Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• blckbrd76
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-05-2024
Beste mede tweakers,

Ik hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kennis, expertise en mogelijke ervaringen.

Proberen al een wat langere tijd zonnepanelen te krijgen op ons dak. Dit betref een half rond dak met betonnen dakpannen. (zie foto hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ku4RXKxw_sC7XeYRsigarGDuOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/weOXTdNkX01vsitJ3yPi6YT6.jpg?f=user_large

Hebben nu al meer dan 20 installateurs benaderd en elke keer krijgen we 0 op het rekest als we vragen of het technisch mogelijk is. Of men vraagt van alles en laat hierna niks meer van zich horen, of is alleen via mail te benaderen en neemt geen contact op.

Er was er 1 die eventueel wel de dakpannen wilde inslijpen, maar daar werden absurde extra kosten voor gevraagd en garanties tot aan de deur.

Nu kom ik andere projecten tegen, waarin panelen op betonnen dakpannen worden geplaatst.

YouTube: 24 zonnepanelen installeren op platte betonpannen DS3 Esdec

Of zelfs op soortgelijk dak

https://www.google.com/ur...9h-HFivsCFQAAAAAdAAAAABAE

Nu snappen jullie wel dat ik een beetje gefrustreerd raak als ik zie dat er technische mogelijkheden lijken te zijn, maar niemand hier wat mee kan of wil doen.

Nu is mijn vraag, heeft 1 van jullie ervaringen met zo'n dakopstelling en dit hierop aan laten leggen? of is dit echt een no-go en moeten we het plaatsen van zonnepanelen uit ons hoofd gaan zetten?
Of moeten we nog meer installateurs gaan contacteren?

Alvast bedankt voor de eventuele ruggenspraak.

- Daniël

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik gok dat de meeste installateurs hun vingers niet willen branden aan iets dat niet standaard is. Er is werk genoeg momenteel, dus waarom zouden ze het risico op gedoe nemen? Maar het lijkt inderdaad prima mogelijk. Optisch zou ik wel proberen het samen met de buren te doen zodat het dak mooi doorloopt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Dit kan technisch prima maar alle installateurs hebben werk zat, echt zat. Dus zoeken ze krenten in de pap en gaan ze 'lastige' dingen niet doen.
Een kleine zelfstandige die hier zin in heeft en op urenbasis aan het werk wil zal het wel kunnen. Grote partijen zulllen hier waarschijnlijk geen tijd voor willen maken.
Waar zit je in NL?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

blckbrd76 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:25:
Beste mede tweakers,

Ik hoop dat ik gebruik mag maken van jullie kennis, expertise en mogelijke ervaringen.

Proberen al een wat langere tijd zonnepanelen te krijgen op ons dak. Dit betref een half rond dak met betonnen dakpannen. (zie foto hieronder)

[Afbeelding]

Hebben nu al meer dan 20 installateurs benaderd en elke keer krijgen we 0 op het rekest als we vragen of het technisch mogelijk is. Of men vraagt van alles en laat hierna niks meer van zich horen, of is alleen via mail te benaderen en neemt geen contact op.

Er was er 1 die eventueel wel de dakpannen wilde inslijpen, maar daar werden absurde extra kosten voor gevraagd en garanties tot aan de deur.

Nu kom ik andere projecten tegen, waarin panelen op betonnen dakpannen worden geplaatst.

YouTube: 24 zonnepanelen installeren op platte betonpannen DS3 Esdec

Of zelfs op soortgelijk dak

https://www.google.com/ur...9h-HFivsCFQAAAAAdAAAAABAE

Nu snappen jullie wel dat ik een beetje gefrustreerd raak als ik zie dat er technische mogelijkheden lijken te zijn, maar niemand hier wat mee kan of wil doen.

Nu is mijn vraag, heeft 1 van jullie ervaringen met zo'n dakopstelling en dit hierop aan laten leggen? of is dit echt een no-go en moeten we het plaatsen van zonnepanelen uit ons hoofd gaan zetten?
Of moeten we nog meer installateurs gaan contacteren?

Alvast bedankt voor de eventuele ruggenspraak.

- Daniël
Je geeft aan dat er door één installateur "absurde kosten" werden gevraagd. Hoe absurd waren die kosten, en wat was je terugverdientijd geweest?

Ik geloof graag dat de meeste installateurs hiervoor bedanken. Unieke situaties zijn lastig, lastig kost tijd, en tijd is geld. In de tijd dat je jouw dak geschikt maken voor PV, kunnen ze 2 of 3 andere installaties aanleggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• blckbrd76
No Hands schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:51:
Dit kan technisch prima maar alle installateurs hebben werk zat, echt zat. Dus zoeken ze krenten in de pap en gaan ze 'lastige' dingen niet doen.
Een kleine zelfstandige die hier zin in heeft en op urenbasis aan het werk wil zal het wel kunnen. Grote partijen zulllen hier waarschijnlijk geen tijd voor willen maken.
Waar zit je in NL?
Woon in Overijssel, plaats Kampen

• blckbrd76
Jeroenneman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Je geeft aan dat er door één installateur "absurde kosten" werden gevraagd. Hoe absurd waren die kosten, en wat was je terugverdientijd geweest?

Ik geloof graag dat de meeste installateurs hiervoor bedanken. Unieke situaties zijn lastig, lastig kost tijd, en tijd is geld. In de tijd dat je jouw dak geschikt maken voor PV, kunnen ze 2 of 3 andere installaties aanleggen.
Werd gesproken over bedragen vanaf 3000 euro.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:13
Tsja, dat zegt niet zo heel veel zonder de complete installatiekosten en totaalkosten te weten. Zo als los bedrag klinkt het heel veel, maar we weten niet zo goed wat er bij inbegrepen zat.

• blckbrd76
Gramser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:23:
Tsja, dat zegt niet zo heel veel zonder de complete installatiekosten en totaalkosten te weten. Zo als los bedrag klinkt het heel veel, maar we weten niet zo goed wat er bij inbegrepen zat.
Werd aangegeven dat dit alleen voor het inslijpen van de dakpannen waren. Ze werken alleen met een hoogwerker, dus deze kosten kwamen er nog overheen. Naast de normale kosten zoals de hardware en manuren. Totaal aantal panelen wat geplaatst zou worden zou 12 zijn.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:13
Hm, dan denk ik dat ik ook verder was gaan kijken...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
blckbrd76 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Werd aangegeven dat dit alleen voor het inslijpen van de dakpannen waren. Ze werken alleen met een hoogwerker, dus deze kosten kwamen er nog overheen. Naast de normale kosten zoals de hardware en manuren. Totaal aantal panelen wat geplaatst zou worden zou 12 zijn.
de rails moeten horizontaal geplaatst, die als je dus 4 rijtjes van 3 panelen plaatst zijn er 8 rails te monteren. Die 8 rails zijn een meter of 5 dus 8 of 9 haken per rail. Dan zit je op 70 haken/pannen. Dat is een dikke 40 euro per haak.

Ja je kunt direct afhaken (pun intended) als je dat bedrag hoort. Je kunt ook de totale offerteprijs bekijken, dan zien wat het je oplevert en dan een beslissing maken. Maar er zal wel een wat langere terugverdientijd op zitten dan meeste installaties.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Dit is een klassieke situatie waarbij zelf doen zich terugverdient.

Als het alleen om het inslijpen gaat dan kun je ook nog afspreken om alleen dat zelf te doen.

• blckbrd76
No Hands schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

de rails moeten horizontaal geplaatst, die als je dus 4 rijtjes van 3 panelen plaatst zijn er 8 rails te monteren. Die 8 rails zijn een meter of 5 dus 8 of 9 haken per rail. Dan zit je op 70 haken/pannen. Dat is een dikke 40 euro per haak.

Ja je kunt direct afhaken (pun intended) als je dat bedrag hoort. Je kunt ook de totale offerteprijs bekijken, dan zien wat het je oplevert en dan een beslissing maken. Maar er zal wel een wat langere terugverdientijd op zitten dan meeste installaties.
Ik snap dat e.a. horizontaal geplaatst dient te worden en hierdoor meerdere haken evt nodig zijn. Als ik het filmpje, in het begin, goed hoor hebben ze het over de volgende haak

https://www.warmteservice...dAJsRe_GdYmxoCkfcQAvD_BwE

Dat valt volgens mij qua prijs toch wel mee. En hiervoor hoeven er geen aparte dakpan modificaties gedaan. Inslijpen lijkt mij altijd gevoeliger voor lekkages over langere duur, gezien je de pan moet aanpassen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
blckbrd76 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Ik snap dat e.a. horizontaal geplaatst dient te worden en hierdoor meerdere haken evt nodig zijn. Als ik het filmpje, in het begin, goed hoor hebben ze het over de volgende haak

https://www.warmteservice...dAJsRe_GdYmxoCkfcQAvD_BwE

Dat valt volgens mij qua prijs toch wel mee. En hiervoor hoeven er geen aparte dakpan modificaties gedaan. Inslijpen lijkt mij altijd gevoeliger voor lekkages over langere duur, gezien je de pan moet aanpassen.
In het filmpje zie je dat de pannen ook iets omhoog komen door de beugel. Dat is net zo goed een (theoretisch) lek.

In de praktijk valt het vaak mee. Eventueel kun je het nog iets afdichten op de plekken met het grootste risico. Of je wacht tot het volgegroeid is met mos :+

Wat het filmpje niet laat zien is hoe je de beugels stelt om de rails in hetzelfde vlak te krijgen als de pannen niet in hetzelfde vlak liggen omdat het dak gebogen is. Voor dat laatste leg je bijvoorbeeld ook de panelen in landscape.

Handigst is om de telefoon te pakken en dat bedrijf te bellen met de voorbeeldfoto uit de topicstart of ze informatie over de installateur kunnen delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2022 21:28 ]

Pagina: 1