Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik ben bezig een Unraid server te bouwen en heb daarvoor een ROG Crosshair VIII Hero (WI-FI) moederbord met Ryzen 5 5600G aangeschaft. Dit moederbord heeft geen DP of HDMI poorten maar wel een USB-C poort. Het idee was om hem tijdelijk met een USB-C Dock te gebruiken en daar dus het beeldscherm op aan te sluiten. Later komt er dan (als Unraid dit gaat ondersteunen) een Intel ARC kaart in zodat ik ook transcoding kan doen. Het probleem is alleen dat ik geen beeld krijg.

Ik heb snel even geprobeerd met een oude Nvida kaart er in met als resultaat dat het systeem boot en ik gewoon de bios in kan. Maar hier komt dus het vreemde: Zonder de Nvidia kaart boot het systeem dus ook gewoon. Ik krijg ook geen post codes die duiden op het ontbreken van een grafische kaart. Kennelijk wordt dus wel de Radeon chip op de CPU gebruikt maar komt er dus nergens een video signaal uit.
Wat ik verder heb geprobeerd is de USB-C Dock testen met mijn MacBook. Dan krijg ik gewoon beeld over de HDMI poort. Het enige wat ik nog niet heb getest is de analoge VGA poort op de dock, simpelweg omdat ik hier geen VGA kabels heb. Ik vermoed dus dat of het bord geen DP Alt mode over de USB-Poort ondersteund of dat het beeld om een of andere vage reden naar de VGA poort wordt gestuurd.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Beste antwoord (via Chatslet op 30-10-2022 22:49)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er staat niets bij de USB-C poort dat er DP opzit dus daar komt niet anders over dan usb data (zonder video signaal), maar dat je al ondervonden. Je kan beter dit mobo terug sturen/verkopen en een mobo kopen met usb-c dp mode of gewoon met hdmi/dp poort op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er staat niets bij de USB-C poort dat er DP opzit dus daar komt niet anders over dan usb data (zonder video signaal), maar dat je al ondervonden. Je kan beter dit mobo terug sturen/verkopen en een mobo kopen met usb-c dp mode of gewoon met hdmi/dp poort op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Een ander bord wordt lastig omdat ik echt alle PCIE x16 sloten op dit bord nodig heb voor de HBA’s die ik wil gebruiken. Op zich is het geen ramp omdat er uiteindelijk een Intel ARC GPU in komt en ik het systeem zonodig tijdelijk met de oude Nvidia kaart kan draaien of zelfs helemaal headless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic ziet maar 3 pcie x16 en de 2 onderste werken in x8 modus als je ze allebei gebruikt.

edit: had je niet beter voor een uitvoering: ASUS Prime X570-PRO gegaan? heeft meer sloten en video uit :D

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 30-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Nee, daar zitten maar 6 sata poorten op. Bord zit nu in een 19 inch behuizing met 24 hot swap bays. 2 LSI HBA’s met ieder 8 poorten en de 8 sata poorten onboard kan ik dus precies 24 SSD’s gebruiken. X8 is daar voldoende voor, zolang het slot fysiek maar x16 is. Dan hou ik nog 1 slot over voor een GPU om transcoding te doen. Zag op het unraid forum dat er al een test image beschikbaar is met Intel ARC ondersteuning dus heb er zojuist eentje besteld. Dan is dit meteen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
Damic schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:56:
* Damic ziet maar 3 pcie x16 en de 2 onderste werken in x8 modus als je ze allebei gebruikt.

edit: had je niet beter voor een uitvoering: ASUS Prime X570-PRO gegaan? heeft meer sloten en video uit :D
Het bovenste slot draait op 8x als je het slot er onder ook gebruikt. Dan draait dat slot ook op 8x.

PCI-E 3.0 overigens, want de 5600G ondersteunt geen 4.0.

Het onderste slot draait op pci-e 4.0, maar de chipset is aan de cpu verbonden met pci-e 3.0. Dus dat is de maximale snelheid die je daar zult halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:37
Chatslet schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:27:
Zag op het unraid forum dat er al een test image beschikbaar is met Intel ARC ondersteuning dus heb er zojuist eentje besteld. Dan is dit meteen opgelost.
En meteen de 5600G ruilen voor een 5600(X) voor PCI-e4.0 want die 5600G heb je toch niets aan op een bord zonder videouitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Met een game PC had ik dat inderdaad wel overwogen maar hier gaat het om een NAS met storage voor videobewerking en voor het offloaden van encoding taken. In de praktijk zal de server dus ongeveer de helft van de dag idle zijn en uit verschillende tests blijkt dat systemen met een 5600G ongeveer 2/3 minder in idle verbruiken dan die met een 5600X. PCI-e4.0 is ook geen must. De HBA's zijn 2.0 en als je een GPU puur voor transcoding gebruikt is 3.0 ook voldoende.
Pagina: 1