. Dit is een startpunt;

categorie: Access points

Zelf heb ik een AP22, ben er erg blij mee.

Hoeveel devices verwacht je tegelijk verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
En heb je nog andere wifi access points of routers in huis? Waar staan die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Laatst online: 16-09 16:39
Catrinus schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:07:
Ik snap dat switch+kabels word aangeraden, en dat wil ik dmv mijn (dubbele) accespoint icm een switch óók kunnen aanbieden maar mijn wens is echt om óók betrouwbaar wifi op de bovenste verdieping van mijn huis te realiseren. Gasten mogen gerust op mijn netwerk, geen probleem.
Maar dan ben je er toch..?
Als jij een kabel trekt van je huidige modem/router naar je zolder, die kabel daar aansluit op een Access Point (en daarachter eventueel een switch, afhankelijk van hoeveel apparaten je bekabeld wil aansluiten en hoeveel poorten je access point heeft) ben je klaar. Heb je stabiel bekabeld internet en wifi vanaf je access point daar. Vooral geen wifi repeater oid gebruiken.

Ik ken je huis natuurlijk niet, maar ga er even vanuit dat 1 access point op zolder wel voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
Excuses allen, ik bedoelde met accespoint een inbouw 2x utp wandcontactdoos. Ik wist niet dat een "accespoint - AP" al een wifi zender was.

Dan ben ik er inderdaad, met mijn pc én een AP, elk op de dubbele utp wcd aangesloten. Ik zie nu dat een AP ook meerdere fysieke uitgangen kan hebben, dat scheelt dus weer een switch (toch?)

Kan iemand mij vertellen of de AP + mijn standaard kpn modemrouter elk hun eigen wifi naam krijgen of dat het samenwerkt als een mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Catrinus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:51:
Excuses allen, ik bedoelde met accespoint een inbouw 2x utp wandcontactdoos. Ik wist niet dat een "accespoint - AP" al een wifi zender was.
Altijd fijn als mensen wat leren!
Dan ben ik er inderdaad, met mijn pc én een AP, elk op de dubbele utp wcd aangesloten. Ik zie nu dat een AP ook meerdere fysieke uitgangen kan hebben, dat scheelt dus weer een switch (toch?)
Ja
Kan iemand mij vertellen of de AP + mijn standaard kpn modemrouter elk hun eigen wifi naam krijgen of dat het samenwerkt als een mesh?
Hangt ervan af wat je koopt en wat je ermee wilt. Als je een groot netwerk wil dan volstaat het om SSID en security settings (allemaal!) identiek te houden. Kanalen juist bij voorkeur vast instellen op verschillende kanalen.

Persoonlijk: regel een extra wifipunt (of welke marketingnaam ze eraan geven) via KPN. Dan ben je het snelst klaar met de grootste kans van slagen.

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 01-11-2022 12:55 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
Catrinus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:51:

Dus je krijgt een stopcontact met 2 ethernet-aansluitingen, één naar je PC en één naar een Wifi-Accesspoint?
Denk je eraan dat er dan 2 ethernet kabels naar toe moeten? Er zit geen switch in.

Kan prima.
Als AP kun je in feite een router van Marktplaats kopen en die instellen als Access Point (dus niet de default-instelling als router).

Het klopt dat die dingen vrijwel altijd een switch met 4 LAN poorten aan boord hebben.
Het is echter handig om het apparaat ergens op te hangen en niet de hele tijd kabels erin te pluggen.
Beter haal je een gigabit switch van een tientje bij de Action en geef je daarmee toegang tot je bedrade netwerk.

Zoals al gezegd, het netwerk stel je in op dezelfde naam+password als je bestaande wifi-netwerk, maar wel op een ander kanaal.
Clients kunnen dan het sterkste netwerk pakken en de naam+wachtwoord weten ze al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
Ok super heel erg bedankt nu al voor al deze verhelderende tips. Ik was van plan om een WCD dubbele utp inbouw te doen, maar denk dat voor het gemak een enkele wel voldoet icm met de volgende opties:

Optie 1:

WCD utp cat6 -> kabel cat6 -> switch -> AP (wifi6)
-> PC
-> aantal vrije poorten voor LAN gasten

Optie 2:

WCD utp cat6 -> kabel cat6 -> (gaming?) Router instellen = AP + switch; dus wifi én vrije poorten voor LAN gasten

Klopt dit tot dusver? En welke optie zou dan het meest logisch zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door Catrinus op 01-11-2022 17:05 . Reden: zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:51
Is dit niets voor jou?
uitvoering: TP-Link EAP615-WALL

Heb je een wandcontactdoos met ingebouwde AP en 1+3 utp poorten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
laurens0619 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:38:
Is dit niets voor jou?
uitvoering: TP-Link EAP615-WALL

Heb je een wandcontactdoos met ingebouwde AP en 1+3 utp poorten :)
Ok dat lijkt een prima apparaat ja. Nu alleen nog de keuze ga ik voor een dubbele utp WCD of niet...

Mijn opties zijn dan nu:

Modemrouter - kabel - UTP WCD (hoek van de kamer) - Kabel - AP (bij bureau) - Kabel - PC

in dit geval verbind ik mijn pc dus bekabeld door het AP (komt hier snelheidsverlies van? hogere latency?)

of

Modemrouter - kabel - 2x UTP WCD (hoek van de kamer) - (kabel 1-PC) en (kabel 2 -AP)

Directe kabelverbinding tussen modemrouter en pc maar wel 2 utp kabels door 1 leiding trekken

De afweging is dus de moeite van 2x utp wcd tegenover (voor mij onbekende) verlies in internetsnelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Catrinus op 01-11-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Laatst online: 16-09 16:39
Catrinus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:57:
[...]

Ok dat lijkt een prima apparaat ja. Nu alleen nog de keuze ga ik voor een dubbele utp WCD of niet...

Mijn opties zijn dan nu:

Modemrouter - kabel - UTP WCD (hoek van de kamer) - Kabel - AP (bij bureau) - Kabel - PC

in dit geval verbind ik mijn pc dus bekabeld door het AP (komt hier snelheidsverlies van? hogere latency?)

of

Modemrouter - kabel - 2x UTP WCD (hoek van de kamer) - (kabel 1-PC) en (kabel 2 -AP)

Directe kabelverbinding tussen modemrouter en pc maar wel 2 utp kabels door 1 leiding trekken

De afweging is dus de moeite van 2x utp wcd tegenover (voor mij onbekende) verlies in internetsnelheid.
Qua internetsnelheid zou het niks uit moeten maken welke van deze 2 scenario's je zou kiezen. Persoonlijk zou ik gaan voor scenario 1, omdat je dan maar 1 kabel hebt lopen van je wcd naar je bureau en dat is cleaner dan 2 kabels imho. Natuurlijk kun je prima kiezen voor een dubbel wcd en die 2e aansluiting van je wcd vooralsnog gewoon niet gebruiken. Komt misschien ooit nog wel van pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catrinus
Hallo allemaal, de kogel is door de kerk.

Ik ga 2x stugge cat6 FTP kabel trekken van de meterkast naar een dubbel netwerk inbouwdoosje in de hoek van de zolderkamer.

Van uit daar 2 soepele cat6 patch kabels naar mijn bureau; waarvan 1 bestemd voor de reeds bestelde: TP-Link EAP615-WALL, en de ander direct naar mijn PC.

De beide kabels naar het bureau werk ik netjes weg in mijn plint (al eerder gemonteerd) https://www.plintenfabrie...asy/8103-schie/16-x-75-mm

Nu is het een kwestie van wachten op bezoring en alles installeren (wish me luck). Bedankt voor de tips/info allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Catrinus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:24:

Ik ga 2x stugge cat6 FTP kabel trekken van de meterkast naar een dubbel netwerk inbouwdoosje in de hoek van de zolderkamer.

Van uit daar 2 soepele cat6 patch kabels naar mijn bureau; waarvan 1 bestemd voor de reeds bestelde: TP-Link EAP615-WALL, en de ander direct naar mijn PC.

De beide kabels naar het bureau werk ik netjes weg in mijn plint (al eerder gemonteerd) https://www.plintenfabrie...asy/8103-schie/16-x-75-mm

Nu is het een kwestie van wachten op bezoring en alles installeren (wish me luck). Bedankt voor de tips/info allen.
Volgens mij zijn er weinig valide redenen om FTP te trekken door je muur; ik wens je alvast heel veel sterkte om er daar 2 van in een buis te krijgen - UTP kan al lastig genoeg zijn.

De EAP615-Wall monteer je in plaats van een WCD; dus op de muur; ik zou als je daarvoor gaat echt maar 1 kabel trekken, en dan gewoon een kant-en-klaar kabel naar je PC. Heb je nog 2 poorten over voor andere LAN-gasten. Je gaat trouwens een extra FTP kabel NOOIT achter de EAP-615 wall door krijgen, tenzij je 'm half-scheef op de muur wil hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Catrinus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:24:

Neem gewoon cat 6 UTP en geen FTP.

Afgeschermde kabel is alleen dikker en moeilijker te verwerken en voegt helemaal niets toe.
Sterker nog je moet bij afgeschermde kabel zeer zorgvuldig zijn met het aarden van zo'n kabel (maar op een punt) anders kun je last krijgen van common mode spanningen en/of aardlussen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
Sluit je de AP dan niet aan via een rj45 connector? Dus direct op de kabel?

En die AP gaat normaal in plaats van een inbouwdoosje zitten? Ik dacht op de muur haha. Ik kan alsnog een stopcontact opofferen voor de AP, heb een 3 slots waarvan 2x stopcontact.

Er werd mij verzekerd dat 2x ftp kabel mits genoeg glijmiddel gebruikt goed door een 19mm buis moet kunnen... Ik zal het iig even proberen. Anders is 1 kabel ook prima

FTP kabel werd me aangeraden omdat de leiding langs een aantal elektrabuizen lopen, over een behoorlijke lengte, ivm interferentie.

We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Ik weet niet wie je dat over die ftp kabel heeft aangeraden, maar hij had er duidelijk geen verstand van.

Cat 6 utp heeft geen enkele last van externe storingen.
De aderparen vormen een gebalanceerde lijn en door de twist wordt elke storing van buiten zowel positief als negatief even groot toegevoegd en dus netto helemaal niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:13
Catrinus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:29:

FTP kabel werd me aangeraden omdat de leiding langs een aantal elektrabuizen lopen, over een behoorlijke lengte, ivm interferentie.

We gaan het zien
Heb je thuis een kleine kernreactor draaien? Nee? Terugsturen en gewoon cat6 bestellen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
Dank, het aarden van een kabel vond ik al ver gaan voor mijn thuis netwerkje. Dan toch maar gewoon cat 6 UTP.

Ftp werd mij aangeraden door de chathulp van deze webshop. Blij dat ik de kans nog niet had om er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Catrinus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:29:
Sluit je de AP dan niet aan via een rj45 connector? Dus direct op de kabel?

En die AP gaat normaal in plaats van een inbouwdoosje zitten? Ik dacht op de muur haha. Ik kan alsnog een stopcontact opofferen voor de AP, heb een 3 slots waarvan 2x stopcontact.

Er werd mij verzekerd dat 2x ftp kabel mits genoeg glijmiddel gebruikt goed door een 19mm buis moet kunnen... Ik zal het iig even proberen. Anders is 1 kabel ook prima

We gaan het zien
De AP zit op de muur, met een RJ-45 ingang aan de achterkant, dus in de muur. Ergo, daar krijg een andere kabel niet heel erg mooi meer tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catrinus
Ik heb besloten om het anders te gaan doen. Ik ga mijn fysieke aansluiting als 2x u/utp cat 6 doen.

En qua wifi ga ik over op mesh...
Pagina: 1