Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra oude zonnepanelen sets of nieuwe, PV verdeler nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Graag wil ik wat advies over het volgende. Ik heb nu 6 redelijk nieuwe panelen op het dak liggen en wil dit graag uitbreiden. Op onze uitbouw is ongeveer plaats voor 4 tot 6 additionele panelen(afhankelijk van het formaat) en ik was van plan om hier 4 grote nieuwe panelen te plaatsen. Ik heb hier al een offerte voor gekregen maar door een leuke optie binnen de familie twijfel ik of het wel handig is om deze panelen aan te schaffen.

Het is namelijk zo dat er 6 panelen en twee omvormers vrij komen in de familie omdat die een upgrade gaan doen van de huidige installatie. Ik mag deze gratis overnemen en kijkend naar de investering die nodig is voor de nieuwe panelen vraag ik mij af of ik een betere TCO heb met deze oude panelen. Daarnaast heb ik twijfels over hoe ik deze sets kan integreren met mijn huidige elektra. De uitbouw staat op het zuiden.

Het betreffen ongeveer 8 jaar oude 190WP panelen, met 3 panelen per omvormer. Deze sets zijn origineel geleverd met een stekker, dus je kan ze allebei direct aansluiten op een stopcontact. Nu begrijp ik dat je maximaal maar 1 set per groep mag aansluiten via een stekker. Ik heb twee groepen in de tuin/schuur en ik dacht aan het volgende:
  • Ik wil op 1 van de groepen in de tuin/schuur een PV verdeler plaatsen en de twee omvormers met stekker daar op aansluiten. De vraag is of dit veilig is?
  • Ik wil de omvormers plaatsen in de schuur. Dit is een stenen schuur met netjes geïnstalleerde elektra. De afstand van de panelen tot de omvormers is dan ongeveer 8 meter. Is dit een probleem?
  • De nieuwe set is 2400 euro. De opbrengst is ongeveer 1440KWH per jaar(denk ik door het aantal WPs te vermenigvuldigen met 0,9). Kijkend naar mijn huidige prijs van 0,35 cent per KWH is de terugverdientijd ongeveer 4,7 jaar(4*400WP*0,9*0,35). De opbrengst van de oude gratis panelen is een stuk lager. ik neem 10% degradatie mee en kom dan uit op 923KWH(6*190*0,9*0,9*0,35). Echter pas na 11 jaar zal de nieuwe set meer opleveren. Klopt deze berekening?

Alle reacties

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Je kan ook de 2 gratis sets op markplaats zetten en 2 x €180 bij de nieuwe leggen, dan is het verschil aardig kleiner en wel meer opbrengst na 1 jan is de btw er ook af dus wachten, stuur een dm als dit een overweging is want ik zoek een set met panelen van 158cm lang /80cm breed

De 8 meter zal geen probleem zijn want de oude panelen leveren waarschijnlijk maar max 5 ampere per set.

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Vergeet niet dat de twee omvormers tzt ook vervangen moeten worden. Een centrale (multi) stringomvormer moet gemiddeld na 10 á 12 jaar vervangen worden. Bron: https://warmerhuis.nl/levensduur-omvormers

Ik sluit mij aan bij @winer zet ze op MP en ga voor een nieuwe set.

Daar komt bij dat je in de toekomst waarschijnlijk meer stroom zult gaan gebruiken. Ook dan ben je blij met meer WP op het dak.
na 1 jan is de btw er ook af
btw kun je nu ook al terug krijgen. Is alleen iets meer werk i.v.m. administratie.

[ Voor 31% gewijzigd door KaasOmelet op 03-11-2022 01:24 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit klinkt als een soladin 600 setje.

Kijk, gratis is goed. Leg je nieuw neer kost het geld en heb je ongeveer het dubbele vermogen.
Die keuze kan alleen jij maken.

Wise enough to play the fool

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dank iedereen voor de tips, zal o.a. over de MP optie nadenken. Het maakt het kostenplaatje inderdaad anders.
teacher schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:17:
Dit klinkt als een soladin 600 setje.

Kijk, gratis is goed. Leg je nieuw neer kost het geld en heb je ongeveer het dubbele vermogen.
Die keuze kan alleen jij maken.
Dit klopt, het betreft twee Soladin 600 omvormers.

Ik heb ook nagedacht om twee nieuwe panelen te kopen en deze aan te sluiten op deze omvormer. De panelen zijn nu heel goedkoop. De omvormers zijn rond de 7 a 8 jaar dus kunnen wellicht nog een paar jaar mee. Ten aanzien van de specs vraag ik mij echter af of het zin heeft.

De meeste nieuwe panelen hebben 11A tot 13A, maar ik heb ook een 330WP paneel gezien met 9A. In een gesprek met iemand anders was de conclusie dat dit niet een probleem hoeft te zijn. Maar hoor graag ook andere gedachten hierover.

Soladin 600 specs
Nominaal ingangsvermogen 535 W
Max. ingangsvermogen 600 W
PV vermogensbereik 160-700 Wp
Opstartvermogen 1 W
MPP spanning bij nominaal vermogen 40-125 V
Max. spanning 155 V
DC aansluiting 1x MultiContact 4 mm²
Aantal MPP trackers 1 dynamische MPP tracker
Nominale ingangsstroom 8 A

Specs van het 330WP paneel

Gewicht in kg: 18,7 kg.