Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik ben momenteel rond aan het kijken naar componenten om een nieuwe PC samen te stellen. Bij de processors zit ik echter met 1 vraag, hoeveel waarde moet ik hechten aan de zogenoemde performance core clock?

Het zit namelijk zo, als ik bijvoorbeeld de i7-12700 de i7-12700F en de i7-12700KF vergelijk zie ik dat de non-K versie een performance core clock heeft van zo'n 2.1GHz terwijl de K versie op 3.6 zit. Deze boosten allemaal gewoon naar 4.9-5GHz.

Nou weet ik dus niet goed wat ik aan moet met het verschil tussen die 2.1 en 3.6 core clock. Leuk dat de K sneller is, maar wanneer is dat nou echt interessant? Bij gamen en zware applicaties ga ik er gewoon van uit dat je altijd naar de 5GHz boost. En de E-cores zullen de grootste last wel dragen op het moment dat je gewoon wat youtube zit te kijken of in Word te typen.

Kunnen jullie hier licht in de duisternis brengen? :)

Edit: en ja, ik weet ook dat de TDP verschilt tussen K en non-K

[ Voor 3% gewijzigd door Lanfear89 op 30-10-2022 14:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Bottom line gaat het toch om hoe de verschillende processoren presteren in de zwaarste applicatie/game die jij gebruikt? Alles daar onder is niet interessant. Boeit het wat je cpu doet tijdens YT of word. Dat draait tegenwoordig ook al op een aardappel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:57:
Bottom line gaat het toch om hoe de verschillende processoren presteren in de zwaarste applicatie/game die jij gebruikt? Alles daar onder is niet interessant. Boeit het wat je cpu doet tijdens YT of word. Dat draait tegenwoordig ook al op een aardappel.
Dat begrijp ik, maar effectief moet ik die eigenschap maar interpreteren als een 'leuk om te weten, maar irrelevant' dus?

Want dan kan kan ik mooi voor de non-K gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boost clock bij Intel processoren blijft maar korte tijd actief. Hoe lang dat precies is met de 13e generatie weet ik zo even niet, maar de generaties ervoor was het vaak maar iets van 5-10 seconden, hooguit 15. Het zal in ieder geval niet minuten lang op 5 GHz blijven draaien. En dan is er ook nog het verschil tussen single core en multi core boost, dat verschilt ook nog.

Wil je meer info over de boost clocks, kijk dan naar een paar reviews van de processoren die je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 21:38
Core clock is simpelweg irrelevant. Een moderne cpu draait daar nooit op. Als je een beetje fatsoenlijke koeler gebruikt zal hij altijd op minimaal de all core turbo draaien.
Daarbovenop kunnen cpu's zich mits binnen bepaalde voorwaarden (temp, power binnen de limieten) zich nog zelf overclocken. Maar dit is vrij irrelevant.

Voor de 1270pk geld dus dat je een clock van 4.7 GHz tot 5 GHz kan verwachten. 5.0 voor q core 4.9 GHz voor 2 tm 4 cores 4.8 voor 5 tm 6 cores en 4.7 voor 7 en 8 cores. Maar gezien de task scheduling van windows die vrij onregelmatig loads tussen cores bounced kan je er vanuit gaan dat je daadwerkelijke clocksnelheid 4.7 GHz zal zijn meteen 12700k.

Als je wil hebben de meeste borden MCE (multi core enhancement). Dit forceert in principe de single core clocksnelheid op alle cores dus 5 GHz. Dit is wchter niet langen een set en go setting en heeft dus stabiliteits nadelen en bovendien vreet de cpu bakken stroom met die functie aan en heb je een high end cooler nodig en is het maar de vraag of de default voltage setting van je bios überhaupt zal werken.

Lang verhaal kort. Als je wil kijken naar clocksnelheden tussen versies binnen dezelfde serie kijk dan naar all core clocks. Deze staat helaas niet meer op de intel website. Je zal dus reviews moeten bekijken van reviewers die dit weer geven zoals gamers nexus. Die geeft in het begin altijd even de kloksnelheid aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Oke, dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ben geen fan van een superheet systeem dus MCE lijkt me niet iets wat ik zou gebruiken. Ik ben zelf ook verder op onderzoek uitgegaan om te kijken naar verschillen tussen de 2 processors en het effect in games blijkt dus nihil te zijn. Ik laat de K mooi voor wat ie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:53:
Boost clock bij Intel processoren blijft maar korte tijd actief. Hoe lang dat precies is met de 13e generatie weet ik zo even niet, maar de generaties ervoor was het vaak maar iets van 5-10 seconden, hooguit 15. Het zal in ieder geval niet minuten lang op 5 GHz blijven draaien. En dan is er ook nog het verschil tussen single core en multi core boost, dat verschilt ook nog.

Wil je meer info over de boost clocks, kijk dan naar een paar reviews van de processoren die je wilt.
Mijn 7700K en mijn 12600k bleven gewoon lange tijd op hoge boost clocks lopen hoor, net als mijn 13700k nu.
Pagina: 1