Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tegelijkertijd leveren en vragen over verschillende fases

Pagina: 1
Acties:

• royke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-10 11:22

royke

aan het typen....

Topicstarter
Dag, vergeef mij eventuele fouten in terminologie hierin ben ik een N00b.

Ik heb een hele bak zonnepanelen liggen en daar een 3 fase omvormer aanhangen. alles snort lekker. nu heb ik ook een P1 uitlezer en bekijk de gegevens via DSMR reader
Nu zie ik dat ik tegelijkertijd energie lever aan het net, en over een andere fase energie vraag van het net.
Dat lijkt mij geheel niet efficiënt. Ik heb dit gemeld aan Enexis en die antwoorden gewoon dat dit verrekend wordt in het apparaat. Ik zie het niet maar zij meten het juist? 8)7 Ja tuurlijk.

Dus ik dacht ik vraag het even aan de experts.
Zo ziet het plaatje eruit in Watt en kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zo5RLQj0xs0xLy7vTFmuYwpWac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxyZSYPMCsM0MLQCfs8eimb1.jpg?f=fotoalbum_large

En zo in vermogen (fases)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WUEkyKvbDVebiaeKeQP3wyy2vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjFvOlKkjDpbkOnxKpNRUXiB.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is dus, klopt en wordt dit softwarematig verrekend? of klopt het niet en moet ik voet bij stuk houden bij Enexis. Het gebeurt alleen wanneer vraag en overschot bij elkaar liggen.
Alvast bedankt.

Ik vind van niet......

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-11 12:39
Wordt verrekend in de slimme meter.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Check gewoon even of alleen je teruglever teller oploopt wanneer je meer terug levert dan gebruikt. Je "import" teller zou niet moeten tellen als je overschot hebt. De meter streept import weg tegen terugleveren over fases.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
JL-IP(!) schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:32:
Wordt verrekend in de slimme meter.
Dat betekent dus dat de P1 niet de werkelijke waarden toont? maardat er daarna nog iets mee gebeurt in de meter.

Ik vind van niet......

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 21:23
De meter telt de waarden van de drie fasen bij elkaar op (minus het vermogen wat jij zelf levert).
Dat is de waarde van de ingevoerde stroom. Dat kan dus positief of negatief zijn.

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Check even de volgende waarden in je slimme meter, het wordt intern verdisconteert.

Totaalteller op dit moment (momentopname hier)

Afname: 1-0:1.7.0(00.198*kW)
Teruglevering: 1-0:2.7.0(00.000*kW)

Bovenstaande moet een van beide altijd 0 zijn. Het getal is een optelling van

Afname per fase
Fase 1 1-0:21.7.0(00.000*kW)
Fase 2 1-0:41.7.0(00.219*kW)
Fase 3 1-0:61.7.0(00.094*kW)

Teruglevering
Fase 1 1-0:22.7.0(00.115*kW)
Fase 2 1-0:42.7.0(00.000*kW)
Fase 3 1-0:62.7.0(00.000*kW)

[ Voor 3% gewijzigd door Netsrek op 31-10-2022 15:42 ]

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
Ik ben momenteel in het buitenland, kan dus niet even naar de meter lopen. Maar het komt er dus op neer dat de P1 Ruwe data levert waarna de meter er nog iets mee doet.
Om exact hetzelfde te hebben als wat Enexis doorgeeft aan mijn electra leverancier zou die berekening daarin (dsmr reader) ook gemaakt moeten worden.

Ik vind van niet......

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@royke je komt over als een beetje hoog van de toren blazen, aannames dat alles tegen je is, maar je hebt je vooraf 0,0 verdiept.

De som van het vermogen over de fasen staat ook in het dsmr telegram.

Dat kun je nu ook gewoon nakijken in de dsmr specificaties vanuit netbeheer Nederland.

Niks aan de hand dus…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• royke

royke

aan het typen....

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:48:
@royke je komt over als een beetje hoog van de toren blazen, aannames dat alles tegen je is, maar je hebt je vooraf 0,0 verdiept.

De som van het vermogen over de fasen staat ook in het dsmr telegram.

Dat kun je nu ook gewoon nakijken in de dsmr specificaties vanuit netbeheer Nederland.

Niks aan de hand dus…
Ik stel gewoon een vraag, omdat ik het zelf niet weet?
Ik zie iets op het scherm, waarvan ik denk dat het de waarheid is. Nu blijkt dat dus niet helemaal zo te zijn. Daarom vraag ik het hier na.
Ik snap niet waar je opmerking vandaan komt 'hoog van de toren blazen'? Maar ik heb het idee dat jij hier aan het blazen bent want je voegt niets toe buiten dan alleen je opgeblazen mening over mij. Mag ik je aan advies geven, zeg lekker niets. :X

Ik vind van niet......

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11 13:59
Je gaat wel erg tekeer tegen Ronald....

Je weet toch dat hij al tientallen mensen van excellent advies heeft voorzien en velen heeft behoed voor een miskoop door slecht advies van een installateur bloot te leggen?

Zijn reactie was misschien niet heel politiek correct, maar dat lokte je ook wel een beetje uit met de woordkeuzes in je openingspost...

Laten we elkaar respecteren en even tot 10 tellen voordat we antwoorden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@WackoH O+

@royke heeft gemist dat ik schreef “je komt over als” … toch … ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In Google krijg je als tweede hit een hele lijst met draadjes op GoT:

https://www.google.nl/sea...YxMy4zLjE&sclient=gws-wiz

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1