Ubuntu veroorzaakt hoge ping op ganse netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Hey,

Ik heb een netwerk-probleem dat ik niet gefixed krijg als Linux-leek.

Verleden week heb ik het defecte moederbord van mijn servertje vervangen (MB/CPU/RAM, van een Core2 naar een i3).

Ik heb hierbij de server niet opnieuw geïnstalleerd. Ik had gehoopt dat Linux hier mee overweg kon (itt Windows) en dat lijkt eigenlijk wel goed te werken.
Enkel het netwerk deed het niet direct, na wat zoekwerk heb ik het wel aan de praat gekregen. De interface heet nu enp1s0, dat moest ik ergens aanpassen (netplan dacht ik)

Het vreemde is nu dat mijn ganse netwerk last heeft van een hele hoge ping van rond de 170ms als mijn server online is.
Ik had het zelf niet gemerkt maar mijn zoon kwam klagen dat hij last had tijdens het gamen.

Als ik de server reboot gaat het de eerste paar minuten goed, ping is dan rond de 14ms en plots schiet het de hoogte in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeuUPszAcgtdx2xwc4mpRgQ30dw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iaVDipzghQaXHY4DV6NhXtgs.png?f=user_large

Ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen zoeken dus alle hulp is welkom.

Beste antwoord (via Fire69 op 31-10-2022 12:38)

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:38
Weet je zeker dat je server geen software draait die de je netwerk plat trekt? Eens met nload traffic usage bekijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Kan je eens eerst je externe ip-adres pingen? En dan het lieftst met alle apparaten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Onbekend schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:41:
Kan je eens eerst je externe ip-adres pingen? En dan het lieftst met alle apparaten?
Gewoon van intern mijn extern adres pingen bedoel je? Dan heb ik een heel lage ping, 1-3ms (getest op server, laptop, telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dan lijkt het erop dat de modem/router intern alles wel snel verwerkt.
Kan je eens andere ip-adressen pingen? Bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en 156.154.70.5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Andere adressen geven allemaal dezelfde hoge ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zit er in je server een netwerkkaart, of gebruik je onboard?

Hoe is je netwerk verder opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dan lijkt het aan jouw internetverbinding te liggen, en niet aan jouw lokale netwerk.
Je kunt eerst misschien nog je modem herstarten om te kijken of dat helpt.

Heb je DSL/ADSL/VDSL? Kijk dan of het helpt om je tv-decoder uit te zetten.
En hoeveel dataverkeer genereer je met die server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
SVMartin schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:44:
Zit er in je server een netwerkkaart, of gebruik je onboard?

Hoe is je netwerk verder opgebouwd?
Netwerk zit onboard.

Server gaat naar een kleine switch, die gaat verder naar een 24-poorts. Daarachter zit een Unifi USG3 die een PPOE maakt op een VDSL-modem (Proximus)
Onbekend schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:45:
Dan lijkt het aan jouw internetverbinding te liggen, en niet aan jouw lokale netwerk.
Je kunt eerst misschien nog je modem herstarten om te kijken of dat helpt.

Heb je DSL/ADSL/VDSL? Kijk dan of het helpt om je tv-decoder uit te zetten.
En hoeveel dataverkeer genereer je met die server?
Ik had alles al herstart. Het was toen dat ik merkte dat het even goed ging. Dan had ik alles van de switch afgekoppeld en 1 voor 1 terug ingeplugd terwijl mijn laptop aan het pingen was.
Toen ik mijn server terug inplugde schoot de ping omhoog na een aantal seconden, dus die lijkt me toch echt de schuldige te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:38
Weet je zeker dat je server geen software draait die de je netwerk plat trekt? Eens met nload traffic usage bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zou even wat dingen eerst gaan debuggen.
Veel dingen zijn onbekend zoals je netwerk setup, je router(s), etc. dus;
- als je kleine upstream hebt, kijk even of je server niet iets zit te downloaden. - iets als https://packages.ubuntu.com/jammy/tcptrack is wel handig

Daarnaast zou een trace ook wel handig zijn om te zien bij welke hop de latency vandaan komt. Dus een keer doen als de server uit is en wanneer deze aan is.

Verder afhankelijk van je router, daar wat stats/logs vandaan halen (is de load 100% als je server aan gaat?, wat zeggen de logs.

Mijn vermoeden is echter dat je een soort misconfiguratie hebt. Zei het door een verkeerd adres of misschien een soort vage loop wat een flood veroorzaakt. Geen idee, maar dingen als:

ip link show
netstat -i
ifconfig

etc. etc. zouden misschien wat meer informatie kunnen geven. Net zoals natuurlijk de logs op je server zelf in /var/log/{system/messages/whatever}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ander moederbord; exact dezelfde NIC en/of zelfde drivers? Moet / kan je dan in je OS misschien niets iets opnieuw binden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Eerste wat in mij opkwam was een broadcast flood. Heb je al een tcpdump gedraaid op de iface van je server om te kijken wat die allemaal het netwerk opgooit? Als je netwerk niet helemaal lekker ingesteld staat (of ergens een bond verkeerd staat) kan je het overbelasten met je broadcasts.

[ Voor 6% gewijzigd door g1n0 op 30-10-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15
Speelt je systeem niet stiekem router?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
bassiej19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:39:
Bedankt, met die nload heb ik het probleem gevonden!

De enige continue load die de server heeft zijn 4 cameras. Die heb ik uitgezet en toch bleef er constant ~25mb/s outgoing.

Ik draai ook een onedrive service die een folder synct. Toen ik die stopte ging mijn ping direct naar ~22ms.

Heel vreemd, want ik draai die service al jaren en heb hier nooit problemen mee gehad.
In principe zou dat toch ook mijn ping niet zo erg mogen beïnvloeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Fijn dat je het hebt weten te pinpointen en dat deelt!

Misschien OneDrive verwijderen en opnieuw instellen, als het dan nog niet werkt verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fire69 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:25:
[...]

Bedankt, met die nload heb ik het probleem gevonden!

De enige continue load die de server heeft zijn 4 cameras. Die heb ik uitgezet en toch bleef er constant ~25mb/s outgoing.

Ik draai ook een onedrive service die een folder synct. Toen ik die stopte ging mijn ping direct naar ~22ms.

Heel vreemd, want ik draai die service al jaren en heb hier nooit problemen mee gehad.
In principe zou dat toch ook mijn ping niet zo erg mogen beïnvloeden...
ligt aan je verbinding, maar meeste verbindingen hebben niet zon hoge upload, en als je die redelijk benut springt je ping inderdaad omhoog.

Ik vermoed dat er ofwel een hardware matig (cpu limit?) of software matig restrictie zat op je server die de upload beperkte, en dat die nu vervallen is nu je een nieuwe netwerkinterface gebruikt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Definitieve oorzaak gevonden! :)
heuveltje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:33:

ligt aan je verbinding, maar meeste verbindingen hebben niet zon hoge upload, en als je die redelijk benut springt je ping inderdaad omhoog.
Dit inderdaad, bij uploaden gaat mijn ping direct de hoogte in.

Waarom gebeurde dit nu plots met die onedrive-service en vroeger niet? Samenloop van omstandigheden blijkbaar. :)

Het had niks met de nieuwe server te maken. Ik had een hoop nieuwe data op de server gegooid, die probeerde hij te syncen maar mijn Onedrive is vol :P

Hij connecteerde hierdoor constant naar Onedrive waardoor mijn ping continue de hoogte in schoot...
Pagina: 1