Is mijn accu kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 20:28
Twee weken geleden heb ik een tweedehands Mercedes Sprinter gekocht. 2010 model.

Na aankoop heeft de Sprinter twee weken stil gestaan. Wanneer ik nu wil starten, lukt dat niet meer. Via m’n buur jumpstart lukt wel. Ik heb de batterij er uit gehaald. Wanneer ik met een multimeter de spanning meet, lees ik 7,18 V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95emDuh4ddDfCR9tqZSh58abnrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbV1lgyeqkAXVBEiZupOMIgH.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de batterij probeer op te laden met een Eufab Intelligentes Batterieladegerät, toont de lader een error. De later en multimeter werken normaal bij een andere (kleinere) accu dat ik hier thuis heb liggen.

Is mijn accu kapot?

Beste antwoord (via kaspermalfroid op 31-10-2022 09:13)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
kaspermalfroid schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:53:
Bedankt voor de tips!
Ik vind geen bouwjaar vermeld.
Dan maar een nieuwe kopen. Koop ik dat best online / bij een garagist/ ..? Iemand advies voor een bepaald merk/model/type?
Je moet heel goed opletten dat de nieuwe accu minstens dezelfde Ampere rating heeft (800 of beter). Dat de afmeting hetzelfde is en dat de polen op dezelfde plek zitten.

Je kan ook op het DIN nummer zoeken, dan is het sowieso goed: 60038

TheS4ndm4n#1919

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 18:55
Kapot misschien nog niet helemaal, maar mogelijk wel over z'n beste tijd heen.

Zelf een paar maanden geleden ook meerdere keren gehad dat de accu van m'n Prius uit 2007 na 3-5 weken stilstaan iedere keer een lege accu had, waarbij 'ie ook rond de 7V zat als ik 'm meette. Na dat 3 keer gehad te hebben, heb ik toch maar een nieuwe accu gekocht, want constant het idee in m'n achterhoofd hebben dat ik m'n accu in de gaten moet houden was die paar tientjes niet waard.

Wat je kan proberen is om de lader er een flinke tijd aan te laten hangen. Want als 'ie echt zo leeg is, dan duurt het sowieso wel even voordat het goed kan beginnen met laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 30-10-2022 16:46 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
Misschien is er nog een beetje leven in te krijgen, maar zou hem zelf gewoon vervangen. Anders zul je net zien dat 'ie op een vervelende plek of op een vervelend moment finaal de geest geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, die is klaar. Tijd voor een verse.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:51

StarWing

Huh ?!?

Eenmaal een accu ontladen is geweest, vervang je hem best. Staat er een bouwjaar op ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
En als je de bus laat lopen, laad hij dan wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
kaspermalfroid schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:39:
Twee weken geleden heb ik een tweedehands Mercedes Sprinter gekocht. 2010 model.

Na aankoop heeft de Sprinter twee weken stil gestaan. Wanneer ik nu wil starten, lukt dat niet meer. Via m’n buur jumpstart lukt wel. Ik heb de batterij er uit gehaald. Wanneer ik met een multimeter de spanning meet, lees ik 7,18 V.

[Afbeelding]

Wanneer ik de batterij probeer op te laden met een Eufab Intelligentes Batterieladegerät, toont de lader een error. De later en multimeter werken normaal bij een andere (kleinere) accu dat ik hier thuis heb liggen.

Is mijn accu kapot?
Die error op de lader zegt veel. Google eens op diepteontlading. Die heeft te leeg stilgestaan waarschijnlijk. Ga er maar vanuit dat je een nieuwe moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:15
Ik zou een nieuwe kopen. Dan weet je zeker dat het goed is er is niets zo k*t als ergens staan met een auto die niet starten wil..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:54
Die accu gaat het nooit meer doen.
Snel een nieuwe kopen en kwaliteitsaccu van 100 Ah heb je al voor 75 euro. Niet moeilijk over doen met de winter in aantocht.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
Bedankt voor de tips!
Dan maar een nieuwe kopen. Koop ik dat best online / bij een garagist/ ..? Iemand advies voor een bepaald merk/model/type?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
kaspermalfroid schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:53:
Bedankt voor de tips!
Je moet heel goed opletten dat de nieuwe accu minstens dezelfde Ampere rating heeft (800 of beter). Dat de afmeting hetzelfde is en dat de polen op dezelfde plek zitten.

Je kan ook op het DIN nummer zoeken, dan is het sowieso goed: 60038

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:54
Elke standaard 100Ah / 105Ah accu voldoet prima qua vermogen en maatvoering.
Ga voor de goedkoopste nieuwe die je kan vinden. Zoveel accufabrieken zijn er namelijk niet ter wereld maar wel heel veel merkstickers ;-)

Een accu van 75 a 100 euro is prima en alles daarboven betaal je voor de sticker.
Bij normaal gebruik en zonder volledige ontlading dus gaat deze makkelijk 10 jaar mee.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspermalfroid
Bedankt voor de informatie! Ik heb mijn huidige accu gemeten: ongeveer 355 x 175 x 190 mm.

Ik woon in Berlijn in Duitsland en heb eens gezocht naar accu's online die naar Berlijn geleverd worden:Lijken deze beide oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier een tooltje van Varta, kun je precies zien wat je sprinter nodig heeft en kun je leverancier opzoeken op PLZ https://www.varta-automotive.de/de-de

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1