Vraag

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Mijn vraag

Zijn er gebruikers die ervaring hebben met een CV ketel van Intergas (xtreme 36) waar dan een warmte pomp van ATAG (monoblok, energion M, grootte (kw) nog niet duidelijk) aangekoppeld is?

Origineel was het plan om de "nieuwe" warmte pomp van Intergas te gaan bestellen, maar half oktober (aangekondigde datum bij installateurs voor meer info) kwam en ging, geen nieuws. De installateur stelt nu voor om de Atag momoblock optie te kiezen, waarbij de levertermijn nog altijd maanden in de toekomst ligt (mogelijk ver na de winter). Echter de specs van de (atag) unit zijn beter (minder geluid, betere COP, geen Fgassen monteur nodig, dat is de aanbieder wel overigens).

Ik vroeg me dus af of er ervaringen zijn hier, denk aan dingen als: Werken alle functies van de Intergas (zoals de gateway, twee thermostaten, 2 temperatuur zones etc.) allemaal nog met de ATAG unit er naast.

Eigenlijk vraag ik me af wie van de 2 units "de baas"wordt. Stuurt de CV ketel de WP aan of andersom?

Alle reacties

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:47
De wp stuurt de cv ketel aan en de ketel gaat op het aan/uit contact in de binnenunit van de wp. Je thermostaat wordt vervangen door een Atag OneZone. Om meerdere zones te laten werken zal er ook een Atag zoneregeling geplaatst moeten worden.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-11 20:17
Het maakt geen *** uit welke warmtepomp je er op zet. Alles werkt met een extern heating contact aan/uit of open therm.

We hebben nog 9 warmtepompen van ATAG in bestelling staan besteld begin februari 2022 nog geen zicht op uitlevering.
Is wel de nieuwe r32 variant niet de oude 410 koelmiddel

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-11 20:17
Insert12 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:55:
De wp stuurt de cv ketel aan en de ketel gaat op het aan/uit contact in de binnenunit van de wp. Je thermostaat wordt vervangen door een Atag OneZone. Om meerdere zones te laten werken zal er ook een Atag zoneregeling geplaatst moeten worden.
Het is niet de zone maar de oz neos thermostaat.
Alles is gewoon slecht leverbaar op dit moment.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• tcw82
  • Nu online
@zonnepaneelxl Ok, dat het lang gaat duren...wist ik...maar sinds feb in bestelling...ouch.

@Insert12 Ik kan dus de spullen van Intergas weer op marktplaats gaan zetten tzt. (De spullen zijnde dan: gateway(soort hub), twee kamer thermostaten en eventueel een 2wegklep die niet de 2 zones definieert.) En kan dan weer de beurs trekken voor nieuwe spullen van Atag.

Dat is wel een beetje teleurstellend. (Ook met het oog op duurzaamheid....) Helaas heb ik al begrepen dat Atag niet zo heel erg om duurzaamheid geeft, maar meer om de eigen beurs. Als je de warmte wisselaar in de ketel niet constant warm wilt houden kan je dat uitzetten. Echter bij Atag gaat deze setting weer terug naar de "comfort" stand, tenzij je de Atag thermostaat koopt en die is bedraad en dat kan bij die specifieke gebruiker dus niet (meer). Nu moet hij elke paar dagen eerst vaststellen dat de ketel weet uit de eco stand gevallen is (home wizard ap toont dan meer verbruik) en dan weer uitzetten... Super handig. Maar ik dwaal af.

Ben nu wel extra "blij" dat ik de installateur van de zones en gateway op de hoogte heb gesteld.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:47
tcw82 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:03:
@zonnepaneelxl Ok, dat het lang gaat duren...wist ik...maar sinds feb in bestelling...ouch.

@Insert12 Ik kan dus de spullen van Intergas weer op marktplaats gaan zetten tzt. (De spullen zijnde dan: gateway(soort hub), twee kamer thermostaten en eventueel een 2wegklep die niet de 2 zones definieert.) En kan dan weer de beurs trekken voor nieuwe spullen van Atag.

Dat is wel een beetje teleurstellend. (Ook met het oog op duurzaamheid....) Helaas heb ik al begrepen dat Atag niet zo heel erg om duurzaamheid geeft, maar meer om de eigen beurs. Als je de warmte wisselaar in de ketel niet constant warm wilt houden kan je dat uitzetten. Echter bij Atag gaat deze setting weer terug naar de "comfort" stand, tenzij je de Atag thermostaat koopt en die is bedraad en dat kan bij die specifieke gebruiker dus niet (meer). Nu moet hij elke paar dagen eerst vaststellen dat de ketel weet uit de eco stand gevallen is (home wizard ap toont dan meer verbruik) en dan weer uitzetten... Super handig. Maar ik dwaal af.

Ben nu wel extra "blij" dat ik de installateur van de zones en gateway op de hoogte heb gesteld.
Dat terugschakelen naar de comfort stand ligt dan toch aan de thermostaat die die gebruiker zelf heeft geïnstalleerd? Lijkt er op dat die iets doet waardoor de ketel weer op de comfort stand gezet wordt.

Maar duurzaam is het inderdaad niet om nog goede spullen weg te doen. Wil je alles van Intergas blijven gebruiken dan zul je waarschijnlijk ook een Intergas warmtepomp neer moeten zetten. Dat is de andere optie die je hebt.

• tcw82
  • Nu online
Insert12 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:04:
[...]

Dat terugschakelen naar de comfort stand ligt dan toch aan de thermostaat die die gebruiker zelf heeft geïnstalleerd? Lijkt er op dat die iets doet waardoor de ketel weer op de comfort stand gezet wordt.

Maar duurzaam is het inderdaad niet om nog goede spullen weg te doen. Wil je alles van Intergas blijven gebruiken dan zul je waarschijnlijk ook een Intergas warmtepomp neer moeten zetten. Dat is de andere optie die je hebt.
Atag zegt zelf dat het gewoon alleen werkt met de atag thermostaat.

Tja, keuze keuze...

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-11 22:14
Ik heb net een atag hybrid geïnstalleerd thuis. Gewoon met evohome en een remeha ketel. Je hebt wel de thermostaat nodig, zat erbij, maar die hangt bij mij in de nok op zolder, puur voor instellen en niet voor temperatuurregeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Dashlane op 03-11-2022 12:57 ]

• tcw82
  • Nu online
Zojuist de offerte ontvangen, net 9000 euro voor een Atag Energion M Hybride All 50, "atag one" (ik vermoed thermostaat) en een buffervat. Wat leiding werk, maar geen elektra (dat is ook niet gevraagd).

Subsidie zou 2400 euro zijn (maar elders lees ik 2700?

Ik zie niets terug over onze zone regeling en er mist een complete AC unit voor een zolderkamer. We hebben maar even terug gemaild.

• tcw82
  • Nu online
Inmiddels hangt de Atag naast de Intergas, nu zo'n 24 uur.
Als ik meer ervaringen heb, zal ik ze maar even delen hier denk ik?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook al is ie zo'n beetje aan het einde van het stookseizoen erin gehangen, heb je ervaringen? Wij overwegen ook een Atag.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• tcw82
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:56:
Ook al is ie zo'n beetje aan het einde van het stookseizoen erin gehangen, heb je ervaringen? Wij overwegen ook een Atag.
Ja best wel wat eigenlijk, ik zal wat uitschrijven, als je specifieke dingen wilt weten, laat maar horen.

De situatie is natuurlijk overal anders, maar ik vind het volgende:
Automatisch ontluchter op het buffervat is leuk, maar daar komt een handmatige bij, als de pomp is aangeweest moet ik nu een tikje tegen de ontluchter geven en dan gaat ie weer eventjes sissen.

Geluid, das een hot topic natuurlijk, als hij vol gas staat te draaien is er geluid, het is alleen heel erg weinig.

Binnen alleen hoorbaar in de kamer waar de buizen door de buitenmuur gaan en nu dus nog altijd een vrij open verbinding is.

Buiten (ding staat op het dak van de woonkamer) hoor ik hem niet.

In de woonkamer horen we hem ook niet.

Water temp is ingesteld op ca. 25 graden, dat is voor nu zat, zo lijkt het. Ook bij de paar dagen nachtvorst of geen zon, ons huis heeft veel baat bij zon instraling.

Wat ik jammer vind is dat er weinig diepere technische onderbouwing te vinden is(door mij op dit moment). Ik zou graag gaan sturen met dynamische prijzen, maar dat lijkt allemaal wat mystiek, nu doe ik dat handmatig. Ik kijk naar mijn tibber day ahead en als het zo uit kwam (nu niet meer zinnig, de verwarming gaat niet meer aan, het huis is boven de ingestelde waarde), paste ik het schema aan en liet ik de wp het huis verwarmen.

Er zitten wel allerlei instellingen in de unit, maar wat die precies doen / kunnen is nog niet helder.

Verbruik, tja wat zal ik zeggen. We hebben verbruikt....

Hieronder een paar plaatjes van verbruik.

De gasketel is 1 keer bijgesprongen, toen zat er midden in de nacht een temperatuur sprong in, de wp had de hele dag er voor uitgestaan en het ging blijkbaar niet snel genoeg. Dat is op het eerste plaatje, de wp zakt daar direct even in qua afname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Xa7gjUDGWD632FiRzBfmEFNGZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDEvCBhT8goa6W2XXdZpRX97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6MWn5U-W25QeUDCZ30SUBpy5o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6AOtitsOfQjOv7am2AqL5PG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmgtfvE9ShbZO9zFzdibcY0O0fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPDTr5rcL1SediVGIaQvxONY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P41uVM6Wa-4uS7M65Zi1t5nOJH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqxenTepexZcloqvSB7H7w3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbT7R-Rpp1RCbaLIW3C0TUxb3Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEDL8rSUYQKRPEbEhFWxjCN6.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Nu online
Wp en gas te gelijk.
Tweede piek is douchen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvPzdktuBB2aAEnviA8xzrqYh9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wg1z8zpyoeoPsZgEK8aMsKNW.jpg?f=fotoalbum_large

• dolf1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 10:55
Wat is de stand van zaden?

• tcw82
  • Nu online
@dolf1234 de zaden zijn uitgekomen nadat we ze geplant hebben. _O- _O-

Nee, het is erg goed gegaan afgelopen jaar.
wat cijfers:

We hebben 1880 KWH extra energie verbruikt (dit is het opgenomen wattage voor de warmtepomp, gemeten met een eigen MID meter, daar zit ook een aantal kwhtjes koeling bij!)
We zijn van 1100 kuub gas naar 172 kuub gas gegaan, daarvan is 7 kuub "ondersteuning WP" geweest, met name omdat we in het begin wat instellingen moesten inregelen.

Dat is allemaal positief (vind ik).

mindere puntjes:
De WP stond bij bepaalde situaties behoorlijk te brommen, een brom die hoorbaar was door het hele huis. In goed overleg met de installateur zijn er wat aanpassingen gedaan aan de opstelling (rubberen blokjes eronder, beton tegels eronder) en daarmee is het muis stil geworden.

De instellingen staan 24/7 op 19,5 graden en daarmee werd de werkkamer ook acceptabel warm.
Pagina: 1