Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Verwijderd
Maar jij wilt iets hebben dat easy te updaten is: wat is easy, compilen != moeilijk
ik heb (wel met guide) php mysql en apache 100% handmatig geconfigd en ge compiled valt ook wel mee.
Ik wil van dat vele werk af ik wil iets als:
cronjob 1* per week
update securety
downt alle rpms / tarz/ maakt niet uit
compiled 456789 en klaar!
mar wel ENKEL de security updates anders risico op vastlopen niet aanvaardbaar (wil niet crashen voor nieuwe grep ofzo)
If it ain't broken it doesn't have enough features
waarom ??
ik ken redhat/suse/golinux (kale rh)/corel linux
toch is freebsd beter dan bovenstaande 3 bij elkaar wat heeft debian als grote voordeel ?? haalt ie automatisch nieuwe sources op en compileerd ze ??
Verwijderd
apt getOp woensdag 29 augustus 2001 00:15 schreef xychix het volgende:
plz explain why ?
waarom ??
ik ken redhat/suse/golinux (kale rh)/corel linux
toch is freebsd beter dan bovenstaande 3 bij elkaar wat heeft debian als grote voordeel ?? haalt ie automatisch nieuwe sources op en compileerd ze ??
info:
http://www.google.com/search?q=apt+get&hl=nl&lr=
debianOp dinsdag 28 augustus 2001 23:41 schreef Magio het volgende:
[..]
debian
debianOp woensdag 29 augustus 2001 07:50 schreef j3p het volgende:
[..]
debian
Some people like cupcakes better, I for one care less for them.
En nu weer allemaal normaal doenOp woensdag 29 augustus 2001 08:01 schreef NiPeng het volgende:
[..]
debian
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Hey, geen reden om FreeBSD eraf te halen:Op woensdag 29 augustus 2001 07:07 schreef ScitzoFreak het volgende:
[..]
apt get
info:
http://www.google.com/search?q=apt+get&hl=nl&lr=
/usr/ports
info:
http://www.freebsd.org/ports/index.html
(oh, en je hoeft het niet te compilen, ze zijn allemaal voorgecompiled ook beschikbaar met het package systeem; pkg_add file etc)
Oh, en 1,2gb moet echt meer dan genoeg zijn om up te daten (stable releases make world'en), het lukte mij ook in 1,2gb, je moet gewoon af en toe een en ander opruimen (make distclean) en zorgen dat je geen overbodige crap gaat installeren zoals X11R6, Xfree, en al die extra apps!!
Verwijderd
debianOp woensdag 29 augustus 2001 08:01 schreef NiPeng het volgende:
[..]
debian
debian
debian
debian
FreeBSD
FreeBSD
FreeBSD
somewhere there was silence
zou ik je www.linuxfromscratch.com aanraden.
Hebbut ook gedaan. Wil nooit meer een distro installeren.
Lekker compact, en je weet precies wat je waar installeerd.
En niet zoveel poep-packages (die je toch niet gebruikt)
Verwijderd
Hoelang ben je daar eigenlijk mee bezig?Op woensdag 29 augustus 2001 13:46 schreef FTL het volgende:
Als je dan toch tijd over hebt,
maar als ik make install /usr/ports/net/cvsup (deze had ik nog niet) type dan gaat hij depencies ophalen ook XFree troep etc... moet dat of probeert ie nu alles binnen te halen ?? is al paar uur bezig heeft die cvsup zo veel deps ??
ik heb ooit handmatig php mysql en apache (tarrbal) geinstalled
kan ik deze overschrijven met ports ?? of ben ik dan config kwijt ?
valt wel mee... je zet um gewoon aan met compileren (in een screen) en logt uit...Op woensdag 29 augustus 2001 13:48 schreef sproggle het volgende:
[..]
Hoelang ben je daar eigenlijk mee bezig?
Gcc en glibc compileren duurt wel lang, de andere onderdelen kun je bijna op wachten...
Ik heb mijn LFS op een p90 gecopileerd.
Maar als je elke dag een beetje doet duurt het nog geen week voordat je een perfect systeem in elkaar hebt zitten.
Lfs = geweldig.
was vergeten te quoten
is dat niet juist moeilijk up-to-date tehouden ???
en hoe begin je daarme ?? eerst andere distro installen zodat je kunt compilen ?? of word er een binarie compiler meegeleveren (en kernel) ???
leg ff kort in tien stappen uti wat de benodigd heden zijn voor een lfs system en hoe je het up-to-date houd !
---------
iemand ervaring met engarde linux ??????
wat os ???
engarde lijkt gaaf remote redelijk te updaten (geprobeeert vanuit vmware) maar wat bij nieuwe kernel ???
Dat komt ook omdat je /usr/ports/net/cvsup-bin moet installen ipv /usr/ports/net/cvsup! Cvsup is geschreven in not-c (een taal die geen C is.. thank god for humoristic geeks), en dus moet de not-c omgeving eerst worden geinstalled als je not-c software wilt compilen.Op woensdag 29 augustus 2001 13:50 schreef xychix het volgende:
ok free bsd blijft scheelt mij een keer ophalen van colocatie !
maar als ik make install /usr/ports/net/cvsup (deze had ik nog niet) type dan gaat hij depencies ophalen ook XFree troep etc... moet dat of probeert ie nu alles binnen te halen ?? is al paar uur bezig heeft die cvsup zo veel deps ??
ik heb ooit handmatig php mysql en apache (tarrbal) geinstalled
kan ik deze overschrijven met ports ?? of ben ik dan config kwijt ?
Ook helpt het niet heel /ust/ports/net te installen, maar dat is een andere zaak zoals uit je andere post blijkt :]
Beter is nog gewoon de pre-compiled packages te installen (handmatig van een willekeurige package ftp mirror of met /stand/sysinstall, packages zijn gecompilede, targz'ed, rpm achtige files met eigen install, zie man pkg_add).
Omdat je slordig met je OS om gaat is nog geen reden om het weg te doen of te vervangen door een slordiger OS ;] .. oh nee, sorry Linux is geen OS, Linux is but a mere kernel ...
hoe houd jij packages als sendmail bind apache etc. dan up to date en hoe herstel ik (remote) de huidig troep op mijn schijf ??
I love freebsd maar was bang dat ik nog te onervaren was !!
en ja ik vind freebsd ook mooier (ook stabieler zegt men)
rustig, rustigWackin help me !!
Zoals je zelf al waarschijnlijk met cvsup hebt proberen te doen is je ports tree up te daten (aanrader!!!), elk pakket heeft met elke update specifieke wijzigingen die niet makkelijk getracked kunnen worden.hoe houd jij packages als sendmail bind apache etc. dan up to date en hoe herstel ik (remote) de huidig troep op mijn schijf ??
Daarom moet je je sowieso enigzins verdiepen in het pakket wat je installed/update.
Apache download, compile en install ik altijd handmatig, dit werkt het beste naar mijn mening en je hebt meer controle over het proces als je niet je ports files wilt gaan verneuken. Apache modules (zoals php) compile ik als DSO zover dat mogelijk is, dan kan je bijvoorbeeld PHP onafhankelijk van de Apache sources compilen en installen. Informatie/tutorial over PHP als DSO op onlamp.com.
Sendmail is deel van FreeBSD zelf en kan je dus het makkelijkst updaten door gewoon de -STABLE versies van FreeBSD te volgen en te updaten waar nodig. Je kan -STABLE versies downloaden van ftp://releng4.freebsd.org of de source code binnen te trekken en dan heel FreeBSD zelf te compilen. Dit laatste kost veel HD space en tijd op een trage bak, hou daar rekening mee. Onthoud: update je systeem en software alleen als dat nodig is.
Over het algemeen werkt het Port systeem uitstekend. Hij lost al je dependencies op (libs, software waar je afhankelijk van bent) en je kan het weer makkelijk deinstallen. Ook kan je makkelijk je eigen ports maken (bijvoorbeeld een eigen, customized, kant en klare apache, php, mysql etc setup) en daar dan een binary package van maken (make package in een port dir) en dat distribueren over je eigen servers. Kwestie van pkg_add filename en klaar :].
Och, er is altijd google.I love freebsd maar was bang dat ik nog te onervaren was !!
Het is tenminste niet zo'n rotzooitje ;] als Linux (het OS). Linux distro's verschillen behoorlijk onderling en zijn soms vreemd uit het lood geslagen tov de *NIX wereld (sh is soms bash, make is soms gmake). FreeBSD is van begin tot eind een strict BSD en georganiseerd _server_ _OS_ waar kwaliteit en betrouwbaarheid voorop staat.en ja ik vind freebsd ook mooier (ook stabieler zegt men)
Stabieler is een kwestie van goed ondersteunde hardware en je eigen kennis van je OS; FreeBSD an sich is echt niet stabieler dan een Linux-distro of Windows NT (welke beiden wel, ik noem maar wat, heel hun TCP/IP stack van FreeBSD hebben ;]) maar het is denk ik wel een stuk.. uh.. steviger. Dit gaat wel ten koste van features en performance maar gezien 5.0 over 2 maanden het officiele licht ziet (welke een compleet herschreven kernel heeft, met verbeteringen in SMP, Multi-processing en -threading en dies meer), zal FreeBSD denk ik alleen maar meer gebruikt worden.
Geen flamebait ofzo, puur eigen mening gebaseerd op eigen ervaringen en observaties.
jij bent hierbij de reden om mijn ondertitel maar eens te changen !!
Alle packagemanagers hebben query functies. En ik ga geen grote delen onderhoudbaarheid opgeven om die paar MB aan DB files uit te sparen. Zolang een complete server hier in 80 MB past vind ik het best.Als je dan toch tijd over hebt,
Ik blijf nog even bij freeBSD 4.3, ga proberen remote nieuwe kernel te compilen iemand ervaring ??? lekkur make worlden ! waar moet ik op letten ?Op vrijdag 31 augustus 2001 11:31 schreef NewAgePerformance het volgende:
FreeBSD of SlackWare.
De rest is te makkelijk
Blijven mijn oude configfiles bewaard bij een make conf of moet ik deze opnieuw zelf aan mijn eisen aanpassen?Op maandag 03 september 2001 13:13 schreef NewAgePerformance het volgende:
Dat je niet teveel uitzet!
zijn de config files van 4.3-release ook compatible met 4.4-stable