Stoffige badkamer door mechanische ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Enkele maanden geleden hebben we een appartement gekocht. Appartement bevalt prima alleen de badkamer is erg stoffig en ik vermoed dat dit o.a. komt door de mechanische ventilatie.

Wij kunnen zelf de mechanische ventilatie niet aan/uit zetten en ook niet harder/zachter. De ventilatie delen we met andere appartementen. De vorige eigenaar van het appartement heeft een verlaagd plafond in de badkamer gezet (waarschijnlijk voor de spotjes) waardoor de ventilatieopening niet meer volledig aansluit op de badkamer. Op en om het toilet is de badkamer het meest stoffig, en dat is precies onder de ventilatie opening.

Mijn belangrijkste vraag is: (1) Zou de overmatige hoeveelheid stof kunnen komen door de mechanische ventilatie?

En als het daardoor komt, (2) wat zou een geschikte oplossing zijn?

Ik heb al zitten kijken naar een rooster met uitneembaar/reinigbaar filter maar ik kan geen geschikte oplossing vinden als opbouw (de meesten met filters zijn inbouw). Er zit nu een schoepenrooster van 15,5x15,5 cm voor de opening welke met 2 plakkers op zijn plek blijft zitten dus de montage zou ook nog wat aandacht vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiuXahq2lboJPcmhBV9JydJfDBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOjM1pgnErOZuwQqrG05k9Qg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKe8uADJArm3ezwOQpffa9_8O74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PB3qwo7Fn5zg5gdlw12xeNM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Stof slaat vaak neer door vochtige dampende lucht zoals tijdens het douchen, dus het is niet vreemd dat het in de loop van de tijd stoffig wordt in de badkamer. Is het veel meer dan je gewend bent?

In principe is het zowel stof wat je van buiten aanzuigt als stof wat je in je woning produceert. Misschien vaker stofzuigen in de rest van de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Ouwe panty op dat rooster zetten? of anders horgaas, als het stof daarvandaan komt zal het zich vanzelf ophopen, weet je in ieder geval of je vermoeden klopt en over een permanentere oplossing nadenken

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar het is afzuiging toch? Dus daar zou geen stof uit moeten komen toch? Of denk ik nu te simpel?

Is het rond het toilet niet stoffiger omdat je daar met wc papier aan de slag bent waar vezels vanaf komen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Orion84 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
Maar het is afzuiging toch? Dus daar zou geen stof uit moeten komen toch? Of denk ik nu te simpel?

Is het rond het toilet niet stoffiger omdat je daar met wc papier aan de slag bent waar vezels vanaf komen?
Dit, steek een waxinelichtje aan en check dit even. Misschien heeft iemand anders wel de buizen verkeerd aangesloten in het verleden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Falcon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Dit, steek een waxinelichtje aan en check dit even. Misschien heeft iemand anders wel de buizen verkeerd aangesloten in het verleden.
Zal niet het eerste appartement zijn waar een andere bewoner een afzuigkap of ventilatiebox aansluit op een manier waardoor er meuk een ander huis in blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrizzel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Orion84 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
Dat was inderdaad ook wat ik dacht alleen er zit zoveel stof op, in en onder het rooster dat ik begon te twijfelen en hier alsnog de vraag stel. De afzuiging zuigt wel daadwerkelijk, heb het zojuist getest en het trok een kleermakersmeetlint naar binnen.
Turismo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:03:
Ouwe panty op dat rooster zetten? of anders horgaas, als het stof daarvandaan komt zal het zich vanzelf ophopen, weet je in ieder geval of je vermoeden klopt en over een permanentere oplossing nadenken
Dat is nog wel een goed idee. Of eventueel tijdelijk afplakken om te zien of het stoffiger of minder stoffig is. Dank voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Leuk afwerkniveau. Wel een verlaagd plafond nemen, niet de moeite nemen om de afzuiging netjes mee te nemen. Twee gedachten:

1) Doordat het ventilatiegat ook deels boven het verlaagde plafond zit, wordt het stof van boven het plafond verplaatst en valt het (deels) naar beneden;

2) Door de afzuiging wordt stof uit de rest van het huis de badkamer ingezogen. Tegelijkertijd is de afvoer redelijk begrensd doordat de helft van de afvoer boven het plafond zit 8)7

Idealiter: stukje uit het verlaagde plafond halen (maak er een schuine nis van) en een afzuigventiel plaatsen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

Illusion

(the art of)

Gezien de viezigheid op de achterzijde van het rooster:
Mogelijk heb je een ouderwets kanaal met natuurlijke ventilatie. Afhankelijk van windrichting en de verdeling van open/dichte ramen in je appartement kan dan de luchtstroom spontaan omkeren.

Het plaatsen van een low-loss terugslagklep kan dit oplossen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 11:25
Omdat het getoonde rooster gewoonweg niet geschikt is voor een badkamer afzuiging blijven er dode hoeken in de lucht werveling waar stof zich ophoopt richting het eigenlijke afvoerkanaal. En zeker als het ook vochtige lucht betreft die op zo'n plek concenseert.

Maar in een badkamer ligt sowieso veel stof. Je huidschilvers, stof en roos uit de haren die met de froté badhandoek welke pluizig en wel voor het afdrogen (en scrubben) gebruikt wordt en misschien zelfs nog vloerverwarming waardoor dat alles lekker en wel in de luchtlagen verdeeld wordt.

En mocht je vaker haarspray gebruiken in de badkamer is dat de ideale lijmstof die het mengsel van stof ook vasthoud.

Gecombineerde afzuiging van meerdere appartementen moeten aan strikte installatie regels voldoen maar ook geregeld worden schoongemaakt. Filters + kanalen dient men regelmatig te reinigen alsook de afzuiging te meten m.b.t. de aantal dm3/sec. (overigens mag daar nooit een keuken wasemkap op aangesloten zijn)
Een goede installatie trekt het mengsel lucht vocht en stof wel weg. Maar die moet ook gladde kanalen en verbindingsstukken hebben en geschikte roosters.
kwestie voor de VVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 07:11
Sinds de afzuiging in onze badkamer is verbeterd (nieuwe WTW) merken we ook meer stof in de badkamer. Volgens mij is dit gewoon wat uit de slaapkamers wordt aangetrokken, daar wordt namelijk lucht ingeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29
Dat rooster is niet bedoeld voor mechanische ventilatie.
Er kan veel te weinig volume aan lucht doorheen.
Gezien het om een badkamer gaat, waar het regelmatig heel vochtig kan worden door douchen, zou ik wel kijken naar een ander "ventiel" voor betere afzuiging.
Op deze manier heb je kans op schimmelvorming, als het vocht niet weg kan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1