Kostenverhouding arbeidsloon/bouwmateriaal bij bouwprojecten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Ik oriënteer me op de kosten van een dakopbouw. Ik heb nu een indicatieve prijs gekregen van +/- 50.000 euro. Omdat het nog geen uitgesplitste offerte betreft (omdat er nog geen bouwtekening is) en ik de mogelijkheid heb om het ook zelf uit te voeren vroeg ik me af hoeveel arbeidsloon er gemiddeld in offertes van dit soort projecten (dakopbouw/dakkapel) verwerkt zit. Dan weet ik wat ik kan besparen door het project zelf uit te voeren.

Ik verwacht dat er ongeveer 50,- per uur wordt gerekend en er gemiddeld 2,5 man tegelijk mee bezig is in twee weken tijd. Dan kom ik uit op 14.000 euro. Dan is het materiaal 36.000 euro. Is dat reëel?

Extra info. Het betreft een casco dakopbouw dat ter plekke wordt gebouwd op een betonnen vloer. Ongeveer 500 breed x 240 hoog x 300 diep met twee dubbele kozijnen waarvan de voorkant bekleed wordt met steenstrips en de zijkant met trespa. Het skelet is hout.

N.b. gelieve inhoudelijk reageren. Ik lees in andere topics ook commentaar op de plannen of het zelfbouwidee. Ik waardeer de betrokkenheid maar ben echt op zoek naar een antwoord op de hoofdvraag. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:39

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik denk dat 50 euro per uur te goedkoop is, reken rustig met wat meer.
Je vergeet ook een stuk werkvoorbereiding.
Je vergeet ook een stuk winst voor de aannemer (waar dus ook een stuk risico ingecalculeerd zit).

Maar waar is de 2.5 FTE en 2 weken op gebaseerd? Op een eerste gesprek met de aannemer?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 09:00
Een dakopbouw is geen standaardwerk en waarschijnlijk heeft de aannemer al meer dan voldoende werk, dus rekent de aannemer met een hoge risico opslag in materiaal en in uren. En rond alles naar boven af.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
michielvz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:39:
ik de mogelijkheid heb om het ook zelf uit te voeren vroeg ik me af hoeveel arbeidsloon er gemiddeld in offertes van dit soort projecten (dakopbouw/dakkapel) verwerkt zit. Dan weet ik wat ik kan besparen door het project zelf uit te voeren.
Dat hangt van heel veel zaken af. Sowieso zijn er meer kosten dan alleen arbeid en materiaal. Denk aan het maken van de bouwtekeningen (2000 euro), constructieberekening (1500 euro), eventueel leges voor een vergunningsaanvraag (1500 euro).

En dan komen er nog zaken bij als bijvoorbeeld een kraan, hoogwerker, steiger en transportkosten.

De verhouding materiaal/arbeidsloon voor een dakopbouw zelf (zonder alle bijkomende kosten) hangt weer af van het type dakopbouw. Is het prefab of wordt het ter plekke in elkaar gebouwd? Pre-fab kun je bijvoorbeeld niet zelf bouwen, maar is over het algemeen bij een aannemer wel goedkoper dan bouw.

Daarnaast, hoeveel isolatie heb je, is het hout of betonbouw, wat voor type dak heb je gekozen, wat voor kozijnen en glas?

Er is geen zinnig antwoord te geven op je vraag zonder detaillering van de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
michielvz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:39:
Ik oriënteer me op de kosten van een dakopbouw. Ik heb nu een indicatieve prijs gekregen van +/- 50.000 euro. Omdat het nog geen uitgesplitste offerte betreft (omdat er nog geen bouwtekening is) en ik de mogelijkheid heb om het ook zelf uit te voeren vroeg ik me af hoeveel arbeidsloon er gemiddeld in offertes van dit soort projecten (dakopbouw/dakkapel) verwerkt zit. Dan weet ik wat ik kan besparen door het project zelf uit te voeren.

Ik verwacht dat er ongeveer 50,- per uur wordt gerekend en er gemiddeld 2,5 man tegelijk mee bezig is in twee weken tijd. Dan kom ik uit op 14.000 euro. Dan is het materiaal 36.000 euro. Is dat reëel?

Extra info. Het betreft een casco dakopbouw dat ter plekke wordt gebouwd op een betonnen vloer. Ongeveer 500 breed x 240 hoog x 300 diep met twee dubbele kozijnen waarvan de voorkant bekleed wordt met steenstrips en de zijkant met trespa. Het skelet is hout.

N.b. gelieve inhoudelijk reageren. Ik lees in andere topics ook commentaar op de plannen of het zelfbouwidee. Ik waardeer de betrokkenheid maar ben echt op zoek naar een antwoord op de hoofdvraag. _/-\o_
Het is volledig afhankelijk van de situatie en gekozen oplossingen. maar als je het over gemiddeld heb zit het best vaak in de buurt van de 50 - 50 wat ik tegen kom in offertes. nu zijn bv die kant en klare steenstrip platen best prijzig in aanschaf maar juist weer goedkoop om te plaasten. Als je het zelf kan uitvoeren kan je toch ook zelf wel een begroting maken voor de materialen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Bedankt allemaal

@Sparhawk De 2,5 fte is gebasseerd op wat ik heb gezien bij de aannemer bij een vergelijkbare klus. Meestal waren ze met twee man en af en toe (ik fietste dagelijks twee keer langs) een derde persoon voor het zware werk.

@Skyaero De tekeningen, berekeningen en vergunningsaanvraag kost mij 1750,-. Dit gebeurt niet door de aannemer dus reken ik niet mee. Zoals ik in de topicstart aangaf wordt het ter plekke gebouwd en betreft het houtskeletbouw. Extra info: een houten dak met standaard isolatie en bitumen afwerking. Kunststof kozijnen met HR++ glas.Een steiger voor een aantal weken en een ladderlift voor een paar dagen. Ik snap dat meer info resulteert in een betrouwbaardere inschatting maar ga voor de rest uit van gemiddeldes.

@twain4me Ik ga zeker een begroting maken maar in die fase ben ik nog niet. Ik zit nog in de orientatiefase en ben wel actief in gesprek met de stadsbouwmeester en de architect. Daarnaast heb ik contact gehad met diverse aannemers. De begroting komt zodra de stadsbouwmeester groen licht geeft. Dan wordt de tekening en constructieberekening gemaakt en start de vergunningsaanvraagprocedure. Zodra de tekening af is kan ik gaan rekenen. Dat duurt nog even en voor de planning moet ik op korte termijn bepalen of ik genoeg kan besparen om het zelf te doen. Ik vind het overigens ook lullig om aannemers gedetailleerde offertes te laten maken als ik nu al zou kunnen bepalen of het interessant genoeg is om zelf te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door michielvz op 31-10-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

michielvz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:46:

@twain4me Ik ga zeker een begroting maken maar in die fase ben ik nog niet. Ik zit nog in de orientatiefase en ben wel actief in gesprek met de stadsbouwmeester en de architect. Daarnaast heb ik contact gehad met diverse aannemers. De begroting komt zodra de stadsbouwmeester groen licht geeft. Dan wordt de tekening en constructieberekening gemaakt en start de vergunningsaanvraagprocedure. Zodra de tekening af is kan ik gaan rekenen. Dat duurt nog even en voor de planning moet ik op korte termijn bepalen of ik genoeg kan besparen om het zelf te doen. Ik vind het overigens ook lullig om aannemers gedetailleerde offertes te laten maken als ik nu al zou kunnen bepalen of het interessant genoeg is om zelf te doen.
in algemene zin ligt het tussen de 30-70 en 70-30 sommige aannemers geven meer uit aan materiaal omdat ze dan minder uitgeven aan arbeid of visa versa. overegens was de laagste offerte voor een recent project wat er denk ik een beetje op lijkt 75k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Offertes gaan ook alle kanten op. Als ik de constructie vergelijk met een dakkapel dan lijkt het erg op elkaar. Het is eigenlijk een oversized dakkapel. Omdat de vloer van beton is hoeft er geen dragende constructie gebouwd te worden. Ik snap dat bouwmateriaal duur is geworden maar waarom kan ik nog steeds een grote dakkapel a 5 meter breed voor 10.000 euro bestellen en is een dakopbouw 50k+, laat staan 75k. De oppervlakte is groter uiteraard dus je hebt meer materiaal nodig maar de handelingen zijn veelal hetzelfde. Ik snap dat het dan bijvoorbeeld 30k zou kosten met uitschieters naar 40k maar 50k vind ik al erg prijzig. Of is het nu gewoon het wilde westen geworden waarbij aannemers kunnen vragen wat ze willen en de prijs dus nauwelijks bepaalt wordt door materiaalkosten maar vooral door het tekort aan aannemers/vakmensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
michielvz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
Offertes gaan ook alle kanten op. Als ik de constructie vergelijk met een dakkapel dan lijkt het erg op elkaar. Het is eigenlijk een oversized dakkapel. Omdat de vloer van beton is hoeft er geen dragende constructie gebouwd te worden. Ik snap dat bouwmateriaal duur is geworden maar waarom kan ik nog steeds een grote dakkapel a 5 meter breed voor 10.000 euro bestellen en is een dakopbouw 50k+, laat staan 75k. De oppervlakte is groter uiteraard dus je hebt meer materiaal nodig maar de handelingen zijn veelal hetzelfde. Ik snap dat het dan bijvoorbeeld 30k zou kosten met uitschieters naar 40k maar 50k vind ik al erg prijzig. Of is het nu gewoon het wilde westen geworden waarbij aannemers kunnen vragen wat ze willen en de prijs dus nauwelijks bepaalt wordt door materiaalkosten maar vooral door het tekort aan aannemers/vakmensen.
offtopic:
Ik heb vorig week een offerte geaccepteerd en een dakkapel van 350cm met met wat kleine opties zat ik al op de 10k.
De andere kant is 440cm en dat was 13k. Ik verwacht dat 500cm meer dan 15k is.

De prijzen zijn niet meer wat het was. Maat van me heeft twee dakkapellen van 400cm en 500cm door hetzelfde bedrijf laten plaatsen voor 16k in 2019. In 3 jaar tijd zit er meer dan 7k verschil.

We hebben te maken met een gigantische stijging in arbeidsloon en in materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

michielvz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
misschien heb ik dan een verkeerd beeld bij je opbouw. :9
Maargoed, de kostprijs wordt bepaald door materiaal en arbeid en de marge en daarmee de verkoopprijs door vraag en aanbod. opzich is dat niet zo zeer het wilde westen, maar marktwerking. jarenlang is het een kopersmarkt geweest en nu is het een paar jaar een verkopers markt, keert vanzelf weer een keer om.
probleem is daarmee wel dat de rente dan doorgaans de andere kant op beweegt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
com2,1ghz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:43:
[...]

offtopic:
Ik heb vorig week een offerte geaccepteerd en een dakkapel van 350cm met met wat kleine opties zat ik al op de 10k.
De andere kant is 440cm en dat was 13k. Ik verwacht dat 500cm meer dan 15k is.

De prijzen zijn niet meer wat het was. Maat van me heeft twee dakkapellen van 400cm en 500cm door hetzelfde bedrijf laten plaatsen voor 16k in 2019. In 3 jaar tijd zit er meer dan 7k verschil.

We hebben te maken met een gigantische stijging in arbeidsloon en in materiaal.
Dan heb je een dure dakkapel. Onderstaand een offerte van Klaassen dakkapellen. Is een betrouwbare grote bouwer van prefab dakkapellen. Dat komt bij ons aan de andere kant van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLqf_uRnRHqL9JDj5Poly7MFwco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOg1ufZFmLTP7qIf09yLYMFy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
michielvz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:15:
[...]

Dan heb je een dure dakkapel. Onderstaand een offerte van Klaassen dakkapellen. Is een betrouwbare grote bouwer van prefab dakkapellen. Dat komt bij ons aan de andere kant van het huis.

[Afbeelding]
Komt vrijwel overeen of wellicht wat goedkoper.
Ik heb het bedrag inclusief afvoeren afval en oude dakkapel(~550), elektrische zonnescherm(1200), ingebouwde jaloezieen en aanvraag vergunning(575).
Volgens mij is mijn isolatiewaarde wat hoger. Er zit jn ieder geval hr++ in met een grotere spouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Maar deze dakkapel is een stukje breder en geen 15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:04
En nu weer in topic.

Reken op 70/75 euro voor man uren.

Matriaal fluctueert behoorlijk. Aan nemers zullen daarom redelijk aan de veiligheidsbril de marge berekenen. 30/35k is idd redelijk reeel. Maar dat is ook weer afhankelijk van wat ze moeten doen.

Alleen buiten afwerking binnen afwerking kan een andere aannemer doen. Of zelf.

Ook je eigen keuzes in matriaal speelt daarin mee natuurlijk.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 12:43
Zonder details van het te bouwen bouwwerk en de te gebruiken materialen is het niet mogelijk om de materiaalkosten in te schatten.

Wat de aannemer rekent voor man-uren en aan winstopslag is ook onbekend. Dus er valt op deze manier niet veel zinnigs over te zeggen.

Er is een duidelijk tekort aan goede vakkrachten, dus het is maar wat de gek ervoor geeft momenteel.

Enkel de ruwbouw en buitenzijde af laten werken en zelf de binnenkant doen is natuurlijk altijd een kostenbesparende optie, maar alles in één hand geeft ook wel meer zekerheid. Is er een probleem dan is altijd duidelijk wie er aangesproken kan worden.
Pagina: 1