Kan ik 14 fysieke cores gebruiken in VM met de i5-13600K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-05 11:36
Beste tweakers,

Ik had een vraag met betrekking tot de i5-13600K. Kan ik met deze processor ook daadwerkelijk 14 cores gebruiken in Vmware? Bijv ik start 2 Vmware machines tegelijkertijd op en elk geef ik 4 cores. Dan houd ik nog 6 cores over voor mijn eigen systeem. Of kan ik alleen de performance cores (6 cores) gebruiken voor VMware?

Met vriendelijke groet, Glamourt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Geen idee hoe esxi (bedoel je die?) om gaat met verschillende typen cores. Ik vond wel deze: https://serverfault.com/q...re-cores-than-the-cpu-has

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ja dat bedoel ik maar dat gaat volgens mij over de oudere processoren van Intel die nog met threads werken. De E en P cores van de alder lake system werken weer net wat anders? Als ik ik op deze website kijk https://communities.vmwar...n-processors/td-p/2899275 is het mogelijk om 16 cores te gebruiken bij de i9-12900 met een beetje tweaken. (Die heeft 8 E cores en 8 P cores)

Op reddit zeggen ze dan weer dan VMware workstation iets achter loop met de software updates waardoor je alleen de E-cores in VMware kan gebruiken? (Maar dit was begin 2022) Dit is op te lossen door de E cores uit te schakelen in de bios of de powerplan in Windows op prestaties te zetten. https://www.reddit.com/r/...xsolution_intel_12th_gen/ & https://www.reddit.com/r/...cores_vmware_workstation/.

Met het programma Virtual box worden wel gewoon P en E cores herkend. Maar hoopte eigenlijk of er iemand op tweakers was die er ervaring mee had? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Nou, ik zit ondertussen wat te googlen en kom op hetzelfde uit als jij :)

Wat is overigens precies je doel, werk/prive, wat voor services ga je op de vms draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
De vms ga ik gebruiken voor mijn werk. Ik wil een een apache server op Unbuntu testen --> https://linuxhint.com/install_apache_web_server_ubuntu/. Als het lukt een website met wordpress maken en deze zelf vanaf die machine ook hosten.

Wanneer ik de website heb gehost wil hem vanaf een andere virtual machine benaderen. Als dat eenmaal gelukt is dan wil ik de unbuntu machine gaan gebruiken om websites te ontwerpen op een VPS server die ik ergens ga huren. Gewoon omdat ik dan zegmaar in een veilige omgeving zit, ik gebruik alleen die omgeving om websites te ontwerpen. (Wellicht ga ik er ook belegging software op gebruiken)

Als ik dan 6 of 8cores en 12-16GB geheugen kan toekennen aan de machine. Zou toch wel lekker zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 30-10-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Voor een Ubuntu vm met Apache, php, MySQL/mariadb en WordPress heb je niet zoveel nodig. Zeker niet zolang je aan het ontwikkelen of testen bent. Dat werkt prima met 4gb geheugen en 2 vcpu op een standaard business laptop.

Je kunt dan ook vanaf de host zelf (of vanaf een telefoon/tablet op hetzelfde LAN) de VM benaderen en testen/demonstreren.

Pas wanneer je productie gaat draaien en flink wat bezoekers krijgt dan ga je meer resources nodig hebben.

Ik weet ook niet of je dat zelf moet gaan hosten. Bij afname van een pakket wordt e.e.a. voor je geregeld, kun je support krijgen, ben jij niet single point of contact, en kun je de website eenvoudiger aan een andere beheerpartij overdragen. Ook zijn zaken als automatische updates vaak out of the box geregeld, erg handig met WordPress.

Een pakket afnemen is trouwens ook goedkoop opstarten en op- en afschalen.

Ik begrijp nog iets niet goed: wil je eerst op deze machine productie draaien en later naar een vps?

Kortom: als je de hardware al hebt: komt wel goed. Als je nog iets moet kopen: ik zou lekker beginnen op hardware die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
SVMartin schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:03:
Voor een Ubuntu vm met Apache, php, MySQL/mariadb en WordPress heb je niet zoveel nodig. Zeker niet zolang je aan het ontwikkelen of testen bent. Dat werkt prima met 4gb geheugen en 2 vcpu op een standaard business laptop.
Duidelijk, ik wou er eerst zeg maar op ontwikkelen en testen. Uiteindelijk productie op draaien.
1) Ik installeer Unbuntu op een VMware machine en installeer apache erop.
2) Dan ontwikkel ik er een (test)website op. Deze wil ik tijdelijk hosten vanaf mijn Apache server. Zodat ik door krijg hoe dit precies werkt.
Je kunt dan ook vanaf de host zelf (of vanaf een telefoon/tablet op hetzelfde LAN) de VM benaderen en testen/demonstreren.
Goed dat je het aangeeft, dan probeer ik de website gewoon vanuit de host te benaderen.
Pas wanneer je productie gaat draaien en flink wat bezoekers krijgt dan ga je meer resources nodig hebben.
1) In de Linux omgeving ga ik in Wordpress websites ontwikkelen 2) Als de website is ontwikkeld dan zet ik de database ect over op de VPS (Dit doe ik in de Linux omgeving) 3) Op de VPS wordt ook een Linux distributie geïnstalleerd, vandaar dat ik het eerst wil testen hoe het werkt.
Ik weet ook niet of je dat zelf moet gaan hosten. Bij afname van een pakket wordt e.e.a. voor je geregeld, kun je support krijgen, ben jij niet single point of contact, en kun je de website eenvoudiger aan een andere beheerpartij overdragen. Ook zijn zaken als automatische updates vaak out of the box geregeld, erg handig met WordPress.
Ik ga het zelf ook niet hosten, alleen al niet omdat ik dan mijn computer 24/7 aan moet hebben staan. Ik wil gewoon productie gaan draaien in een Linux omgeving en daarnaast in een Windows omgeving een beetje photoshoppen, videobewerking, gamen ect. Zodra ik een website heb ontworpen en alles staat opgeslagen in een database zet ik hem over op de VPS server en zet ik hem daadwerkelijk online. Uiteindelijk wil ik in die VPS omgeving meerdere websites hosten, ook van andere mensen alleen ik beheer ze.
Ik begrijp nog iets niet goed: wil je eerst op deze machine productie draaien en later naar een vps?
Ja klopt.
Kortom: als je de hardware al hebt: komt wel goed. Als je nog iets moet kopen: ik zou lekker beginnen op hardware die je al hebt.
Dat is het probleem, mijn vorige computer is overleden, ik heb nog wel wat hardware wat ik kan gebruiken zoals een videokaart (RTX 2070), 1TB SSD Sata 600 en 1 TB HD 3,5 inch.

1) De SSD word gebruikt voor opslag grafische vormgeving.
2) de HD gebruik voor het bijhouden van administratie.
3) En dan komt er nog een 2TB m2 SSD. Daar ga ik wat games op instaleren en dan de VMware machine waar Linux op draaidt.

Het duurt alleen nog even voordat ik een nieuwe pc aanschaf. Ben van plan hem op black friday te kopen omdat er dan flinke kortingen zijn. Ik zat dus te twijfelen tussen de Intel core i5-13600k de AMD Ryzen 7 7700x. Maar als ik daadwerkelijk 14 cores kan gebruiken op de Intel. Dan is de keuze snel gemaakt. Alleen lijkt het mij een beetje te mooi om waar te zijn dat ik daadwerkelijk 14 cores kan gebruiken? Ik heb geen idee, vandaar mijn vraag ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor een beetje webdev zou ik echt geen VM gaan gebruiken. Je kan op Windows ook een PHP-FPM en een Nginx Docker container draaien met WSL2, dat heeft veel minder overhead dan VMWare.
Daarnaast kun je ook op je VPS gewoon een development/staging website zetten, en vanuit je lokale editor daarheen syncen. Vrijwel iedere IDE kan dat tegenwoordig redelijk transparant; als een bestand op disk is gewijzigd wordt dat bestand naar de server gekopiëerd over SFTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
@Oon Dankje voor de info. Misschien iets om een keer naar te kijken. Ik heb het een en ander er al over opgezocht, maar het is meer voor programmeren met PHP bedoeld wat ik zo 1,2 en 3 ziet. Zover gaat mijn kennis nog niet... Maar het is zeker iets om is te onderzoeken!

En een development/staging stage opzetten is opsich ook wel een goed plan. Maar Ik wou het juist via VMware doen, omdat ik dan ook linux beter onder de knie krijg. (Ik ben hier niet zo kundig in als Windows) Linux komt ook op de VPS server, daar ga ik niet op experimenteren/testen.

Eventueel kan ik ook een Windows server instaleren op de VPS. Maar daar betaal je extra voor, terwijl Linux gratis is en volgens zeggen ook veiliger is. Vandaar de keuze voor Linux. Het syncen van de bestanden lijkt mij niet nodig als beheerder zijnde. Ik kan het zelf makkelijk kopiëren en plakken in de juiste directory. Met zo dadelijk me 1GB down en upload glasvezel zal het snel moeten gaan om de bestanden van mijn computer op de VPS te uploaden.

Kwa overhead heb je een punt vandaar mijn vraag ziet VMware daadwerkelijk 14 cores. Zoja dan kan ik 4 of 6 cores toekennen met 8-12GB geheugen aan mijn VMware machine. Mja dat lijkt me al een beetje overkill. Ook wat SVmartin aangeeft. Daarbij heb ik al eerder met een duocore en 4GB ram een vmware gedraaid met daarop Linux geinstalleerd en dat ging al supersnel..

Mja dit is dadelijk een kwestie van uittesten. Ik kan meerdere VMware machines maken en dan kiezen welke ik wil. Degene die ik niet wil delete ik dan weer. Unbuntu is in 10 minuten geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Glamourt schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:35:
@Oon Dankje voor de info. Misschien iets om een keer naar te kijken. Ik heb het een en ander er al over opgezocht, maar het is meer voor programmeren met PHP bedoeld wat ik zo 1,2 en 3 ziet. Zover gaat mijn kennis nog niet... Maar het is zeker iets om is te onderzoeken!

En een development/staging stage opzetten is opsich ook wel een goed plan. Maar Ik wou het juist via VMware doen, omdat ik dan ook linux beter onder de knie krijg. (Ik ben hier niet zo kundig in als Windows) Linux komt ook op de VPS server, daar ga ik niet op experimenteren/testen. Eventueel kan ik ook voor een Windows server instaleren op de VPS. Maar daar betaal je extra voor, terwijl Linux gratis is. Volgens zeggen veiliger en makkelijker te configureren is. Vandaar de keuze voor Linux en het syncen van de bestanden lijkt me niet nodig als beheerder zijnde. Ik kan het zelf makkelijk kopiëren en plakken in de juiste directory. Met zo dadelijk me 1GB down en upload glasvezel zal het snel moeten gaan.

Kwa overhead heb je een punt vandaar mijn vraag ziet VMware daadwerkelijk 14 cores. Zoja dan kan ik 4 of 6 cores toekennen met 8-12GB geheugen aan mijn VMware machine. Mja dat lijkt me al een beetje overkill. Ook wat SVmartin aangeeft. Daarbij heb ik al eerder met een duocore en 4GB ram een vmware gedraaid met linux en dat ging al supersnel.. Mja dit is dadelijk een kwestie van uittesten. Ik kan meerdere VMware machines maken en dan kiezen welke ik wil. Degene die ik niet wil delete ik dan weer. Unbuntu is in 10 minuten geinstalleerd.
Je hebt het over WordPress, dat is gewoon PHP. Meer dan een PHP-FPM, Nginx en MySQL (MariaDB) heb je niet nodig, en dat kan prima in docker.

Ik zou ook zeker voor Linux gaan op je VPS, anders ben je al een heel deel van je resources kwijt aan Windows Server, want hoewel die minder overhead heeft dan bijv. Windows 10 (voor desktop) is het nog altijd meer dan Linux.

Voor experimenteren is een VM natuurlijk prima, maar ik zou echt niet in VMWare gaan proberen voor een langere tijd een development/test setup te gaan onderhouden, dat is altijd een gedoe. Maar mocht je toch een VM opzetten voor (experimenteren met) webhosting; je hebt meer dan genoeg aan 2 cores, daar beginnen de VPSen ook bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Oon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:46:
Voor een beetje webdev zou ik echt geen VM gaan gebruiken. Je kan op Windows ook een PHP-FPM en een Nginx Docker container draaien met WSL2, dat heeft veel minder overhead dan VMWare.
Daarnaast kun je ook op je VPS gewoon een development/staging website zetten, en vanuit je lokale editor daarheen syncen. Vrijwel iedere IDE kan dat tegenwoordig redelijk transparant; als een bestand op disk is gewijzigd wordt dat bestand naar de server gekopiëerd over SFTP.
Een vm kan een prima oplossing zijn. In dit geval om gelijk iets nieuws te leren (Linux) in voorbereiding op het productieplatform. Docker is mooi, maar als Linux , AMP en WordPress al nieuw voor je zijn dan kun je er prima voor kiezen om nog even niet met containers te beginnen.

Dev/staging op dezelfde vps kan ook, maar zorg er altijd voor dat je ergens de bron hebt zodat je bij wegvallen van de vps niet alles kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@Glamourt samengevat; ga gewoon voor de i5, je hebt dan resources zat. Misschien wel 32gb geheugen, dan kun je veel vm's tegelijk draaien. (Docker is daar zeker efficiënter in). Leer Linux en ga lekker aan de slag met WordPress. Als je een beetje op gang bent dan bepaal je de volgende stap. Probeer niet nu al alles te plannen, want terwijl je bezig bent krijg je betere inzichten. Tot slot: je hebt het over VMware, maar je kunt voor dit soort toepassingen ook prima virtualbox gebruiken.
Pagina: 1