Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram9205
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:37
Hi allemaal,

Ik ben van plan een NUC / mini-pc te kopen en hoor graag jullie advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie thuiswerken waarbij ik voornamelijk remote desktop gebruik. Later wil ik hem waarschijnlijk gaan gebruiken als home server en NAS (home assistant, opnemen beelden videocamera's, etc).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dacht zelf aan NUC10i5 (€455) met 8GB geheugen (€36) en 128GB SSD (€22), totaal €513.
Kan later altijd een andere / tweede SSD in.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur intel NUC, maar sta open voor andere merken als het degelijke producten (bouwkwaliteit etc) zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik voor wanneer het apparaat 24/7 als homeserver gaat draaien. Niet al te veel lawaai wanneer ik het als thuiswerk machine gebruik.

Ga je overklokken?
Nee, standaard instellingen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de volgende vragen:
  • Is het systeem dat ik in gedachte heb geschikt voor wat ik ermee wil doen?
  • Gaan de componenten goed samen? Ik heb gelet op type (SO-DIMM) en kloksnelheid (2666MHz) geheugen, vormfactor (M.2) en interface (SATA) SSD.
  • Heb je nog ander advies of opmerkingen?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNH (EU-stekker)€ 640,-€ 640,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFRA266€ 25,39€ 25,39
1Solid state drivesIntenso Top Performance M.2 128GB€ 16,90€ 16,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,29

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:24
Waarom geen 12de generatie? Is goedkoper en veel sneller. Met 16 GB RAM en een 500 GB SSD kun je er ook nog wat anders mee doen dan enkel remote desktop.

1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi5€ 543,-€ 543,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 58,11€ 58,11
Totaal€ 657,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:48
Als je “goedkoop” wil kun je ook kijken naar een 2de hands (of refurbished) HP ProDesk of iets dergelijks.
Vaak wel te vinden voor een paar 100 euro met nette specificaties en vaak in ingebakken Windows Pro licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Een nuc is leuk, maar ik denk niet het goedkoopst. 2e hands is zeker een optie!

Op je eigen voorstel: je kunt beter een 256/512gb ssd nemen. Kost weinig extra, maar levert ook meer snelheid op. En neem zeker 16gb geheugen, dan kun je lang vooruit, ook als server.

Wil je nog streamen, bijv naar een tv ? Check dan ook of de cpu krachtig genoeg is om te transcoden van het ene naar het andere formaat

Heb je nog een voorkeur voor OS? Met Linux kun je volgens mij tegenwoordig ook prima rdp gebruiken, en je bespaart op de Windows licentie en hebt enorme mogelijkheden als server. Een Mac mini zou ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:51

Thomg

Aww yiss

Ik vind de geselecteerde NUC (en recentere NUC die @LievenD heeft gelinkt) eigenlijk sterk overkill voor het beoogde doel.

Waarom niet iets als dit
uitvoering: Intel NUC 11 Essential Kit - NUC11ATKC4 (EU kabel)
of dit
uitvoering: Intel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon

Tenzij je van plan bent 4k te gaan transcoden wat niet op de igpu kan draaien of zware video streams te gaan afhandelen (camera's)... Afhankelijk van hoe "later" later is kan je dan altijd nog kijken voor een dedicated bakkie.

Ben je voor nu iig rond de 300 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram9205
Bedankt voor de reacties.

@LievenD
In de pricewatch is de 10 inderdaad duurder, maar de gelinkte bij azerty is goedkoper (€455). Wat meer ram en grotere SSD is inderdaad wel beter.

@BernardV
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik 'm zakelijk ga kopen. Dus liefst bij een bedrijf met btw bon. Dat sluit refurbished niet uit natuurlijk. Ga ik eens onderzoeken, dankje.

@SVMartin
De software die de klant gebruikt voor remote desktop wordt enkel ondersteund op Windows. Voornaamste reden voor de aankoop is dat ik dit na een update bij de klant niet meer werkend krijg op Mac. Licentie komt wel goed (heb nog een Windows 7 licentie die wellicht hergebruikt kan worden en anders koop ik een nieuwe).

@Thomg
Ik wil er inderdaad camera streams mee kunnen verwerken van een drietal (1080p) camera's. Wellicht ooit ook ervan streamen, als NAS gebruiken, wat docker containers op runnen, etc. Denk je dat het daarvoor nog steeds overkill is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:48
@Bram9205 Als je zakelijk koopt dan weet je vast ook dat je kunt afschrijven. Ligt het aanschafbedrag lager dan 450,- ex BTW mag het in één keer, ligt het bedrag hoger over 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:24
Om de keuze wat ter vergemakkelijken, heb je hier een overzicht van de verschillende processoren die hierboven werden besproken.

Als ik dat zo bekijk, is € 455 voor het model met i5-10210U eigenlijk niet zo interessant, want niet zoveel sneller dan de modellen die @Thomg aanraadt, terwijl je wel ruim € 200 extra betaalt. Het 12de generatie model is nog eens bijna € 100 duurder, maar wel aanzienlijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram9205
@BernardV Het is inderdaad mijn bedoeling om onder de €450 ex btw te blijven (€544 incl btw).

@LievenD Inderdaad, de CPU performance van de i5-10210U valt wel tegen voor de prijs. Ik overweeg nu dit:
1BarebonesIntel NUC 11 Pro Kit NUC11TNKI5 (EU-stroomkabel)€ 452,01€ 452,01
2Geheugen internCrucial CT8G4SFRA32A€ 24,91€ 49,82
1Solid state drivesKingston NV2 250GB€ 29,56€ 29,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,39

De NUC kost vrijwel hetzelfde maar de i5-1135G7 is een stuk sneller dan de 10210U. Daarnaast zoals geadviseerd meer geheugen en een grotere SSD (en een PCI-e 4.0 SSD).

Misschien overkill voor nu, maar dan kan ik ermee vooruit en later gebruiken voor andere toepassingen zoals videoverwerking etc.

Op- of aanmerkingen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:51

Thomg

Aww yiss

Voor niet veel meer krijg je de 1240P variant, ik zou kiezen tussen een high-performance NUC of een budget bakkie, dus de 1240P variant of de N6005.
Pagina: 1