Graag wil ik wat advies over het volgende. Ik heb nu 6 redelijk nieuwe panelen op het dak liggen en wil dit graag uitbreiden. Op onze uitbouw is ongeveer plaats voor 4 tot 6 additionele panelen(afhankelijk van het formaat) en ik was van plan om hier 4 grote nieuwe panelen te plaatsen. Ik heb hier al een offerte voor gekregen maar door een leuke optie binnen de familie twijfel ik of het wel handig is om deze panelen aan te schaffen.
Het is namelijk zo dat er 6 panelen en twee omvormers vrij komen in de familie omdat die een upgrade gaan doen van de huidige installatie. Ik mag deze gratis overnemen en kijkend naar de investering die nodig is voor de nieuwe panelen vraag ik mij af of ik een betere TCO heb met deze oude panelen. Daarnaast heb ik twijfels over hoe ik deze sets kan integreren met mijn huidige elektra. De uitbouw staat op het zuiden.
Het betreffen ongeveer 8 jaar oude 190WP panelen, met 3 panelen per omvormer. Deze sets zijn origineel geleverd met een stekker, dus je kan ze allebei direct aansluiten op een stopcontact. Nu begrijp ik dat je maximaal maar 1 set per groep mag aansluiten via een stekker. Ik heb twee groepen in de tuin/schuur en ik dacht aan het volgende:
Het is namelijk zo dat er 6 panelen en twee omvormers vrij komen in de familie omdat die een upgrade gaan doen van de huidige installatie. Ik mag deze gratis overnemen en kijkend naar de investering die nodig is voor de nieuwe panelen vraag ik mij af of ik een betere TCO heb met deze oude panelen. Daarnaast heb ik twijfels over hoe ik deze sets kan integreren met mijn huidige elektra. De uitbouw staat op het zuiden.
Het betreffen ongeveer 8 jaar oude 190WP panelen, met 3 panelen per omvormer. Deze sets zijn origineel geleverd met een stekker, dus je kan ze allebei direct aansluiten op een stopcontact. Nu begrijp ik dat je maximaal maar 1 set per groep mag aansluiten via een stekker. Ik heb twee groepen in de tuin/schuur en ik dacht aan het volgende:
- Ik wil op 1 van de groepen in de tuin/schuur een PV verdeler plaatsen en de twee omvormers met stekker daar op aansluiten. De vraag is of dit veilig is?
- Ik wil de omvormers plaatsen in de schuur. Dit is een stenen schuur met netjes geïnstalleerde elektra. De afstand van de panelen tot de omvormers is dan ongeveer 8 meter. Is dit een probleem?
- De nieuwe set is 2400 euro. De opbrengst is ongeveer 1440KWH per jaar(denk ik door het aantal WPs te vermenigvuldigen met 0,9). Kijkend naar mijn huidige prijs van 0,35 cent per KWH is de terugverdientijd ongeveer 4,7 jaar(4*400WP*0,9*0,35). De opbrengst van de oude gratis panelen is een stuk lager. ik neem 10% degradatie mee en kom dan uit op 923KWH(6*190*0,9*0,9*0,35). Echter pas na 11 jaar zal de nieuwe set meer opleveren. Klopt deze berekening?