Betegelen over naad tussen cellenbeton en zandsteen gevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik wil een haaks muurtje (65cm breed, 180cm hoog) optrekken uit cellenbeton of kalkzandsteen. Dat muurtje komt haaks op een kalkzandsteen spouwmuur te staan en dient als afscheiding tussen vaatwasser en koelkast. Nu is er echter een ding waar ik niet uitkom. Ik wil graag de gehele muur betegelen met 30x60 tegels. Dat is dus de nieuwe muur, overlopend over de kopse kant van de spouwmuur en eindigend op/tegen het houten kozijn. De afwerklat tussen kozijn en spouwmuur heb ik reeds weggehaald omdat ik het lelijk vind én omdat ik de tegels graag tot vlak tegen het houten kozijn wil laten doorlopen.

Hoe plaats ik het muurtje zodanig dat ik over de naad heen kan tegelen (gele lijn)? Veerankers en PUR geeft ruimte aan speling maar tegels kunnen er slecht tegen... ;-)
Liefst lijm ik de muur direct op de betonnen vloer en vlak tegen de spouwmuur mbv spouwankers, zónder PUR of enige speling. De nieuwbouwwoning is uit 2016.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLn1MYE5UF6XdyjzB6dl6TvM-PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKamQqQWbDnmwc54vtsvBcXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3E5LWGvCvlR89W8bkFETUNkHeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhwPlHvCM5u1GXhNBjIpheiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjGAUjeiJiA3_e1JGjpZ87m6p6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yAZfalhhmWvYMghVIYKkJomg.png?f=user_large

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
Zo'n klein wandje moet toch prima kunnen? Ik denk dat als je blokken met flexibele lijm aan je vloer & spouwmuur zet, de tegels vervolgens met flexibele tegelpasta erop zet en de naad naar het kozijn een goede kitvoeg laat, hier geen gekke dingen zullen gebeuren. Hoe wil je de kopse kant afwerken? Ook hier kan je nog wat flexibiliteit inbouwen.

Als je bang blijft / bent kan je ook de dunste Wedi / Qboard op het geheel plakken en dáárop tegelen. Geef je jezelf een extra buffer. Volgens mij is de dunste variant 4mm + lijmlaag; kortom 6-7mm extra dikte op het geheel maar wel een vlakke basis en extra buffer.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ontkoppelingsmat, uitzetvoeg voorzien bij overgang, of idee hierboven met tussenplaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Thx,
De kopse kant van het muurtje betegel ik ook, inclusief één rijtje tegels langs de koelkast ivm inkijk.

Probleem met opdikken met wedi of qboard maakt de wand dikker en dat kan niet. Als het raam open draait, zit er nog maar ruim een centimeter tussen het bewegend en vaste deel. In die centimeter moet ik lijm en tegel kwijt...

Ik voel wel iets voor het idee van StevenP. Ik zal het nieuwe wandje een paar millimeter naar rechts zetten zodat daar de lijmlaag iets dikker kan worden tov de lijmlaag in het kozijn/spouw. Dat geeft iets meer flexibiliteit.

Ik kende die ontkoppelingsmatten niet! Mooi product, wel prijzig. Ik ga mij er eens in verdiepen.

Ik meld mij nog. Dank voor nu!

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage