Doorgaan met kiesbehandelingen of kunstgebit?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.370 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:21
Ik ben op zoek naar advies en ervaringen van anderen die een vergelijkbare situatie hebben gehad.

Korte samenvatting: na diverse wortelkanaalbehandelingen en getrokken kiezen nu weer problemen. Hoe verder?

In verband met een beugel zijn in m'n jeugd 4 kiezen getrokken. Ook m'n 4 verstandskiezen zijn weggehaald. Ik heb dus overal 2 kiezen minder links- en rechts-boven en -onder dan iemand die alle kiezen nog heeft. Dat betekent dus maar 2 grote kiezen en nog 1 kleintje per deel.

Toen ik tussen de twintig en dertig was was ik niet zo scherp op m'n gebit. Mogelijk was dat de reden dat ik toen 2x een wortelkanaalbehandeling heb gehad. Nav een ontsteking en 1x zelfs een abces. Linksonder en rechtsboven. Was bij een oude tandarts die volgens mij achteraf gezien ook niet zo heel goed werk leverde.

Toen wel netter op m'n gebit geworden. Maar die twee kiezen hebben het niet gehouden. Die rechtsboven brak na jaren in stukken en het restant is weggehaald. Linksonder ontwikkelde na jaren toch weer een flinke ontsteking en is toen ook weggehaald.
Omdat de (nieuwe) tandarts aangaf dat je ook prima zonder kan heb ik geen brug/implantaat/etc genomen.
Ik heb dus nu linksonder en rechtsboven een gat tussen 1 grote kies en het kleintje naast de hoektanden.

Dat is dus nu een jaar of 4 het geval.
Nu kreeg ik eerder dit jaar flinke kiespijn in de losstaande kies linksonder. Snel naar de tandarts. Die constateerde dat die kies wat hoger stond en daardoor alle kracht bij kauwen opving. En daarom overbelast was. Er is een dun laagje afgehaald en advies om die kies even te ontzien. Op de foto zag verder er alles goed uit.

De pijn verdween toen snel maar 2 maanden later kreeg ik kiespijn bij de kies rechtsboven.
Niet zo erg maar toch naar de tandarts. Ook geen bijzonderheden op de foto. Ook deze kies waarschijnlijk licht overbelast. Waarschijnlijk omdat ik meer alleen rechts was gaan eten door die pijn links. Advies gekregen om eten goed tussen links en rechts te verdelen. Na wat doorvragen voor langere termijn oplossingen gaf de tandarts wat mogelijke oplossingen aan:
-Kleine kiezen ophogen om het kauwvlak beter te verdelen. Nu zijn die kiezen wat lager waardoor het grotendeels op die twee losse kiezen aankomt.
-Implantaat
-Brug

Nu moest ik twee weken geleden voor de halfjaarlijkse controle. Omdat ik een kleine fistel had linksonder een foto gemaakt en jahoor, toch een ontsteking geworden. Dus vorige week eerste deel van een wortelkanaalbehandeling. Moet nog wel afgemaakt worden over een paar weken. Tandarts gaf aan dat het een flinke ontsteking leek te zijn.
Drie dagen na die behandeling proefde ik toch weer een vieze smaak daar, ontsteking lijkt dus toch niet weg te zijn :(
Nu krijg ik sinds afgelopen zaterdagavond ook weer rechtsboven last van opgezwollen tandvlees, vieze smaak en licht gevoelige kies. Daar lijkt nu toch ook weer een ontsteking te zitten. Ik begin nu te twijfelen of al die wortelkanaalbehandelingen, en daarna vervolgacties allemaal wel nut hebben.
M'n tandarts zal niet snel een kunstgebit adviseren en ik snap dat eigen kiezen en tanden het beste zijn maar door blijven rommelen is ook gedoe. Ik voel me ook niet 100% fit bij zo'n ontsteking. Is niet gezond.
En dan komt ook nog het kostenaspect van alle behandelingen nog om de hoek kijken.

Iemand ervaringen, tips, ideeën hierover?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32
Wat je zoekt is een second opinion van een professional en niet een mening van een tweaker die enkel gebaseerd is op eigen (en compleet andere) ervaring.

Ik ben een mondhygiënist en geef hieronder mijn mening uit mijn vakgebied.

Het verwijderen van verstandskiezen en een van de kleine kiezen voor een beugel, is vrij normaal. Veel mensen hebben de verstandskiezen niet eens, of zijn ze niet doorgekomen. Bij degenen waarbij ze wel doorkomen, zijn er ook vaak problemen door de ligging. Deze ben je dus doorgaans liever kwijt dan rijk. De meeste mensen krijgen een beugel omdat ze door ruimtegebrek scheve tanden krijgen. Om ruimte te creëren worden dan meestal de eerste kiezen achter de hoektand getrokken. Beide is dus vrij normaal en geeft je geen wezenlijke achterstand tov iemand anders.

Het belangrijkste op dit moment is waarschijnlijk dat de oorzaak van de problemen wordt weggenomen, om toekomstige problemen te voorkomen/beperken.

Als ik het zo hoor, denk ik dat de mondhygiëne een probleem is. Ook als je denkt goed bezig te zijn, is dat meestal niet het geval. Een bezoek aan de mondhygiënist is hiervoor aan te raden. Deze reinigt je gebit grondig en zal instructies geven over de manier van dagelijks onderhoud. Daarbij is ook het aantal zoet momenten van belang. Hoe vaker je iets eet waar suikers in zitten, hoe groter de kans op gaatjes. Gaatjes = vulling en vulling is vaak weer een extra risicoplek voor toekomstige problemen.

Door de mobiliteit en mogelijk daaruitvolgende kanaal behandelingen, denk ik ook aan knarsen of klemmen. Veel mensen doen dit onbewust, kan voortkomen uit spanning en met alle shit tegenwoordig is dat niet vreemd. Voor klemmen/knarsen bestaan er speciale plaatjes die je 's nachts draagt.

Tot slot denk ik ook dat er vullingen zijn, die gewoon slecht gelegd zijn. Soms kan het niet anders, maar soms is het ook gewoon een gebrek aan kunde of tijd. Een slechte vulling geeft altijd problemen op de langere termijn.

Het is belangrijk dat er een onafhankelijke professional naar je gebit kijkt en advies geeft. Er moet eerlijk gekeken worden naar wat er te behouden valt. En afhankelijk daarvan kan er bepaald worden wat de beste aanpak is voor de ontbrekende tanden en kiezen. Elke optie heeft voor en nadelen, dat geldt zeker ook voor implantaten, ook die kunnen ontstekingen veroorzaken en uitvallen. Welke weg ook bewandeld wordt, alles valt of staat bij een goede mondhygiëne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:36
Ik heb een aantal jaren in een soortgelijk schuitje gezeten. M'n gebit verwaarloosd en gewoon te weinig aandacht aan besteed. Paar kiezen die z'n beste tijd hadden gehad en stukjes afgebroken.

Beste keuze die ik toen heb gemaakt was het laten plaatsen van implantaten. Een kunstgebit is een veel te drastische ingreep en veranderd ook je aanzicht. 4 implantaten laten plaatsen (kost wat, maar je krijgt een flink deel terug van de belasting), wat herstelwerkzaamheden en ik loop nu breed glimlachend verder. Geeft je vertrouwen ook een gigantische boost kan ik je zeggen.

Laat de boel opknappen, implantaten waar nodig is voor de slechte kiezen en neem absoluut geen kunstgebit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@LA-384 Mag ik vragen wat nou de toegevoegde waarde is van een mondhygiënist voor een doorsnee persoon? Dat bedoel ik absoluut niet als rant. Ik ben er echter zelf maar zelden geweest, en vraag me af of het iets voor mij toevoegt.

Ik ga elk halfjaar keurig naar de tandarts. Die haalt dan wat plaque weg, maakt een fotootje, vult soms een gaatje en heeft een keer een kies getrokken en een wortelknaalbehandeling gedaan. Ik heb zeker niet het beste gebit, maar ook zeker niet het slechtste.

Er zit een mondhygiëniste naast en die heeft wel eens wat plaque verwijderd en een draadje vastgezet (restant van beugel, aan de achterkant van de tanden). Ik vraag me af wat hij/zij nog meer voor me kan betekenen.

@TS, niet de bedoeling jouw topic te kapen hoor! Wellicht heb jij hier ook nog wat aan. Sterkte met je gedoe iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Justevo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:42:
Ik heb een aantal jaren in een soortgelijk schuitje gezeten. M'n gebit verwaarloosd en gewoon te weinig aandacht aan besteed. Paar kiezen die z'n beste tijd hadden gehad en stukjes afgebroken.

Beste keuze die ik toen heb gemaakt was het laten plaatsen van implantaten. Een kunstgebit is een veel te drastische ingreep en veranderd ook je aanzicht. 4 implantaten laten plaatsen (kost wat, maar je krijgt een flink deel terug van de belasting), wat herstelwerkzaamheden en ik loop nu breed glimlachend verder. Geeft je vertrouwen ook een gigantische boost kan ik je zeggen.

Laat de boel opknappen, implantaten waar nodig is voor de slechte kiezen en neem absoluut geen kunstgebit.
Ik zit daar ook aan te denken hoewel implantaten inderdaad extreem duur zijn, zit zelfs te overwegen om dit pas volgend jaar te doen en mijn extra tandartsverzekering te verhogen van 2 naar 3 sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

sOid schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:12:
@LA-384 Mag ik vragen wat nou de toegevoegde waarde is van een mondhygiënist voor een doorsnee persoon?
mijn ervaring: grondiger reiniging dan bij de tandarts zelf. Bezoek duurt ook langer.
Maar n=1 dus hangt af van jouw tandarts en jouw mondhygiënist.

Voorheen goedkoper ook maar daar merk ik niets meer van

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 31-10-2022 09:35 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:35
@LA-384 Mag ik vragen wat nou de toegevoegde waarde is van een mondhygiënist voor een doorsnee persoon? Dat bedoel ik absoluut niet als rant. Ik ben er echter zelf maar zelden geweest, en vraag me af of het iets voor mij toevoegt.

Ik ga elk halfjaar keurig naar de tandarts. Die haalt dan wat plaque weg, maakt een fotootje, vult soms een gaatje en heeft een keer een kies getrokken en een wortelknaalbehandeling gedaan. Ik heb zeker niet het beste gebit, maar ook zeker niet het slechtste.

Er zit een mondhygiëniste naast en die heeft wel eens wat plaque verwijderd en een draadje vastgezet (restant van beugel, aan de achterkant van de tanden). Ik vraag me af wat hij/zij nog meer voor me kan betekenen.

@TS, niet de bedoeling jouw topic te kapen hoor! Wellicht heb jij hier ook nog wat aan. Sterkte met je gedoe iig.
Veel betere reiniging, bijvoorbeeld ook de "pockets" en een polijstbeurt,
kortom, een mooi, schoon gebit waar de tandarts zelf niet aan kan tippen 8)

Was er eerder ook sceptisch over, maar sinds ik regelmatig ga (1á 2 keer per jaar op aanraden van TA) merk ik dat het beter schoon is, minder problemen heb, en er wordt aangegeven waar en hoe er meer "onderhoud" nodig is.

@TS Een brug zou ik niet doen, deze is hier meermaals beschadigd/los geraakt met nieuwe bezoeken aan TA tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@LA-384 Mag ik vragen wat nou de toegevoegde waarde is van een mondhygiënist voor een doorsnee persoon?
Opzich wel fijn dat iemand even het tandsteen langs gaat en eventuele tandvlees problemen snel ontdekt. Dat kun je zelf doen, maar ik heb er een hekel aan om tussen mijn tanden te vroeten met zo'n klein borsteltje, ik heb echt het gevoel dat ik alles krom trek / afbreek. (wat helemaal niet zo is, maar toch denk ik het)

Dus ik ga toch daar even langs om het te laten checken 2 keer per jaar. Super aardige vrouw, maar wat heeft ze een sadistische kutbaan zeg. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:43
Ik heb een voortand afgebroken bij een val.
De keuze was een brug of een implantaat.
Nou is het zo dat je kaak slinkt als er een tand of kies weg is en dat vind ik geen prettig idee.
En als je een brug neemt slijpen ze twee goede tanden af zodat je een brug krijgt over de plaats waar die tand of kies weg is.
Kortom, ik wilde zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke gebit blijven en heb gekozen voor een implantaat.
Hij zit er nu 5 jaar en het is perfect.
Voor mijn kiezen zou ik dezelfde keuze maken als ik het kon betalen, het is namelijk wel prijzig.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32

Zoals ook door anderen aangegeven; een grondigere reiniging en indien nodig, tips en adviezen voor het verbeteren van je mondhygiëne. Dat betekent niet dat je daarna standaard elke 6mnd moet blijven komen. Voor veel mensen is bewuster poetsen en dagelijks gebruik van tandenstokers/ragers al voldoende om toekomstige problemen grotendeels de kop in te drukken. Het grootste probleem is altijd dat problemen met het tandvlees doorgaans geen klachten geeft en dat gaatjes een lange tijd nodig hebben om te ontstaan. Dus de link met mondhygiëne wordt door een patiënt niet gelegd.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen profijt heeft van een bezoek aan de mondhygiënist, maar ben ook zo realistisch dat het voor veel mensen meer een luxe-dingetje is, dan pure noodzaak. Feit is dat er een ernstig tekort is aan mondhygiënisten (en ook tandartsen) en dat er een keuze gemaakt moet worden. Ontstoken tandvlees en gaatjes zien we liever niet, maar voor een groot deel betekent dat niet dat ze vroeg of laat naar een kunstgebit gaan.

Gezien het verhaal van @KNed, denk ik dat zijn problemen wél grotendeels te maken hebben met gebrek aan goede zelfzorg (let op, dat hoeft niet bewust te zijn, maar meer gebrek aan kennis op dit vlak) en dat bezoek aan de mondhygiënist een belangrijke bijdrage is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
De toegevoegde waarde van een mondhygienist hangt een beetje af van persoon tot persoon en van gebit tot gebit.
In mijn geval heb ik snel last van tandsteenvorming, waarschijnlijk door een specifieke samenstelling van mijn speeksel.
Zit in de familie.
2x per jaar naar de mondhygienist om dit schoon te maken. Is al snel 20-30 minuten bezig.
Daarnaast maakt de mondhygienist zich ook druk om de gezondheid van je tandvlees.
De tandarts is er alleen voor de tanden en mogelijk onderliggende problemen.

Ik ken ook mensen die nauwelijk klachten of problemen hebben en daarom soms niet of nauwelijks gaan.
Of dat slim is, is een ander verhaal.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

De toegevoegde waarde van een mondhygienist hangt een beetje af van persoon tot persoon en van gebit tot gebit.
In mijn geval heb ik snel last van tandsteenvorming, waarschijnlijk door een specifieke samenstelling van mijn speeksel.
Zit in de familie.
2x per jaar naar de mondhygienist om dit schoon te maken. Is al snel 20-30 minuten bezig.
Daarnaast maakt de mondhygienist zich ook druk om de gezondheid van je tandvlees.

Ik ken ook mensen die nauwelijk klachten of problemen hebben en daarom soms niet of nauwelijks gaan.
Tandarts haalt toch ook tandsteen weg? Of nou ja, de assistent. Die doet het in 2x5 minuten ééns per jaar. En ik weet dat mijn tandarts zich wel degelijk ook druk maakt over de gezondheid van mijn tandvlees. (Lijkt mij persoonlijk heel vreemd als een tandarts dat niet doet, maar goed, dat is ook maar mijn onderbuikgevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Zit in de familie.

Ik heb hetzelfde probleem maar bij mij haalt de tandarts dit gewoon zelf weg. Kost hooguit 10min bij mij, wellicht zit daar gradatie in. Ben daar nog nooit voor naar een mondhygiënist geweest.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dragoncry schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Was er eerder ook sceptisch over, maar sinds ik regelmatig ga (1á 2 keer per jaar op aanraden van TA) merk ik dat het beter schoon is, minder problemen heb, en er wordt aangegeven waar en hoe er meer "onderhoud" nodig is.
Hoe heb je dat ingepland dan? Tussen de 2 jaarlijkse tandartscontroles in, dus bijvoorbeeld zoiets?
- Januari: TA
- April: MH
- Juli: TA
- Oktober: MH
dehardstyler schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Opzich wel fijn dat iemand even het tandsteen langs gaat en eventuele tandvlees problemen snel ontdekt. Dat kun je zelf doen, maar ik heb er een hekel aan om tussen mijn tanden te vroeten met zo'n klein borsteltje, ik heb echt het gevoel dat ik alles krom trek / afbreek. (wat helemaal niet zo is, maar toch denk ik het)
Lifehack van mij: ik heb sinds thuiswerkgedoe standaard tandenstokertjes op m'n bureau liggen. Van die houten dingetjes vind ik persoonlijk het prettigst. Daardoor steek ik veel vaker zo'n ding ff tussen m'n tanden. En het lijkt effect te hebben want TA heeft de laatste keren niet gezegd dat ik het vaker moet doen :+
Dus ik ga toch daar even langs om het te laten checken 2 keer per jaar. Super aardige vrouw, maar wat heeft ze een sadistische kutbaan zeg. :+
:D
LA-384 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Zoals ook door anderen aangegeven; een grondigere reiniging en indien nodig, tips en adviezen voor het verbeteren van je mondhygiëne. Dat betekent niet dat je daarna standaard elke 6mnd moet blijven komen. Voor veel mensen is bewuster poetsen en dagelijks gebruik van tandenstokers/ragers al voldoende om toekomstige problemen grotendeels de kop in te drukken. Het grootste probleem is altijd dat problemen met het tandvlees doorgaans geen klachten geeft en dat gaatjes een lange tijd nodig hebben om te ontstaan. Dus de link met mondhygiëne wordt door een patiënt niet gelegd.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen profijt heeft van een bezoek aan de mondhygiënist, maar ben ook zo realistisch dat het voor veel mensen meer een luxe-dingetje is, dan pure noodzaak. Feit is dat er een ernstig tekort is aan mondhygiënisten (en ook tandartsen) en dat er een keuze gemaakt moet worden. Ontstoken tandvlees en gaatjes zien we liever niet, maar voor een groot deel betekent dat niet dat ze vroeg of laat naar een kunstgebit gaan.
Dank voor je input. Ik heb volgende week een afspraak bij de TA en zal daarna 'ns een afspraak met de MH maken. In welke regio werk je? ;)
Gezien het verhaal van @KNed, denk ik dat zijn problemen wél grotendeels te maken hebben met gebrek aan goede zelfzorg (let op, dat hoeft niet bewust te zijn, maar meer gebrek aan kennis op dit vlak) en dat bezoek aan de mondhygiënist een belangrijke bijdrage is voor de toekomst.
Het was voor mij, een jaar of 10 terug, een eye-opener toen tandarts liet zien hoe ik nou echt goed m'n tanden poets. Bleek ik dus al >20 jaar verkeerd te doen. Wist ik veel. Dus ik snap wel wat je zegt ja. Van die pilletjes die je tanden verkleuren zodat je ziet waar je poetst kunnen ook zeker handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:35
sOid schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

Hoe heb je dat ingepland dan? Tussen de 2 jaarlijkse tandartscontroles in, dus bijvoorbeeld zoiets?
- Januari: TA
- April: MH
- Juli: TA
- Oktober: MH
Ja inderdaad, gewoon er tussen plannen, al is dat niet altijd mogelijk en komt het soms voor dat MH/TA zo dicht op elkaar zijn dat ik ze gelijk achtereen plan, (eerst de controle, en dan door naar MH), tegen de tijd dat het hele gezin de controle heeft gehad, is de MH ook bijna klaar (meestal 15-25 min), er zit dan 3/4 jaar tussen MH behandelingen :)

De TA hoeft dan zelf niet/nauwelijks schoon te maken, wat ik zelf erg prettig vind, ben als de dood voor de TA, maar voel mij bij de MH dan weer iets meer op het gemak (hoe irrationeel dat ook mag zijn |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
mugenmarco schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Ik zit daar ook aan te denken hoewel implantaten inderdaad extreem duur zijn, zit zelfs te overwegen om dit pas volgend jaar te doen en mijn extra tandartsverzekering te verhogen van 2 naar 3 sterren.
Implantaten krijg je ook niet vergoed, volgens mij ook niet bij extra verzekeringen. Je krijgt een flink deel terug van de belasting.

Je hoeft ook niet voor alle kiezen implantaten te nemen, je kan ook zorgen dat je er boven en onder, links en rechts een hebt. Je hebt er ook niks aan als je alleen iets boven of onder neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dragoncry schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ja inderdaad, gewoon er tussen plannen, al is dat niet altijd mogelijk en komt het soms voor dat MH/TA zo dicht op elkaar zijn dat ik ze gelijk achtereen plan, (eerst de controle, en dan door naar MH), tegen de tijd dat het hele gezin de controle heeft gehad, is de MH ook bijna klaar (meestal 15-25 min), er zit dan 3/4 jaar tussen MH behandelingen :)

De TA hoeft dan zelf niet/nauwelijks schoon te maken, wat ik zelf erg prettig vind, ben als de dood voor de TA, maar voel mij bij de MH dan weer iets meer op het gemak (hoe irrationeel dat ook mag zijn |:( )
Ik heb altijd dubbele afspraken. Eerst doet de MH even zijn/haar ding, en vervolgens komt de TA langs. Die laatste is meestal binnen vijf minuten weer weg. De MH doet het meeste werk tegenwoordig.

Ik ben wel benieuwd naar hoe dat zit met de belastingteruggave voor een implantaat. Sommige hier melden dat, maar heeft iemand wat meer informatie hierover?

[ Voor 8% gewijzigd door Seroczynski op 31-10-2022 11:48 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dank voor alle reacties tot dusver.

Wat betreft mijn initiële vraag lijkt een kunstgebit en brug dus niet aan te bevelen. Al heb ik hier nog geen ervaringen van een kunstgebitbezitter gezien :)

En wat betreft de hygiëne: ik ga 1x per jaar naar de mondhygiënist. Buiten wat tandsteen komt daar niet zo heel veel uit. Maar gezien de issues nu kan het goed zijn om daar wel oog voor te blijven houden.

Inmiddels vanmorgen een afspraak bij de tandarts gemaakt voor straks, ik neem de input uit dit topic mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mondhygienist meldt zich!

Ik ben het met mijn collega hierboven eens.

Daarbij, ga naar de tandarts én bezoek een mondhygienist.
Het zijn twee totaal verschillende vakgebieden met als enige overeenskomst we werken in de mond.

Een mondhygienist haalt niet alleen wat tandsteen weg. Een mondhygienist leert je de basis aan van een gezonde mond. Gedragsverandering: andere poetstechnieken.
We leiden je de weg naar de goedkoopste zorg: namelijk zelfzorg.

Preventie is de essentie.

Ps. Zorg dat je bij een mondhygienist terecht komt en niet bij een praktijkondersteuner met een paar daagjes cursus.

Vind jouw mondhygienist via: www.tandvleescijfer.nl

check mijn webshop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 04-06 13:48
Justevo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Implantaten krijg je ook niet vergoed, volgens mij ook niet bij extra verzekeringen. Je krijgt een flink deel terug van de belasting.

Je hoeft ook niet voor alle kiezen implantaten te nemen, je kan ook zorgen dat je er boven en onder, links en rechts een hebt. Je hebt er ook niks aan als je alleen iets boven of onder neemt.
Volgens mij (iig bij Zilveren Kruis) krijg je bij een aanvullende tandartsverzekering 2 sterren tot 500 euro vergoed waarvan implantaten 75% worden vergoed. Als ik dit helemaal zelf moet betalen en pas later dit via de belasting terug krijg dan zal ik problemen krijgen om dit überhaupt te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59
Brakke meuk er uit en implantaat er in kan echt een vooruitgang zijn. Zeker implantaat nemen als het risico bestaat dat het later niet meer kan door kaakafname (bv geen tand meer of door ontsteking).

Implantaten kunnen ook als basis dienen voor bv een brug en zo meerdere tandelementen overspannen in plaats van een enkele tand met kroon.
SmurfLink schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem maar bij mij haalt de tandarts dit gewoon zelf weg. Kost hooguit 10min bij mij, wellicht zit daar gradatie in. Ben daar nog nooit voor naar een mondhygiënist geweest.
Er zijn dus mensen waarbij er 2x per jaar door de preventieassistente 25 minuten gereinigd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Justevo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Zowel het implantaat als de tijdelijke en definitieve kroon kan je deels vergoed krijgen. Wel zit er soms een wachttijd van 1 jaar op en krijg je vrijwel altijd slechts 75 tot 80% van de rekening vergoed tot een X verzekerd bedrag. Check dus goed bij welke verzekering je het beste kan aansluiten. Ook hebben veel tandarts verzekeringen met hoog bedrag een tandheelkundige verklaring nodig en bij aanwijzingen richting implantaten wordt de verzekering geweigerd en verlaagd. Welkom in Nederland, als je een verzekering echt nodig hebt krijg je hem niet.

De kosten zijn alleen aftrekbaar bij de belastingdienst als de totale kosten boven de inkomensdrempel uitkomen EN je geen vergoeding hebt gekregen van een aanvullende verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
stin00 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:10:
[...]De kosten zijn alleen aftrekbaar bij de belastingdienst als de totale kosten boven de inkomensdrempel uitkomen EN je geen vergoeding hebt gekregen van een aanvullende verzekering.
Dat laatste heb ik gedaan. Kosten boven de inkomensdrempel is geen probleem bij implantaten :+

Je betaalt de inkomensdrempel en van wat je daarboven uitgeeft krijg je volgens mij 40% terug. Bij een rekening van een paar duizend euro tikt dat echt wel aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wowgrunn
  • Laatst online: 11:59
Kunstgebit eigenaar hier..
Ook ongeveer van 20-30 jaar mijn gebit wat verwaarloosd... (heel erg zeg maar)
Sinds dien (nu 36) ook diverse wortelkanaalbehandelingen gehad, 3x per jaar naar mondhygiëniste en het bleef maar door gaan. Sommige kiezen inderdaad getrokken vanwege ontstekingen die niet weg gingen.. en toen was ik er zat van.
Overleg gehad met tandarts en second opinion aangevraagd en uiteindelijk begin dit jaar alles laten trekken. eerst de kiezen links, een week later rechts en 3 week daarna de tanden, dit zodat de prothese iig ter hoogte van de kiezen meteen goed zat (was al grotendeels geheeld).
Van alle behandelingen heb ik bijna geen last gehad (minder als wortelkanaal) en heb mijn gebit nu sinds april.
Kon er eigenlijk direct alles al wel mee eten (met hulp van kleefpasta in het begin) en geen last gehad van drukpunten.
Maar je eigen gebit werkt met alles toch beter..
Zou ik met alles wat ik nu weet het weer doen? Zeker! ik kan er meer mee als mijn eigen tanden in de tijd, en met name de constante ontstekingen ed. kwijt zijn is een heerlijkheid.
Bij mij speelde in de tijd ook het kostenplaatje mee, de behandelingen die ik voorheen had moest ik grotendeels zelf betalen..
Als je je eigen gebit kan fixen, doe dat dan zeker..
Maar met een kunstgebit is zeker goed te leven, . (na gewenning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Bedankt allen voor de reacties. Het heeft me toch wel meer de overtuiging gegeven dat een kunstgebit nog niet aan de orde is.

Vanmiddag bleek inderdaad dat rechtsboven ook een ontsteking zit dus volgende week maandag nog een wortelkanaalbehandeling daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat ik nog niemand hier heb zien benoemen en wat meestal ook niet helder genoeg wordt uitgelegd door tandartsen:

Als je kiest (:+) voor het laten trekken van elementen dan geeft het problemen die je misschien niet hebt voorzien, zoals het verlies van kaakbot. Kiezen (wortels) zijn bijvoorbeeld niet rond, maar implantaten wel, dus een deel zal gegarandeerd verdwijnen en dat geeft met wat pech de rest van je leven overlast.

Daarom moet je, als je bijvoorbeeld je gebit groots laat aanpakken, ook altijd goed je gebitsverzorging op orde hebben. Anders is het zonde van je geld.

Dat van het kaakbot geldt trouwens ook voor een kunstgebit: het zal verder slinken omdat er te weinig is om het te behouden = ingevallen mond. Zoiets moet je wel willen.

TL;DR: met enige discipline je gebit onderhouden is stap 1. En inderdaad de mondhygiënist bezoeken :Y

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith2
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
Hier drama met mijn kunstgebit. In 2019 heb ik nog 4000 euro uitgegeven om het oorspronkelijke gebit te behouden. Vervolgens ben ik 3 jaar ziek geweest onder andere door oud trauma dat los kwam. Dus ik heb kaak klemmend op bed gelegen voor zekers 2 jaar. Toen nog 2 kiezen laten trekken, weer 3 weken doodziek. Uiteindelijk doodsbang geworden voor de tandarts met al mijn ervaringen en omdat mijn lichaam totaal geen draagkracht had had een behandeling ook geen zin op dat moment. In november 2023 onder begeleiding naar de tandarts toe (ik was zo bang) en wat ik al vermoedde werd bevestigd. De laatste kiezen en tanden er uit. Het was ook een zielige rontgenfoto. Het trekken van mijn tanden en kiezen viel erg mee, maar het proces dat zich hierna volgde daar was ik niet op voorbereid. Het slinken van de kaken, het kokhalzen met het gebit, het veranderen van de mimiek van mijn gezicht en ik walg van plastic in mijn hoofd. Het lukt mij niet de knop om te zetten wat dat betreft.

Het wrange van alles is dat ik er alles aan heb gedaan om het oorspronkelijke gebit te behouden en nu zit ik dan met een mummelend mondje en veranderende mimiek. En ik heb obsessief gedrag naar de veranderingen in mijn mond. De laatste kiezen die ik had gaven nog een soort van standvastigheid en stabiliteit in mijn hoofd. Nu die er uit zijn gaat het slinken van de kaken zo snel. Moet nu wel bijna klaar zijn.

Ik vind het zoooooo verschrikkelijk om iedere ochtend wakker te worden zonder tanden en kiezen en wanneer ik het gebit er uit haal flubbert mijn hele tong. Ook is het gevoel veranderd bij mijn neusvleugels.

Daar lees ik heel weinig ervaringen over eigenlijk. Dat vind ik wat vreemd. Voor mij was en is het een enorme schok.

Het ligt absoluut niet aan de prothese of de tandarts, die is uitstekend. Ik kan er zo terecht voor een rebase. Maar ik kan er niet mee omgaan. Ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt om het restant te laten trekken. Al die ontstekingen brengen op een bepaald moment ook alleen maar schade toe aan het lichaam.

Maar nu trek ik opnieuw in isolement omdat ik niet kan omgaan met de veranderingen bij mijn kaken en in mijn gezicht. Ik leef op Nutridrink en eens een zachte pasta tussendoor. Maar ik ga de deur gewoon niet meer uit met mijn hoofd. Het gevoel dat het mijn hoofd gewoon helemaal niet meer is. En uit eten ga ik al helemaal niet meer. Geen kerst, geen pasen. Kookte ik voorheen vrijwel dagelijks voor mijzelf, nu doe ik dat niet meer. En als ik eens een keer goed kook beland de helft ook nog eens in de prullenbak.

Ik weet dat er onderliggende pyschische problemen zijn maar dit heeft er flink, maar dan ook heel flink ingehakt met zelfvertrouwen. Ik overweeg een klikgebit onder en een spamprothese boven op termijn, maar op dit moment kan ik geen enkele ingreep aan in mijn mond.

Terwijl ik absoluut niet klaag over de kwaliteit van mijn tandarts.

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 26-04-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is niet de bedoeling een zo oud topic te kicken en kapen. Daarom gaat deze nu op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.