Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 14:45
Ik ben van plan om een secundair allocatiepunt aan te vragen op een 1x 35A hoofdaansluiting. Is het daarbij toegestaan om beide voedingen in 1 groepenkast samen te brengen? Uitvoering binnen de groepenkast met 2 hoofdschakelaars en gescheiden circuits voor teruglevering en verbruik.

Beste antwoord (via baseonth3road op 30-10-2022 17:21)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:51
Nee, een hoofdschakelaar moet de hele groepenkast uitschakelen.
De enige 2 uitzonderingen daarop zijn:

1. Kasten van voor 2005 (hoofdschakelaar verplichting) waar de max 2 aardlekschakelaars voor spanningsloos schakelen zorgen (daar mogen geen zonnepanelen bij op zonder eerst plaatsen hoofdschakelaar)
2. Installaties met een noodstroomvoeding. Hetzij door een generator of door zonnepanelen + accu met eilandbedrijf schakeling. Hier zijn 2 schakelhandelingen nodig voor continuïteit.

Ik denk dat ik weet wat je wil bereiken. De terug levering aansluiting is maar 1 groep voor de omvormer en er is ruimte in de bestaande groepenkast. Een Hager miniverdeler voor 4 eenheden (2 voor hoofschakelaar 2P en 2 voor aardlekautomaat 2P) kost nog geen €15. Hierop bezuinigen is onzin.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Nee, naar mijn weten niet.
Je zou het wel met 1 hoofdschakelaar kunnen uitvoeren en gescheiden circuits. Tenzij je natuurlijk 1 meterkast bedoeld met 2 gescheiden groepenkasten met elk een eigen hoofdschakelaar, dat mag dan weer wel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:51
Nee, een hoofdschakelaar moet de hele groepenkast uitschakelen.
De enige 2 uitzonderingen daarop zijn:

1. Kasten van voor 2005 (hoofdschakelaar verplichting) waar de max 2 aardlekschakelaars voor spanningsloos schakelen zorgen (daar mogen geen zonnepanelen bij op zonder eerst plaatsen hoofdschakelaar)
2. Installaties met een noodstroomvoeding. Hetzij door een generator of door zonnepanelen + accu met eilandbedrijf schakeling. Hier zijn 2 schakelhandelingen nodig voor continuïteit.

Ik denk dat ik weet wat je wil bereiken. De terug levering aansluiting is maar 1 groep voor de omvormer en er is ruimte in de bestaande groepenkast. Een Hager miniverdeler voor 4 eenheden (2 voor hoofschakelaar 2P en 2 voor aardlekautomaat 2P) kost nog geen €15. Hierop bezuinigen is onzin.

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 14:45
Bedankt voor de reacties. De vraag was ingegeven door de plaatsing en lengte van de bestaande bekabeling. Door de kabels (2 inverters) te verlengen kan ik de groepenkasten wel netjes bijelkaar plaatsen. Is wat meer werk maar wel volgens de NEN normen.