Huis 1894 steense muur van binnen isoleren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maccius
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik wil een oude steense muur isoleren op de volgende manier.

Eerst PIR platen tegen de muur plakken. En rondom dicht afwerken.

Daar voor een metal stud voorzetwand met daarin elektra en steenwol.

De vraag is moeten er nog 1 of meerdere folie's in de metal stud voorzetwand. (Er vanuitgaande dat de buitenmuur dampdicht is aan 2 kanten door de PIR.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Een luchtspouw dmv bv ventilatie latten en daarop je pir is wat gebruikelijker dan rechtstreeks je dampdichte constructie op een steens muur.
En waarom dan daarvoor nog weer een constructie van glaswol? 9cm pir is al rc 4 daar kan je ook je elektra in verwerken.

Als je pir aluminium gecacheerd is aan beide zijdes en rondom afpurt ben je geen folie meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maccius schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:10:
Ik wil een oude steense muur isoleren op de volgende manier.

Eerst PIR platen tegen de muur plakken. En rondom dicht afwerken.

Daar voor een metal stud voorzetwand met daarin elektra en steenwol.

De vraag is moeten er nog 1 of meerdere folie's in de metal stud voorzetwand. (Er vanuitgaande dat de buitenmuur dampdicht is aan 2 kanten door de PIR.)
Je aandachtspunt zal zijn (vloer) balken die door de pir heen steken, bij tussen woningen heb je dat niet, andere woningen hebben dat meestal wel. En is dus het punt waar je condensatiepunt in het hout kan/zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:12
hier bij steens muur ca 1900 gekozen voor kingspan 10 cm en snelbouwstenen binnenmuur. We hadden de ruimte en metselen muurtje ging niet heel veel langzamer dan voorzetwandje. wel lekker solide resultaat zou ik weer zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Je steens muur moet eigenlijk geventileerd blijven dus een luchtspouwtje met ventilatielatten is aan te raden. Als er in die muur balkkoppen liggen dan is dat een groot extra aandachtspunt, je wil niet dat die gaan rotten door condens en slechte ventilatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben nagenoeg met hetzelfde bezig (twee-steens muur en pand uit 1870). Ik wil geen PIR gebruiken wegens milieu overtuigingen, maar vind het bos van zogenoemde ecologisch verantwoorde bouwmaterialen te verwarrend (of te risicovol om te proberen), dus ik kies voor steenwol. Met een 15cm voorzetwand (12 cm steenwol) heb ik het goed genoeg geïsoleerd om met een WP aan de slag te gaan (icm met nieuwe schuimbeton vloer met vloerverwarming).

Ik lees graag even mee hoe je het zelf gaat aanpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maccius
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
jelle2503 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:28:
Een luchtspouw dmv bv ventilatie latten en daarop je pir is wat gebruikelijker dan rechtstreeks je dampdichte constructie op een steens muur.
En waarom dan daarvoor nog weer een constructie van glaswol? 9cm pir is al rc 4 daar kan je ook je elektra in verwerken.

Als je pir aluminium gecacheerd is aan beide zijdes en rondom afpurt ben je geen folie meer nodig.
Zelf heb ik geen goede voorbeelden kunnen vinden in het verwerken van elektra in PIR. Daarnaast willen we ook steenwol vanwege de geluidsisolatie en alleen steenwol maakt de muur gelijk zo dik, dan moet je gelijk naar minimaal 12 cm en eigenlijk meer.

Het is inderdaad een vrijstaande woning met houten balken om op de buitenmuur. Dus ik vermoed dat een spouw wel aan te raden is als ik dit zo lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Oud topic maar toch even benieuwd, is het allemaal gelukt met de PIR platen icm ventlatie?

Hier ook een oud huis (uit 1896) met steense of halfsteense muur dus ben wel benieuwd hoe de PIR platen bevallen.

Twijfel ook nog over multipor/gasbeton rechtstreeks tegen de muur als alternatief maar de isolatiewaarde hiervan is een stuk lager. 4,7 zou de streefwaarde moeten zijn (?)

[ Voor 20% gewijzigd door wimpod op 10-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 11:36
Wij hebben een huis uit 1890 met steens muren.
Vanuit binnen hebben wij de boel met 16cm pir platen geïsoleerd. Wel hebben wij ventilatie latten aangebracht en daarop de pir platen geschroefd.
Vervolgens nieuwe voorzet wanden gemaakt van houten balken, daar 18mm osb op en daarop 12.5mm gipsplaten en de boel gestuuckt.

Verwarmen ons huis met airco units en is prima te doen.
Pagina: 1