Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurreVonk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedemiddag allen.

Gisteravond is de SATA van mijn ssd afgebroken.
Het betreft het plastic huls om de aansluiting heen zodat hij goed aansluit.
Hierdoor is hij niet meer vindbaar in de BIOS.
De computerwinkel gaf net aan dat het een verloren zaak is (hij heeft het niet gezien).

Is er een manier om de SSD te laten werken, kan bijvoorbeeld dat plastic omhulsel er weer omheen worden gezet?

Het gaat om de linkse aansluiting, het plastic die de sata in vorm houdt is dus gebroken.
Afbeeldingslocatie: https://nl.easeus.com/images/en/screenshot/partition-manager/image-of-ssd.png

Moet ik een nieuwe SSD kopen of kan dit nog gefixed worden?

Update:

Door de SSD de juiste kant te 'anglen' en de pinnetjes recht te trekken heb ik een goede hoek gevonden, hij connect nu. PC terug naar fabrieksinstellingen aan het zetten, gelukkig geen belangrijke gegevens op mijn desktop. Daarna zet ik Windows over van mijn SSD naar mijn M2, helaas moet ik de SSD dan weggooien. Geluk bij een ongeluk!

Bedankt allen voor de hulp!
Groet Jurre.

[ Voor 22% gewijzigd door JurreVonk op 31-10-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Maak eens een foto en laat het eens zien. Op basis van deze info is het puur gokken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25

HugoBoss1985

Xenotech

Wellicht is er een nieuwe connector op het pcb te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:06
Ik heb dit ook wel eens gehad. Mijn oplossing was om een kabel aan te sluiten waar de data en voeding aan één connector zit. Zoiets als dit. Dan zou het weer goed contact moeten maken.

Een tip is om het afgebroken plasticje er tussen te laten, zodat de pinnetjes goed contact maken.

En zoals altijd, zorg dat je een backup hebt! Ik zou deze SSD niet lang te leven meer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurreVonk
McKaamos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:12:
Maak eens een foto en laat het eens zien. Op basis van deze info is het puur gokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxPl3hW8Zu7gxqK_zAZ7uPgZ__M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydKRtWkwkoNKqDgCgSiOCl3l.jpg?f=fotoalbum_large

Hoppatee!

Geen flauw benul hoe zo'n macbook werkt, rotding. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Wil je de SSD echt weer laten werken en gebruiken of gaat het je puur om het er af halen van de data?

Dat laatste is goed mogelijk, het eerste zou ik niet aanraden

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Yeah, dat plastic fix je niet meer, maar het ziet er niet uit alsof dit niet te repareren valt.
Als je iemand kent die goed kan solderen dan kan je er best een nieuwe connector op zetten. Reken wel, dat is het hele plastic ding.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Pinnen terugbuigen, oud stuk plastic er met secondelijm weer op lijmen en klaar lijkt me?

Daarna voorkomen dat er kracht op de aansluiting komt, want breekt vrij snel opnieuw. Verder goed opletten dat je pinnen vlak liggen, anders druk je ze kapot bij het insteken van een SATA kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurreVonk
ImNotnoa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:27:
Wil je de SSD echt weer laten werken en gebruiken of gaat het je puur om het er af halen van de data?

Dat laatste is goed mogelijk, het eerste zou ik niet aanraden
De data er af halen zou al wel chill zijn, eventueel mijn windows overzetten, want die staat op die ssd verdorie haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
JurreVonk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

De data er af halen zou al wel chill zijn, eventueel mijn windows overzetten, want die staat op die ssd verdorie haha.
Dan dan zou je als eerst kunnen proberen het verloren stukje er weer op te lijmen, mocht dit niet lukken of werken dan kun je eventueel met een beetje soldeerwerk en wat dunne draadjes de stukjes koper een op een verbinden (solderen dus) aan een werkende connector

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurreVonk
ImNotnoa schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Dan dan zou je als eerst kunnen proberen het verloren stukje er weer op te lijmen, mocht dit niet lukken of werken dan kun je eventueel met een beetje soldeerwerk en wat dunne draadjes de stukjes koper een op een verbinden (solderen dus) aan een werkende connector
ja daar dacht ik aan ja.. het nare is dat het afgebroken stukje in de andere connector vast zit, dus die krijg ik er niet zo makkelijk uit. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
JurreVonk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

ja daar dacht ik aan ja.. het nare is dat het afgebroken stukje in de andere connector vast zit, dus die krijg ik er niet zo makkelijk uit. 😂
Klein drupje secondelijm op een tandenstoker, die tegen het afgebroken stukje houden, wachten tot de lijm droog en hard is en het hele gebeuren eruit trekken?

Daarna de tandenstoker voorzichtig los pulken en het afgebroken stukje op de connector lijmen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OB, want dit heeft niks met moederborden, processoren of geheugen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 05:40
Ik zou draadjes op de koperencontacten solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurreVonk
Update:

Door de SSD de juiste kant te 'anglen' en de pinnetjes recht te trekken heb ik een goede hoek gevonden, hij connect nu. PC terug naar fabrieksinstellingen aan het zetten, gelukkig geen belangrijke gegevens op mijn desktop. Daarna zet ik Windows over van mijn SSD naar mijn M2, helaas moet ik de SSD dan weggooien. Geluk bij een ongeluk!

Bedankt allen voor de hulp!
Groet Jurre.
Pagina: 1