Enig idee waarom mijn sluipverbruik in de nacht zo hoog is?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 15:21
Op dit screenshot is het energieverbruik te zien van vandaag. Dat komt recht uit mijn meter. Dit is het sluipverbruik. Dat is tussen 24 en 07 uur al 4 kWh!

Ik heb alles nagekeken, de diepvries gemeten, de koelkast de kokend waterkraan. Maar het is mij een raadsel hoe ik aan die 4 kWh kom in 7 uur. Dat is vrijwel dagelijks. Soms iets minder, soms iets meer.

De grootste energoeverbruiker is de kokendwaterkraan. Maar ik lees op de site van de fabrikant dat die bij normaal gebruik ongeveer 600 kWh per jaar kost. Het warm houden kost bijna niets. En in de nacht gebruik ik. de kraan niet. Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Suz1IkSwXIvDkLjkGrRrpkCKp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppFp5rdHiDuYKQG0U6Y1TbIw.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:23

Matis

Rubber Rocket

Ik zou beginnen met alle groepen in de meterkast af te zetten en dan 1 voor 1 aan. Isoleren welke groepen het meeste gebruiken en dan kijken welke apparaten er achter hangen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:57
Misschien de mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Modem en wifi access points, een eventuele NAS en andere apparatuur die 24/7 aan staat. Meten is weten. Alles er uit en dan een voor een aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:11

Glewellyn

is er ook weer.

Weet je zeker dat die 4kWh klopt? In de grafiek zie ik zo'n 180W continu. Dat zou net boven de 1kWh moeten zijn in 7 uur.

Tenminste, ik ga ervan uit dat de verticale as in Watts is.

[ Voor 20% gewijzigd door Glewellyn op 30-10-2022 14:20 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben zelf hetzelfde probleem aan het uitzoeken.

Stap 1 is alles meten; zowel grootverbruikers als kleinverbruikers. Bij mij blijft er na twee koelkasten, een vriezer, droger, wasmachine, TV meubel (met TV en kastjes), en zelfs het koffiezetapparaat en de afzuigkap nog zo'n 100-150 watt aan constant verbruik over die ik niet meet, maar die kan ik prima verklaren door de netwerkapparatuur die ik niet meet (Fritzbox, twee telefoons, drie switches en een stevige router).

Ik wil zelf zoals @Matis al aangaf ook nog een keer alle groepen uitzetten en dan per groep meten, maar let er wel op dat het een paar minuten kan duren voor het verbruik op een groep weer in balans is; ik weet dat mijn koffiezetapparaat een paar seconden bijna 2kW verbruikt, maar ook een router of een TV of PC zal even meer stroom verbruiken tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Glewellyn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:19:
Weet je zeker dat die 4kWh klopt? In de grafiek zie ik zo'n 180W continu. Dat zou net boven de 1kWh moeten zijn in 7 uur.

Tenminste, ik ga ervan uit dat de verticale as in Watts is.
Binnen HWE is het stand-by verbruik
slim lerende algoritmes om het totale stroomverbruik te detecteren van apparaten die altijd aan staan
[...]
Standby-grafiek wordt eenmaal per dag berekend op basis van de gegevens tussen 0:00 en 6:00 uur. Vervolgens schat het op basis van de algoritmen het totale stroomverbruik van apparaten die altijd aan staan en extrapoleert het deze gegevens om te laten zien hoeveel stroom er gedurende de dag door apparaten wordt gebruikt.
Dus er zit iets slims tussen dat extrapoleert obv 0:00 tot 6:00.

Als je dus iets hebt dat 's nachts aan staat (aquarium verwarming bijv.) maar overdag lager of uit, dan zal hij daar alsnog het verbruik tussen 0:00 en 6:00 voor rekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@hvl01
Die spikes lijkt mij toch wel die boiler van de kraan, staat hij erg koud? Tocht uit een kruipruimte door een niet of niet goed gedicht gat achter de keuken bijvoorbeeld.
Heb je hem al eens los/apart gemeten met een energie meter?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 18:10
Als ik je plaatje goed interpreteer, dan is die 4 kWh wat je vandaag tot nu toe (dus 00:00 tot ~14:00) hebt verbruikt, en niet wat je tussen 00:00 en 07:00 hebt verbruikt?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:19

Onbekend

...

hvl01 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:15:
Op dit screenshot is het energieverbruik te zien van vandaag. Dat komt recht uit mijn meter. Dit is het sluipverbruik. Dat is tussen 24 en 07 uur al 4 kWh!

Ik heb alles nagekeken, de diepvries gemeten, de koelkast de kokend waterkraan. Maar het is mij een raadsel hoe ik aan die 4 kWh kom in 7 uur. Dat is vrijwel dagelijks. Soms iets minder, soms iets meer.

De grootste energoeverbruiker is de kokendwaterkraan. Maar ik lees op de site van de fabrikant dat die bij normaal gebruik ongeveer 600 kWh per jaar kost. Het warm houden kost bijna niets. En in de nacht gebruik ik. de kraan niet. Wat zie ik over het hoofd?

[Afbeelding]
...
Hier zit natuurlijk wel een uur extra in met het terugzetten van de klok. ;)
Dus van 24 uur tot 7 uur = 8 uur. 4 kWh over 8 uur = 500 watt gemiddeld.

Persoonlijk vind ik dit vrij hoog. Zet de apparaten die standby staan eens helemaal uit zoals de tv + audiosysteem. En heb je toevallig ook een NAS draaien o.i.d.?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Als ik de grafiek goed lees (hij is wat onduidelijk doordat je zowel spikes ziet als een doorlopende lijn) heb je zo'n 180 watt aan sluipverbruik. Dat is niet veel en voor zover ik weet heel gemiddeld. Ik heb hier ook een sluiverbruik van rond de 200 watt. Wifi en netwerkspul, opladers in het stopcontact, je boiler, koelkast/vriezer en dan alles wat standby staat.

Vooral die standby verbruikers kun je gemakkeljik zonder inleveren op comfort terugdringen. Ik heb een slimme plugin op de TV hoek gezet. Ik kwam er zo achter dat de TV hoek (TV, Speakers, TV kastje) 90 watt verbruikt in standby. Die gaat dus uit als we gaan slapen en gaat alleen aan als voor de eerste keer de tv wordt gebruikt de volgende dag.

Je zou je internet kunnen uitschakelen, maar dat is toch wel lastig om dat zonder verlies van comfort te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 07-05 13:11

Glewellyn

is er ook weer.

Oon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Binnen HWE is het stand-by verbruik

[...]

Dus er zit iets slims tussen dat extrapoleert obv 0:00 tot 6:00.

Als je dus iets hebt dat 's nachts aan staat (aquarium verwarming bijv.) maar overdag lager of uit, dan zal hij daar alsnog het verbruik tussen 0:00 en 6:00 voor rekenen
Dank voor de uitleg, dat maakt het al aannemelijker. In 7 uur iets meer dan 1kWh is over 24 uur inderdaad ongeveer 4kWh.

TS is dus op zoek naar 180W sluipverbruik. Met koelkasten, modems, opladers en apparatuur in standby zit je daar snel aan.

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Hahn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:26:
Als ik je plaatje goed interpreteer, dan is die 4 kWh wat je vandaag tot nu toe (dus 00:00 tot ~14:00) hebt verbruikt, en niet wat je tussen 00:00 en 07:00 hebt verbruikt?
Zie mijn eerdere comment voor de link naar de help-pagina, maar die grafiek was voor mij eerst ook heel onduidelijk.

Blijkbaar is dat altijd geëxtrapoleerd, dus als je 's nachts om 00:01 kijkt dan zie je al het verwachte standby verbruik voor de hele dag. Weet niet of het tussentijds of achteraf wordt gecorrigeerd, maar het is dus geen 'echte' data die je ziet midden op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Oon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Zie mijn eerdere comment voor de link naar de help-pagina, maar die grafiek was voor mij eerst ook heel onduidelijk.

Blijkbaar is dat altijd geëxtrapoleerd, dus als je 's nachts om 00:01 kijkt dan zie je al het verwachte standby verbruik voor de hele dag. Weet niet of het tussentijds of achteraf wordt gecorrigeerd, maar het is dus geen 'echte' data die je ziet midden op de dag.
De grafiek zelf vind ik niet echt onduidelijk, maar je bedoelt te zeggen dat de paarse '4.0 kWh' linksboven dus een schatting voor de volledige dag (ergo, 24 uur) is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Hahn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

De grafiek zelf vind ik niet echt onduidelijk, maar je bedoelt te zeggen dat de paarse '4.0 kWh' linksboven dus een schatting voor de volledige dag (ergo, 24 uur) is?
Yes, het is een of ander algoritme dat bepaalt wat het totale verwachte standby verbruik voor de hele dag is op basis van gegevens tussen middernacht en 6 uur 's ochtends.

Bij mij staat er nu bijvoorbeeld dat er 14.3kWh standby verbruik is voor vandaag, en maar 12.5kWh totaal verbruik, want het totaal verbruik is realtime en standby is geextrapoleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Oon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Yes, het is een of ander algoritme dat bepaalt wat het totale verwachte standby verbruik voor de hele dag is op basis van gegevens tussen middernacht en 6 uur 's ochtends.

Bij mij staat er nu bijvoorbeeld dat er 14.3kWh standby verbruik is voor vandaag, en maar 12.5kWh totaal verbruik, want het totaal verbruik is realtime en standby is geextrapoleerd
Dat laat het al iets logischer klinken inderdaad. Alhoewel alleen een totaal van je stand-by gebruik zien ook al beetje prut is. Ik zou in het scherm van TS ook het totale verbruik willen zien, niet alleen het stand-by gebruik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Hahn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Dat laat het al iets logischer klinken inderdaad. Alhoewel alleen een totaal van je stand-by gebruik zien ook al beetje prut is. Ik zou in het scherm van TS ook het totale verbruik willen zien, niet alleen het stand-by gebruik :P
Ja precies, dat is ook juist wat het zo verwarrend maakt. Ik had dan liever voor beiden een realtime en geëxtrapoleerde grafiek gezien, want nu ben je appels met peren aan het vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb een sluimerverbruik van ongeveer 200 Watt. Tweetal stevige PoE switches, beveiligingscamera's, thuisserver, koelkast, diepvries etc.

Daarmee kom ik ook op zo'n 5kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 15:21
Dank, wat een snelheid hier ;-)

Ik heb eigenlijk alles al gemeten. Op de switchen en modem kpn en 5 accesspoints na. 180 w gemiddels is dus acceptabel. dat staat er ook. Dat extrapoleerverhaal is nieuw voor me. Maar daar duik ik ook even in.

Dank allen voor de snelle reacties. Fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

hvl01 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:43:
Dank, wat een snelheid hier ;-)

Ik heb eigenlijk alles al gemeten. Op de switchen en modem kpn en 5 accesspoints na. 180 w gemiddels is dus acceptabel. dat staat er ook. Dat extrapoleerverhaal is nieuw voor me. Maar daar duik ik ook even in.

Dank allen voor de snelle reacties. Fijne dag!
Of het acceptabel is, kun alleen jij bepalen. Houd wel rekening dat hier veelal Tweakers posten met (relatief) veel apparatuur thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
t14wo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:30:
Als ik de grafiek goed lees (hij is wat onduidelijk doordat je zowel spikes ziet als een doorlopende lijn) heb je zo'n 180 watt aan sluipverbruik. Dat is niet veel en voor zover ik weet heel gemiddeld. Ik heb hier ook een sluiverbruik van rond de 200 watt. Wifi en netwerkspul, opladers in het stopcontact, je boiler, koelkast/vriezer en dan alles wat standby staat.

Vooral die standby verbruikers kun je gemakkeljik zonder inleveren op comfort terugdringen. Ik heb een slimme plugin op de TV hoek gezet. Ik kwam er zo achter dat de TV hoek (TV, Speakers, TV kastje) 90 watt verbruikt in standby. Die gaat dus uit als we gaan slapen en gaat alleen aan als voor de eerste keer de tv wordt gebruikt de volgende dag.

Je zou je internet kunnen uitschakelen, maar dat is toch wel lastig om dat zonder verlies van comfort te doen.
Als het goed is, ik heb het niet gemeten, dan gebruikt jouw apparatuur meer dan dat mijn televisie aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Berlinetta schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Als het goed is, ik heb het niet gemeten, dan gebruikt jouw apparatuur meer dan dat mijn televisie aan staat.
Zou best kunnen. Ik schrok er ook van. ;)
De LG Oled verbruikt uit m'n hoofd een paar watt, tv kastje ook. Maar de speakers (Devialet Phantoms) dus allebei iets van 40 watt. Die kunnen ook niet echt uit of in standby. Ze staan altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De stand-by verbruik van Home Wizard klopt niet altijd helemaal.
Hij meet tussen een bepaalde interval en dat wordt omgerekend naar 24 uur.
Ik heb zelf als de airco bijvoorbeeld aanstaat ook een hele rare stand-by verbruik, maar als je vervolgens kijkt wat je op deze dag totaal hebt verbruikt, dan klopt er geen bal meer van…

Volgens mij is dit in het Home Wizard topic al meerdere malen aangekaart .

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 30-10-2022 15:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Matis schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:42:
Ik heb een sluimerverbruik van ongeveer 200 Watt. Tweetal stevige PoE switches, beveiligingscamera's, thuisserver, koelkast, diepvries etc.

Daarmee kom ik ook op zo'n 5kWh per dag.
Maar heb je zo'n server nou echt nodig?

Het idle-verbruik van mijn huis is nu ongeveer 80 watt, waarvan 10 voor de ventilatie en de rest voor netwerk, adapters, klokken en zaken die in standby staan.

Zelfs met zonnepanelen vind ik dat eigenlijk nog steeds te hoog, en blijf op zoek naar het snijvlak tussen gemak en verspilling.

Mijn server met vier disks verstookte ook 40 watt continu, wat bij 20 cent per kWh toch een euro of 80 per jaar is. Zó gehecht aan instant video ben ik nou ook weer niet; dan loop ik wel naar boven om hem aan te zetten.

Zodra het gebruikt wordt voor iets als backups, is het natuurlijk al beter te verdedigen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CodeCaster schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:06:

Het idle-verbruik van mijn huis is nu ongeveer 80 watt, waarvan 10 voor de ventilatie en de rest voor netwerk, adapters, klokken en zaken die in standby staan.

Zelfs met zonnepanelen vind ik dat eigenlijk nog steeds te hoog, en blijf op zoek naar het snijvlak tussen gemak en verspilling.

Mijn server met vier disks verstookte ook 40 watt continu, wat bij 20 cent per kWh toch een euro of 80 per jaar is. Zó gehecht aan instant video ben ik nou ook weer niet; dan loop ik wel naar boven om hem aan te zetten.

Zodra het gebruikt wordt voor iets als backups, is het natuurlijk al beter te verdedigen.
Het is sowieso een energiezuinige ESXi server, met 1 nvme disk. Er draait onderandere pfSense en Ubuntu Server op. Videos staan er sowieso niet op, maar gebruik de machine ook zakelijk. Er draaien een aantal CI/CD pipelines op en wat webservers. Uitzetten is niet echt een optie ;)

Vroeger huurde ik een VPS, maar zelf draaien is echt een paar honderd euro per jaar goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
CodeCaster schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Uiteindelijk is een balans tussen gemak en zuinig zijn vaak het beste. Want naar boven moeten lopen om 'm aan te zetten wordt al snel 'laat maar zitten', en dan heb je heel dat ding voor niks :+

Jouw server met 4 disks 24/7 aanhebben is onnodig, want lijkt me sterk dat je heel vaak tussen 02:00 en 08:00 video's kijkt. Dus al stel je in dat je server op die tijden uitstaat, dan bespaar je al ~€25 per jaar (en met hogere energieprijzen een veelvoud daarvan), terwijl je er letterlijk niks van merkt.

Zelf heb ik mijn NAS met 2 schijven (zo'n 25W continu verbruik) ingesteld dat 'ie doordeweeks van 00:00 tot 15:00 uitstaat en in het weekend van 02:00 tot 12:00. Dus wat me normaal gesproken €50 per jaar aan stroomkosten zou kosten, kost me nu een grove €20, en ik merk er niks van.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 30-10-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:24

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn server doet inmiddels zoveel zaken dat ik in een soort lock-in zit. Als ik deze uitzet ga ik echt dingen missen.

Hij moet wel zuiniger.

Zomaar zeggen “heb je die server nou echt nodig” is wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Hahn
Als je een camera hebt die via die server loopt of op neemt moet ie 24/7 aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:30
Denk ook aan:
- CV ketel (64 W bij mij)
- Vloerverwarming (36-70W bij mij)
- Mechanische ventilatie (40W)
- Buitenlicht (10W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zich kan je met veel electronica prima een sluipverbruik van < 120watt hebben. Ik heb een (nep) quooker (25watt), een koelvriescombi (30 watt), netwerk, hue, tado, 2 servertjes (beide een NUC, beide enkel met SSD's 7-10watt per stuk). Je ziet bij mij de vermogensgrafiek schommelen tussen de 60 (zonder kk), 140 (met kk) en 2060 (als de boiler ff aangaat). Mijn CV ketel doet 2,6 watt, tenzij-ie echt iets doet (en dat doet-ie alleen met verwarmen / douchen),

Dus zoek die oude koelkasten/vrieskisten/pompen (vloerverwarming), mechanische ventilatie units, oude pc's die 24/7 aan staan of zoek het inderdaad per groep uit :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1