Aansluiten nieuwe inductiekookplaat, 4 of 5 draden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 16:58
Aangezien de vorige de geest heeft gegeven heb ik een nieuwe inductiekookplaat aangeschaft. Voordat ik weer heel veel geld voor een installateur ga betalen (als ie al tijd heeft) probeer ik hem eerst zelf aan te sluiten.

De oude kookplaat is een AEG, deze heeft een periplex aansluiting waarvan ik dacht het gewoon 5 draads was. Hij is echter met 4 aangesloten, 2 fasen, 1 neutraal en 1 aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNv5qW8v2w_LEp2ljWIZ9mPyBQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3zJP52StHWAXwgRihRELe65.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM8Hvfa1E62tsraicMDQyvAxLgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozDZMDNeff0CslC8IJSLHwr9.jpg?f=fotoalbum_tile

De nieuwe kookplaat (ETNA) moet volgens mij met 5 draden aangesloten worden (rechter schema). Dat heb ik gezien op een Youtube video. Balen dus, ik dacht de aansluiting 1-op-1 over te kunnen zetten omdat ik dan zonder te meten weet welke draad L1,L2,N en GR zijn.

Nu kan ik de ETNA kennelijk ook op de manier aansluiten zoals de oude was aangesloten (linker schema). Kan dit zomaar of moet ik ergens rekening mee houden? Ik zou dan beide nul-draden met elkaar moeten doorverbinden. Mis ik iets? Ik wil niet gelijk m'n stoppenkast opblazen.

Volgens mij moet ik ook iets in de kookplaat zelf aanpassen omdat ik dan meer vermogen heb dan standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkEUklnbJgV99lW_bMIoyZU0U7I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmmvQcu8XR4EU88uVi2zm5Ed.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu0OnWvayXyeaRAMoyrSk_ZYxok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjevEIv6PoU2b9RjVqzExnNk.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Welk type kookplaat van ETNA is dit?
Aan de schema's te zien in de 1 na laatste foto lijkt het alsof hij maar met 2 fasen aangesloten mag/kan worden.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
ThePsycho schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:17:
Welk type kookplaat van ETNA is dit?
Aan de schema's te zien in de 1 na laatste foto lijkt het alsof hij maar met 2 fasen aangesloten mag/kan worden.
ETNA KIF680DS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Dit is een 2 fasen plaat inderdaad, die kan je op een krachtgroep aansluiten zoals schema 1 laat zien voor zover ik weet. (dus weer 4 draden)

Let ook op het bruggetje tussen de 2 nul-aansluitingen

[ Voor 9% gewijzigd door ThePsycho op 31-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
ThePsycho schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Dit is een 2 fasen plaat inderdaad, die kan je op een krachtgroep aansluiten zoals schema 1 laat zien voor zover ik weet. (dus weer 4 draden)

Let ook op het bruggetje tussen de 2 nul-aansluitingen
Dat bruggetje is gewoon een stukje 2,5mm blauwe installatiedraad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

kouk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Volgens mij is dat prima ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 15:39
Inderdaad gewoon L1 en L2 aansluiten, en 1 blauwe draad op zowel N1 als N2 aansluiten. En nog de aarde natuurlijk op 6.

Overigens heet de aansluiting dan een kookgroep, en niet een krachtgroep. Dat laatste is als er 3 fasendraden gebruikt worden.

De kookgroep is volgens mij echt een Nederlands iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die gescheiden nul is voor wanneer je fases via verschillende aardlekken aankomen om er voor te zorgen dat die niet afschakelen. Aangezien het bij jou via 1 aardlekschakelaar komt is het niet nodig dit apart te houden.

Wel zie ik dat je een aardlek van 500mA ervoor hebt, weet niet of dat tegenwoordig nog mag, maar pas iig goed op met aansluiten. Ook omdat er nog een CEE-stekker aan lijkt te hangen?

Misschien beter om de aardlekschakelaar en automaat gewoon te vervangen voor iets uit deze eeuw: https://www.groepenkastco...aat-3PN-B16A-30mA-ADM416G

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 31-10-2022 16:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

hjtuinenburg schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:31:
Inderdaad gewoon L1 en L2 aansluiten, en 1 blauwe draad op zowel N1 als N2 aansluiten. En nog de aarde natuurlijk op 6.

Overigens heet de aansluiting dan een kookgroep, en niet een krachtgroep. Dat laatste is als er 3 fasendraden gebruikt worden.

De kookgroep is volgens mij echt een Nederlands iets.
Nee, een kookgroep zijn twee gecombineerde groepen. Vaak verkeerd aangesloten op dezelfde fase.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 20:54
hjtuinenburg schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:31:
Dat is als je een krachtgroep gebruikt; je sluit het dan aan zoals het "380-415V 2N" plaatje. Daarbij is het van belang dat L1 en L2 beide op een andere fase zitten (en dus op een krachtgroep).
Bij een kookgroep zitten beide "L"-lijnen op dezelfde fase. Dan moet je ook twee keer nul aansluiten. Omdat die beide fases op dezelfde fase zitten en er dus (in theorie) 32A over de nul loopt. Dat zie je ook terug op de 220-240V 2 2N tekening.

Een krachtgroep, waarbij de fases van elkaar verschoven zijn, kan wel met 1 nul omdat de twee fases elkaar deels opheffen over de nul. Gebruik je een apparaat dat alle drie de fases gebruikt (zoals een motor) dan heffen ze elkaar zelfs compleet op.

@OP: Ik neem aan dat die foto van de 3-fasen automaat voor je inductieplaat is? Of is die alleen voor de rode CEE-form die er naast hangt? Als die automaat (ook) voor de perilex is dan moet je het inderdaad aansluiten zoals het linker schema (380-415V 2N). Wel zou ik de meterkast, de Perilex-wandcontactdoos en de Perilex-stekker open schoeven en kijken wat wat is, want in tegenstelling tot die rode CEE-form in je meterkast heeft Perilex geen standaard volgorde.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

@OP: Ik neem aan dat die foto van de 3-fasen automaat voor je inductieplaat is? Of is die alleen voor de rode CEE-form die er naast hangt? Als die automaat (ook) voor de perilex is dan moet je het inderdaad aansluiten zoals het linker schema (380-415V 2N). Wel zou ik de meterkast, de Perilex-wandcontactdoos en de Perilex-stekker open schoeven en kijken wat wat is, want in tegenstelling tot die rode CEE-form in je meterkast heeft Perilex geen standaard volgorde.
Als ik de oude stekker hergebruik mag ik aannemen dat alles goed aangesloten is denk ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
@kouk Ja, als het op de oude plaat werkte met de 400V 2N-opstelling dan kun je diezelfde aders inderdaad gewoon overzetten naar de 380-415 2N-variant, die zijn beide hetzelfde :)

Voor je eigen veiligheid zou ik controleren of het inderdaad op die 3-fase automaat is aangesloten (de automaat omzetten en kijken of je kookplaat nog werkt) want als je elders in de kast nog een kookgroep hebt (2 units breed ipv de 4 van de krachtgroep, ziet er meestal uit als 2 enkele automaten waarvan de hendeltjes aan elkaar zijn geknoopt) waar deze Perilex op zit aangesloten dan moet je een tweede nul trekken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:02

M14

@kouk Ik zou niet kijken hoe die oude plaat is aangesloten. In zekere zin is dat niet zo relevant.

Wat wel relevant is: Hoe is de Perilex in je keuken aangesloten:
2x fase, 2x nul?
Of 3x fase, 1x nul
Dit kun je eenvoudig controleren met een multimeter of spanningszoeker.

Vanuit gaande dat die automaat in je meterkast voor de kookgroep is, zit er 3x fase, 1x nul. Zo zou ik ook de nieuwe kookplaat aan sluiten. Je hebt dan een Perilex stekker met een 5-aderige kabel nodig (5x 2.5mm2).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
M14 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:06:
@kouk Ik zou niet kijken hoe die oude plaat is aangesloten. In zekere zin is dat niet zo relevant.
Het is in zoverre relevant dat het verklapt hoe de Perilex is aangesloten :) Maar je hebt gelijk, je kunt ook in de Perilex zelf kijken.
Vanuit gaande dat die automaat in je meterkast voor de kookgroep is, zit er 3x fase, 1x nul. Zo zou ik ook de nieuwe kookplaat aan sluiten.
Volgens het plaatje kan de kookplaat niet met 3 fases overweg, wel met 2 :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:02

M14

Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:16:
[...]
Het is in zoverre relevant dat het verklapt hoe de Perilex is aangesloten :) Maar je hebt gelijk, je kunt ook in de Perilex zelf kijken.
Niet helemaal omdat er maar 2 fasen zijn aangesloten. De mogelijke opties:
  • Het zou kunnen dat het 2F 2N moet zijn, maar slecht / potentieel gevaarlijk is aangesloten door maar 1 nul te gebruiken.
  • Het zou kunnen dat het er maar 2 fasen van een krachtgroep liggen. Het lijkt me hoogst uitzonderlijk, maar het zou kunnen. Dan is 1 nul prima vanwege het faseverschil.
  • Het zou kunnen dat de Perilex goed is aangesloten 3 fasen, 1 null (krachtgroep) en dat bij de oude plaat maar 2 fasen en nul zijn gebruikt. In dat geval kan de kabel van de oude plaat niet worden gebruikt wil je het volledige vermogen van de krachtgroep willen gebruiken.
En vanwege die mogelijkheden is het niet zo interessant om naar de aansluiting van de oude plaat te kijken :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Nu ben ik wel wat in de war. Ik nam aan dat de 3 fasen groep voor de kookplaat was maar als ik naar de rest kijken en de beschrijving van de groepen ben ik daar niet meer zeker van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flmWEKxI6e7MhHIwXEf-njhMxsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYffoMeeYTs18S5VTnFtOyZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83xW1bQSfNSNyfHRJs9Yodg90GU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5HbFoVj9pyTV6KSXBlmoRQG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ligt het aan mij of heb je alleen maar 1P aardlekautomaten, in plaats van aardlekschakelaars en (losse) automaten? Dat is vrij uitzonderlijk, want duur. Tevens heb je 12 groepen (waarvan 2 kracht) en staan er maar 10 op je briefje. Dat briefje is dus niet up-to-date.

Ik vermoed dat de krachtgroepen nieuw zijn, maar ook voor de 1P-groepen is het briefje niet compleet. Is die Perilex aangelegd samen met de nieuwe krachtgroep, of was die er al voordat de rechterkant van de groepenkast erbij kwam?

Meest zekere optie is gaan meten. Kijk of er spanning staat op de Perilex en schakel één voor één groepen uit totdat er geen spanning meer op staat. Op die manier weet je zeker welke groep het is :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:43:
Ligt het aan mij of heb je alleen maar 1P aardlekautomaten, in plaats van aardlekschakelaars en (losse) automaten? Dat is vrij uitzonderlijk, want duur. Tevens heb je 12 groepen (waarvan 2 kracht) en staan er maar 10 op je briefje. Dat briefje is dus niet up-to-date.

Ik vermoed dat de krachtgroepen nieuw zijn, maar ook voor de 1P-groepen is het briefje niet compleet. Is die Perilex aangelegd samen met de nieuwe krachtgroep, of was die er al voordat de rechterkant van de groepenkast erbij kwam?

Meest zekere optie is gaan meten. Kijk of er spanning staat op de Perilex en schakel één voor één groepen uit totdat er geen spanning meer op staat. Op die manier weet je zeker welke groep het is :)
Ik haal morgen wel een multimeter en een nieuw aansluitsnoer haha. En anders bel ik een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

kouk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Als het goed is zitten er van die bruggen bijgeleverd. Bij mijn Etna die ik 2 weken terug aansloot in elk geval wel. Zo’n U vormig stuk metaal die precies past tussen N1 en N2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
CyBeRSPiN schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Als het goed is zitten er van die bruggen bijgeleverd. Bij mijn Etna die ik 2 weken terug aansloot in elk geval wel. Zo’n U vormig stuk metaal die precies past tussen N1 en N2
Verrek, inderdaad. Dat daar geen isolatie omheen zit maakt niet uit? Dat andere draden daar tegenaan komen b.v.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Zo heb ik het nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMzB_8j7bYLrLnEgW9Ggb61MqCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccUHzLdbzzwArHHwv7cXRrJk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

kouk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Verrek, inderdaad. Dat daar geen isolatie omheen zit maakt niet uit? Dat andere draden daar tegenaan komen b.v.?
Klopt. Goed aandraaien dus, en zorgen dat de trekontlasting ook stevig zit, dan kan er weinig gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit hoort in >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Nou, hij lijkt het goed te doen en de stoppen zitten er allemaal nog in. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaterman
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 23:39
Grappig. Mijn situatie is bijna precies andersom.
Ik ga van een ETNA (bij poster de onderste foto's) naar een AEG. (wel andere modellen)
Mijn oude kookplaat had dus 5 draden L1, L2, N1, N2 en Aarde.
mijn nieuwe kookplaat heeft 4 draden L1, L2, N en Aarde.
De foto's die ik heb zijn zo'n beetje gelijk aan van de poster.

Ik heb in de stoppenkast ook een kookgroep 2x 220V
Betekent dit dat ik in de schema's niet bij 400V moet kijken? Want dan heb ik het idee dat ik er op achteruit ga. van een dubbele 240V naar een enkele 240V, klopt dit?

Nieuwe kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc-zfdkVL9sqA0G2iANbCfAPMYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51Z4dUDIEPQEl8xgOp4YXe2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEuVAyo3Klzndfz5CJvsJoNuyHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szsSDdWczED78cRwPnYHwsWc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXAlOf5kUt0vCN3-cp4LGDfMyqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52Ru7bz2lKH8E0ervADQV8LE.jpg?f=fotoalbum_large

Stoppenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrrrHliRcl_Q1FgKZmX6yo7ZhfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9U5LjxifsSMG5aOLrpf6hNbo.jpg?f=fotoalbum_large

ti. Oude kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoR7DGhqS2UoKvoWHiSAMGyhi58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EelARzt2PaleIv0FnrxECGci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M66JW3QzCjrRQ5jt94VREen6DYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v62YNdQI5pGZdmaTWBCEFwJ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door snaterman op 16-03-2024 16:21 . Reden: oude en nieuwe merk omgedraaid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55
Ik snap het niet helemaal. Je schrijft dat de oude plaat een AEG is. Maar op de foto staat een Etna.
De nieuwe kookplaat is niet aan te sluiten op de Nederlandse kookgroep.
Er zit maar 1 klem voor een nul aansluiting. Daardoor kan er meer dan 16 Ampère door de nulader gaan lopen.
Dus groepenkast ombouwen naar 3 fasen of de plaat omruilen.

[ Voor 17% gewijzigd door devriesjande op 16-03-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaterman
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 23:39
Dank voor je reactie, ik schrijf het inderdaad verkeerdom. Even kijken of ik dat aan kan passen in mijn post.
Ik ga dus van de ETNA naar de AEG.

Wat je zegt, daar vrees ik dus ook voor. Moet zeggen dat ik het erg verwarrend vind.

Dit is mijn plaat,
https://www.bol.com/nl/nl...hNpA_0_10.15.ProductTitle
Er staat op het apparaat ook 2N en 2-fase.

Hij staat hier bv ook bij de 5-polige / 2-faseapparaten.
https://www.inductiekookplaatshop.nl/2-fasen
Kijk ik daar onderaan, staat er ook een opsmming
TYPE AANSLUITING
1-fase (Normaal)
2-fasen (Perilex)
3-fasen (Krachtstroom)

Ik heb de perilex stopcontact in de muur met 2 nullen. De plaat zou moeten werken met 2 nullen
Het enige pobleem lijkt de kabel (en de aansluiting van de draden op de plaat zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55
Het probleem is dat deze dozenschuivers geen benul hebben van wat ze verkopen.
Ze begrijpen niet dat de Nederlandse kookgroep geen 2 fasen aansluiting is.
En dan zie ik op verschillende websites dat je de twee nuladers gewoon bij elkaar op de nulklem kan aansluiten. Dat werkt inderdaad maar is vragen om problemen.
Pagina: 1