Slimme schakelaars oud huis; opbouwschakelaars geen neutraal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roebern
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-01-2023
Wat zijn mijn opties om schakelaars slim te maken in mijn oude huis?

Ik heb een oud huis met opbouwschakelaars op de deurposten, erg karakteristiek maar wordt al snel lelijk als je grote opbouwdozen erop schroeft. Ik ben dus benieuwd welke opties ik heb als ik kleine opbouwschakelaars wil blijven gebruiken (waar dus geen slimme modules bij in passen) en ze toch slim maken.
Vereiste is dat ze gewoon als normale schakelaar gebruikt kunnen blijven worden, maar ook vanuit automatisering bediend kunnen worden.
Zijn er bijvoorbeeld opties om een slilmme module bij de lamp zelf te plaatsen, in plaats van bij de schakelaar? Aan het plafond heb ik een stuk meer ruimte.

Ik regel alles vanuit Home Assistant, gebruikt vooral Zigbee met ZHA.

Ik heb weinig ervaring met elektra, maar leer graag. Ik heb bijvoorbeeld nu een schakelaar weggehaald, de kabels met een lasklem aan elkaar gezet en bedien de lamp nu met een draadloze schakelaar. Dit heeft niet mijn voorkeur, ik zou het liefst alle fysieke schakelaars behouden.

Hebben jullie een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen, zonder al te veel kosten of complexe elektrotechnische aanpassingen?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:47
Waarschijnlijk ben je dan het beste uit met een systeem waarbij de "smart" in de fitting en/of de lampen zelf zit.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:24
Op sommige plekken had ik thuis ook erg ondiepe dozen. Ik heb overall shelly modules zitten.

Op een paar plekken zit deze dus in de behuizing van de lamp verstopt, bij de centraaldozen. Mogelijk kun je dat bij jou ook?

Anders eventueel hue lampen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 17:06
Je zou ook kunnen kijken naar de (batterijloze) oplossingen van peha. Die hebben best mooie spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roebern
heggico schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:06:
Op sommige plekken had ik thuis ook erg ondiepe dozen. Ik heb overall shelly modules zitten.

Op een paar plekken zit deze dus in de behuizing van de lamp verstopt, bij de centraaldozen. Mogelijk kun je dat bij jou ook?

Anders eventueel hue lampen of iets dergelijks?
Wanneer je deze bij de lamp doet, hoe is de aansluiting dan? Kun je nog steeds communiceren met de module als je de lamp met de schakelaar hebt uitgezet?
ocwil schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:04:
Waarschijnlijk ben je dan het beste uit met een systeem waarbij de "smart" in de fitting en/of de lampen zelf zit.
Ik heb al wel slimme lampen, het probleem hierbij is alleen dat op het moment dat ik deze met de schakelaar uitzet je alle communicatie naar de lampen kwijt bent, de lamp krijgt dan geen stroom meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roebern
jbhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:10:
Je zou ook kunnen kijken naar de (batterijloze) oplossingen van peha. Die hebben best mooie spullen.
Heb je daar een voorbeeld van? Van wat ik nu heb kunnen vinden is dit vooral gericht op inbouw, dat is voor mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
roebern schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:15:
Wanneer je deze bij de lamp doet, hoe is de aansluiting dan? Kun je nog steeds communiceren met de module als je de lamp met de schakelaar hebt uitgezet?
Je moet dan een slimme schakelaar gebruiken met (minimaal) 4 aansluitpunten. Voor permanent stroom 2: fase (bruin) en nul (blauw). Schakeldraad (zwart) vanaf de schakelaar. En schakeldraad naar de lamp.

ROBBshop noemt het een “3-draads systeem”: https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 17:06
roebern schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van? Van wat ik nu heb kunnen vinden is dit vooral gericht op inbouw, dat is voor mij geen optie.
Nou Vooruit, 1e hit op google.

https://www.pehastore.nl/...ndzender-aura-levend.html

Je zult zelf even moeten kijken of je dit systeem ook kunt combineren met bijvoorbeeld HA. Ik dacht van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roebern
jbhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Nou Vooruit, 1e hit op google.

https://www.pehastore.nl/...ndzender-aura-levend.html

Je zult zelf even moeten kijken of je dit systeem ook kunt combineren met bijvoorbeeld HA. Ik dacht van wel.
Ah dat is een draadloze schakelaar zie ik. Zoiets heb ik nu ook al geinstalleerd, de bestaande schakelaar wordt dan overbodig en deze past daar niet op die plaats. Dit heeft dus niet mijn voorkeur, ik wil graag het bestaande schakelmateriaal blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roebern
JaDatIsPeter schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Je moet dan een slimme schakelaar gebruiken met (minimaal) 4 aansluitpunten. Voor permanent stroom 2: fase (bruin) en nul (blauw). Schakeldraad (zwart) vanaf de schakelaar. En schakeldraad naar de lamp.

ROBBshop noemt het een “3-draads systeem”: https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules
Dit zou een mooie oplossing zijn, maar helaas heb ik een 2-draads systeem, daarom is dit dus ook geen mogelijkheid voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:54
Een inbouwmodule hoeft niet perse bij/achter de schakelaar te zitten. Dat is doorgaans echter wel een praktische plek qua aansluiten.

De vraag is dan voornamelijk:
  • Kun je een inbouwmodule in de centraaldoos of bij de lamp kwijt?
  • Heb daar (in de centraaldoos/bij de lamp) wel bruin of kun je daar de bruine draad krijgen?
    De blauwe en zwarte draad heb jij sowieso bij de lamp.

[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 31-10-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roebern
Groentjuh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:59:
Een inbouwmodule hoeft niet perse bij/achter de schakelaar te zitten. Dat is doorgaans echter wel een praktische plek qua aansluiten.

De vraag is dan voornamelijk:
  • Kun je een inbouwmodule in de centraaldoos of bij de lamp kwijt?
  • Heb daar wel bruin of kun je daar de bruine draad krijgen?
    De blauwe en zwarte draad heb jij sowieso bij de lamp.
- Ja, ik kan de inbouwmodule wel bij de centraaldoos of bij de lamp kwijt
- Er zit nu nog geen bruine draad, alleen blauw en zwart. Zelf heb ik niet de kennis om in te schatten of ik daar bruin kan krijgen, waarvan is dat afhankelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:54
roebern schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
- Er zit nu nog geen bruine draad, alleen blauw en zwart. Zelf heb ik niet de kennis om in te schatten of ik daar bruin kan krijgen, waarvan is dat afhankelijk?
In een centraal doos zit meestal bruin al.

Bij de lamp is het doorgaans kijken of je vanuit de centraal doos een bruine draad naar de lamp kunt trekken. (Doorgaans volg de route van de blauwe draad totdat je een bruine draad tegenkomt. Doorgaans kom je die bruine draad in de centraal doos tegen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 31-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:56

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Smarthome
Pagina: 1