Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Sinds ik mijn OnePlus 10 pro geupdate heb naar Android 13 (Oxygenos) kan ik niet meer mobiel betalen met de ING app. Ik heb de app al opnieuw geïnstalleerd. Zodra ik een NFC betaling probeer start hij Google Pay op. Dit terwijl ik Google Wallet verwijderd heb via ADB. De 'payment method' staat ook op ING en sinds mijn ADB actie is 'google pay' hier uit de lijst verdwenen, maar lijkt Pay dus nog steeds de NFC chip te bedienen, ondanks dat ik er nergens verder meer een spoor van kan vinden.

Is dit een tekortkomingen van Android 13 (alleen nog maar Google Pay?). Is dit een ING probleem? Is dit een OnePlus probleem? Of ligt het aan mij?

Omdat dit achterhalen hoor ik graag jullie ervaring met NFC betalingen (niet Google Pay) op Android 13. Werkt dit gewoon? Hebben anderen hetzelfde probleem? Iemand tips?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Beste antwoord (via Devil op 02-11-2022 18:43)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 17:01
Devil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:35:
Ik ben inmiddels via Reddit een stuk wijzer. Ik heb Whatsapp gecloned, omdat ik ook m’n werk Sim in m’n telefoon heb. Hier blijkt een bug in te zitten op Oxygen OS, waarbij Wallet ook gecloned wordt. Alleen hier zie je verder niets van. Deze geclonede Wallet is op de achtergrond actief en kaapt je nfc chip, ook als Google pay helemaal niet ingesteld staat (ik krijg ook steeds een wizard om pay te activeren als ik m’n telefoon bij een betaalterminal houdt.) Oplossing lijkt te zijn factory reset en geen apps clonen. Maarja ik heb m’n werk whatsapp echt nodig…
En Whatsapp business gebruiken voor je werk nummer? Dat is een alternatief voor clonen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Heb je al contact gezocht met ING?
Vaak zijn bank apps traag met nieuwe versies Android ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vrijwel alle banken zijn over aan het stappen naar Google Wallet ipv hun eigen app, dus Google Wallet verwijderen gaat 'm niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:46:
Heb je al contact gezocht met ING?
Vaak zijn bank apps traag met nieuwe versies Android ondersteuning.
Ja vooralsnog op het niveau van eerstelijns (app opnieuw installeren, kaarten opnieuw aanmaken etc). Nog niet gehoord 'oowja bekend probleem, werken we aan'
Oon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:49:
Vrijwel alle banken zijn over aan het stappen naar Google Wallet ipv hun eigen app, dus Google Wallet verwijderen gaat 'm niet worden.
Heb ik geen enkel probleem mee, maar ING ondersteund het vooralsnog niet. Dus nu maar verwijderen in de hoop dat het niet meer steeds in plaats van de ING app geactiveerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Je kunt nog een reset naar fabrieksinstellingen proberen, met de Android 12 upgrade waren er ook vage problemen die na de reset verdwenen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
swhnld schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:08:
Je kunt nog een reset naar fabrieksinstellingen proberen, met de Android 12 upgrade waren er ook vage problemen die na de reset verdwenen waren.
Ja had ik even moeten melden, helpt helaas niet. Ik zou nog terug kunnen naar Android 12, maar hoop dat er een andere oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
ik heb het ook met de oneplus. Elke keer moet ik de NFC chip even uit en aan zetten en dan pakt die de betaling wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:05
Bij mij werkt dit prima, op mijn oude Pixel 5 en ook op mijn nieuwe Pixel 7 Pro kan ik gewoon prima betalen met de ING app.

ING lijkt overigens nog steeds geen plannen te hebben om over te stappen naar Google Wallet / Google Pay.
Wellicht wachten ze op de uitfasering van Maestro naar V-pay.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 21:35
als je de NFC knop ingedrukt houd vanaf je slider (snelste weg naar de config). Wat staat er als "standaard betaalapp"?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/13s6cAV.png

Geen issue met ING na de update naar Android 13 op mijn OP10Pro overigens.

[ Voor 18% gewijzigd door PROnline op 31-10-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
PROnline schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:38:
als je de NFC knop ingedrukt houd vanaf je slider (snelste weg naar de config). Wat staat er als "standaard betaalapp"?

[Afbeelding]

Geen issue met ING na de update naar Android 13 op mijn OP10Pro overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WFHbtTj9-CXQQOG-JZEHoKtKQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nco4U8uRkjFLZXMsa1r8pL5A.jpg?f=fotoalbum_large

Interessant dat jij geen issues hebt. Dus geen Google Pay die op popt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
nee, geen issues. Ik kan op die pagina als je op Tap & PAy klikt kiezen tussen ING en google Pay.

[ Voor 7% gewijzigd door PROnline op 01-11-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
PROnline schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:
nee, geen issues. Ik kan op die pagina als je op Tap & PAy klikt kiezen tussen ING en google Pay.
Dankjewel, ik kon ook eerst kiezen tussen ing en Google Pay (stond er gek genoeg twee keer). Maar nu ik Pay gedelete heb staat alleen ING er nog. Maar toch start Pay bij een NFC betaling 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Wild guess, maar Google Pay installeren. Default aanpassen en daarna weer terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik ben inmiddels via Reddit een stuk wijzer. Ik heb Whatsapp gecloned, omdat ik ook m’n werk Sim in m’n telefoon heb. Hier blijkt een bug in te zitten op Oxygen OS, waarbij Wallet ook gecloned wordt. Alleen hier zie je verder niets van. Deze geclonede Wallet is op de achtergrond actief en kaapt je nfc chip, ook als Google pay helemaal niet ingesteld staat (ik krijg ook steeds een wizard om pay te activeren als ik m’n telefoon bij een betaalterminal houdt.) Oplossing lijkt te zijn factory reset en geen apps clonen. Maarja ik heb m’n werk whatsapp echt nodig…

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
Devil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:35:
En Whatsapp business gebruiken voor je werk nummer? Dat is een alternatief voor clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
swhnld schreef op woensdag 2 november 2022 @ 06:22:
[...]

Wat een top idee, wist niet dat het bestond. Ga het meteen proberen :*)

Edit: het werkt weer! Alle geclonede apps uitzetten. Via ADB alle packages van user 999 uninstallen en even rebooten.

[ Voor 17% gewijzigd door Devil op 02-11-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IssY_I
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:14
Naast de optie om Bankieren als standaard app te kiezen is er ook nog een andere optie die je moet aanvinken onder "beveiligd element"

En dan heb je

- ingebouwd beveiligd element
- HCE wallet
- Sim portemonnee

Bij mijn telefoon stond deze op ingebouwd beveiligd element maar moest HCE wallet zijn!

Kan me herinneren dat ik er helemaal gek van werd destijds waarom opeens mobiel ing betalen niet werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Die optie heb ik niet op de oneplus10 met Oxygenos 13 (of ik kan hem niet vinden). Mijn probleem is opgelost door geclonede apps uit te zetten en alle packages onder user 999 te uninstallen via ADB. Sindsdien weer gewoon 100% succes met mobiel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbaar probleem echter met een ander toestel en os. Ik heb een Xiaomi 12 met android 13 en sinds de update naar MIUI 14 werkt NFC betaling via ING ook niet meer goed. Er wordt geen ING overlay meer op mijn toestel getoont bij de betaling. Dit was de eerste paar keer geen issue maar nu moet ik telkens een pincode invoeren en dat kan dus niet want het ING scherm wordt niet weergegeven.

Ik heb de ING app al opnieuw geinstalleerd en bij NFC instellingen staat de ING app als default ingesteld. Maak overigens geen gebruik van gekloonde apps of iets dergelijks.

Iemand hetzelfde issue toevallig? of eventueel een tip waar ik naar kan kijken?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Houben
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
Ja ik. Ik open nu eerst de ing app voordat ik betaal, dan komt het bekende schermpje wel. Ing vindt het erg vervelend en werken aan een oplossing en zouden contact hierover met mij opnemen. Dit was maanden geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-06 22:05
Peter Houben schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:28:
Ja ik. Ik open nu eerst de ing app voordat ik betaal, dan komt het bekende schermpje wel. Ing vindt het erg vervelend en werken aan een oplossing en zouden contact hierover met mij opnemen. Dit was maanden geleden...
Heb je toevallig al een oplossing voor dit probleem?
Pagina: 1