Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 18:36
Ik heb een HP Envy 5010-printer(enkel draadloze verbinding). Hoewel ik al vanaf het begin problemen heb gehad ivm detectie etc werkt hij sinds een jaar ofzo redelijk goed na de zoveelste update van HP.

Alleen heeft mijn vriendin sinds kort een laptop, en vanop haar laptop kan ze praktisch nooit iets afprinten zonder eerst de printer volledig opnieuw op te starten(meestal gewoon door kabel uit te trekken, de reboot functie duurt super lang).

Ik weet nu niet goed hoe ik het moet troubleshooten, aangezien de printer en haar laptop op dezelfde wifi zitten en elkaar toch niet zien(tot ik reboot). De printer heeft altijd hetzelfde IP-adres maar staat nochthans ingesteld op DHCP.

Ik kan zelfs de printer niet pingen vanop haar laptop, terwijl mijn desktop(wel via UTP) de printer wel ziet.

Het probleem zit niet in de auto-off functie want dan kon ik ook niet printen van de desktop.

Not sure what to do .... |:(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat als je een netwerkkabel in de laptop drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
dmantione schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:24:
Wat als je een netwerkkabel in de laptop drukt?
De laptop heeft geen UTP poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Materialen om apparaten bedraad aan te sluiten moet je als Tweaker in huis hebben, je weet dat radioverbindingen grillig zijn. Dus als je laptops zonder netwerkpoort in huis hebt, dan is het een heel goed idee om een USB-netwerkinterface in huis te hebben. Het is nu bijzonder lastig om uit te vinden of het probleem bij de laptop of printer ligt.

Wat ik zou doen, in je router kijken, of je die een lijst van apparaten in het netwerk kan optrommelen. De router moet natuurlijk printer en laptop kennen om verkeer ogelijk te maken. Een macadrestabel is zou erg behulpzaam zijn om te zien of zowel laptop als printer daarin staan. Veel routers hebben ook een pingfunctie, kijk of je vanaf te router kunt pingen.

Verder zou je een extra apparaat draadloos kunnen aansluiten en vandaar kijken of je printer en laptop kunt pingen.

Mogelijk zit het probleem hem in dat de printer zijn aanmelding bij het draadloos netwerk op een bepaald moment verliest en zich dan niet opnieuw probeert aan te melden.

Als ik het zo zie heeft deze printer ook een USB-poort, dat kan een manier zijn op het netwerk te omzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zit de laptop wel op 2.4ghz wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:16
Kan de laptop misschien wel printen als je deze een herstart laat uitvoeren?
Dan proberen met de optie snel opstarten (fast startup) uit zetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

In plaats van de de HP smart App de reguliere drivers en tools gebruiken?
HP ENVY 5000 Tools en Drivers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je de printer niet kan pingen dan hoef je niet naar drivers en dat soort dingen te kijken, het is een "gewoon" netwerkprobleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:53
wat @dmantione zegt..
wat is het IP adres van de laptop van jouw vriendin, en wat is het IP adres van de printer?
zitten we wel op hetzelfde netwerk, en niet (bijvoorbeeld) één op het gastennetwerk, of op het 5Ghz netwerk.. en de ander niet?

[ Voor 35% gewijzigd door breew op 31-10-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
breew schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:55:
wat @dmantione zegt..
wat is het IP adres van de laptop van jouw vriendin, en wat is het IP adres van de printer?
zitten we wel op hetzelfde netwerk, en niet (bijvoorbeeld) één op het gastennetwerk, of op het 5Ghz netwerk.. en de ander niet?
breew schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:55:
wat @dmantione zegt..
dmantione schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:51:
Als je de printer niet kan pingen dan hoef je niet naar drivers en dat soort dingen te kijken, het is een "gewoon" netwerkprobleem.
Ik heb hier al even niet op gereageerd omdat het probleem zich niet meer voordeed.

Vandaag kon ik dan weer niet vanaf mijn laptop printen. |:(

Wat me is opgevallen:
- Printer heeft opeens IP-adres met 2 ipv 6 vanachter (stroom is ook deze week uitgevallen)
- Laptop zat volgens windows op 5Ghz (printer vergeten te checken op dat moment)
- Volgens modem (Orange) heeft laptop ook nog een 2.4Ghz-verbinding (zelfde IP-adres)
- Printer heeft bij reboot ook 2 verbindingen (2.4Ghz/5Ghz) volgens modem

Iets later zit de printer enkel op de 5Ghz en de laptop enkel op de 2.4Ghz. Nadat dit gebeurt print de printer opeens mijn documenten uit de wachtrij af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJzKolvD25g3tLe935dbZOcsr8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vGAtat3qQTnR35EaxQEQXrR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dan de printer eerst via de modem een vast IP-adres(6 vanachter) toegewezen, echter heb ik dit naderhand aangepast zodat het via de printer zelf gebeurt.

Ondertussen is de printer ook weer overgeschakeld naar 2.4Ghz(zelfde als laptop) uit zen eigen. Hoewel ik nu met de laptop kan pingen naar de printer, kan ik niet printen, enkel met desktop. Volgens de modem zit de printer nog op adres 2, terwijl ik niet kan pingen naar 2...

Morgen zoek ik verder, bedankt alvast voor alle tips.

[ Voor 24% gewijzigd door Rakward op 25-11-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Om goed te troubleshooten is het handig als je sommige variabelen vast kunt maken.

Zorg dat de printer een vast IP-adres krijgt: Zet de printer op DHCP en zorg op de router dat de printer altijd hetzelfde adres krijgt via een DHCP-reservation. Ik zou hetzelfde doen met je laptop en PC, kan nooit kwaad.

Nu de printer een vast IP-adres heeft, kun je kijken of PC laptop de printer en elkaar kunnen pingen. Dit zou moeten werken, anders hier even melden welke ping fout gaat en welke goed en de IP-instellingen van die apparaten meegeven.

2.4 of 5 GHz zou niet moeten uitmaken.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het zou niet uit moeten maken, maar als de printer voortdurend zo maar omschakelt, dan is dat een aanwijzing voor radiografische storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
dmantione schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:48:
Het zou niet uit moeten maken, maar als de printer voortdurend zo maar omschakelt, dan is dat een aanwijzing voor radiografische storing.
Kan dat te maken hebben met mijn WiFi versterker die op nog geen meter er vanaf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een signaal kan te sterk zijn, dat is een mogelijkheid die zeker niet mag uitsluiten. Maar er zijn vele oorzaken van storing: Andere mobiele netwerken in de buurt zijn vaak de meest voorkomende oorzaak. Magnetrons gebruiken radiogolven in de 2,4GHz-band en zijn enorme stoorzenders. Bluetooth en Zigbee gebruiken deze band ook en kunnen ook voor storing zorgen.

De 5GHz band heeft veel last van muren in huis. De frequentie wordt ook voor satellietcommunicatie en straalzenders gebruikt, maar dat veroorzaakt doorgaans geen problemen.
Pagina: 1