Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op drie dakdelen met één omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GroteReus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-11-2022
Met de stijgende energieprijzen en mogelijk aanschaf elektrische auto wil ik zoveel als mogelijk dakoppervlak benutten voor nieuwe zonnepanelen.

Huidige situatie:
- Drie fase aansluiting in meterkast
- ZW bitumendak voorzien van JA Solar 305wp panelen + SolarEdge SE3000H omvormer

Nieuwe situatie:
- ZW bitumendak voorzien van JA Solar 305wp panelen
- ZW pannendak, hellingshoek 40 graden: Hierop komen 12 x JinkoSolar n-type 405wp panelen
- NO pannendak, hellingshoek 40 graden: Hierop komen 15 x DMEGC 400wp panelen of 16 x JinkoSolar n-type 405wp panelen.

Het prijsverschil tussen 16x JinkoSolar 405wp of 15x DMEGC 400wp is bijna 600 euro. Vooralsnog daarom voor de DMEGC panelen gekozen, maar JinkoSolar blijft ook een optie.

Een oud-klastgenoot is installateur van zonnepanelen en via hem kan ik Huawei omvormers en optimizers tegen een leuke prijs aanschaffen. Mede omdat ik in de toekomst ook een Huawei omvormer kan koppelen aan een thuisbatterij, ligt de keuze voor Huawei omvormer + optimizers min of meer vast.

Ik wil kijken of ik met deze setup voldoende heb aan één 3 fase omvormer.

Huawei biedt voor zover ik weet geen online design tool. Vanuit het SolarEdge topic en de adviezen die daarin o.a. door @Ronald zijn gegeven, heb ik de setup in SolarEdge designtool gezet met de volgende resultaten.

totaaloverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8Q7u1efssT3_vbAKlJTS2MAUxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2GvhrDoGY6R1ZaFYDBHOcm9.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen ZW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_c1VULFdPZ3OFh_Gg4oXsnFd-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zF8oUopiQKe8g0WFXJgYPVxM.jpg?f=user_large

Panelen NO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JooF5NMBzBCBTR0qgkOxnIAJAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KPOKQMHypYjEnQi4CbfB4lB3.jpg?f=user_large

Simulatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7uIk_7SkU-1olkzyC-m8UGGWbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJYmhA1u6Ts8bG8b2CAB8B4t.jpg?f=fotoalbum_large

Simulatieverlies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n9ogp1ama8pAgG5NmQvXMp9M90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqxQYk64vpnqSrVeuxpWM7TE.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens SolarEdge zou een setup met één omvormer dus mogelijk zijn. Kanttekening:
- Alle panelen zijn via één string aan de omvormer gekoppeld
- Alle panelen hebben een optimizer

Huawei omvormers hebben twee MPP trackers, waarbij elke MPP tracker een bereik heeft van 200-950V.

In eerste instantie was mijn idee:
- NO pannendak voorzien van JinkoSolar panelen. Alle JinkoSolar panelen op MPP-1 en de oude JASolar panelen op MPP-2. De JinkoSolar panelen hebben een VMP van 36,76V STC en 33,55V NOTC. Met 28 panelen overschrijd ik daarmee het bereik van de MPP (totaal input 1029V gemeten met 36,76V STC)

Alternatief is om alle ZW panelen, 12 stuks op pannendak en 10 stuks bitumen dak aan MPP-1 te koppelen en de NO panelen, 16 stuks, op MPP-2 te koppelen.

Voor beide opties lees ik argumenten om het niet te doen:
- Geen verschillende dakdelen op één MPP ingang
- Geen verschillende panelen op één MPP ingang

In hoeverre is het met de bovenstaande setup mogelijk om gebruik te maken van één omvormer? Hebben jullie opties cq. suggesties om opbrengst zoveel mogelijk te optimaliseren?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:05
- Geen verschillende dakdelen op één MPP ingang
- Geen verschillende panelen op één MPP ingang
Dit klopt voor string omvormers, niet voor SolarEdge.

Dus SolarEdge of meerdere string omvormers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 01:45
In andere woorden voor string,

PER maximum power point tracking, dus combi +/- van je omvormer mag je alleen een string van panelen die ongeveer precies gelijk zijn.

Dus dat betekent zelfde panelen in zelfde orientatie alles hetzelfde.
Eigenlijk moeten ze ook op de zelfde plek liggen, maar omdat onze aardbol groot is, en als je via de satteliet kijkt is er niet zo veel verschil of je nu een meter of 10 naar links of rechts gaat van je referentie punt.

Zo'n optimizer fungeert als een aperte MPPT, dus dan kan je de verschillen verefennen. Wel is het weer een duur systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door runeazn op 30-10-2022 15:40 ]

• GroteReus
runeazn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:38:
In andere woorden voor string,

PER maximum power point tracking, dus combi +/- van je omvormer mag je alleen een string van panelen die ongeveer precies gelijk zijn.

Dus dat betekent zelfde panelen in zelfde orientatie alles hetzelfde.
Eigenlijk moeten ze ook op de zelfde plek liggen, maar omdat onze aardbol groot is, en als je via de satteliet kijkt is er niet zo veel verschil of je nu een meter of 10 naar links of rechts gaat van je referentie punt.

Zo'n optimizer fungeert als een aperte MPPT, dus dan kan je de verschillen verefennen. Wel is het weer een duur systeem.
Dus als ik je goed begrijp: als ALLE panelen worden voorzien van een optimizer (en dus een aparte MPPT zijn), dan kan ik 38 panelen zonder problemen verdelen over twee MPP ingangen op de omvormer? Zo niet, dan heb ik dus altijd twee omvormers nodig bij drie dakdelen.

Aanvullende vraag: kan ik dan verschillende typen zonnepanelen in één string opnemen als alle panelen een optimizer krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door GroteReus op 30-10-2022 16:48 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@GroteReus solaredge heeft zelfs geheel geen mppt in de omvormer. Dat is de reden dat dat deel als a-merk minder kost dan SMA. Maar de optimizers maken het als geheel duurder.

Maar jouw situatie met meer dan 2 legrichtingen maakt dat solaredge weer voordeliger gaat zijn dan sma.
Maar niet voordeliger dan 2 Chinese omvormers. Nu kan ik niets zeggen over mensen die geen Chinese omvormer willen. Dat was voor mij ook afweging om voor solaredge te gaan, ondanks iets hogere kosten.

Het ontwerp uit designer wat je gepost hebt is technisch helemaal prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• GroteReus
@Ronald ik heb niets tegen of vóór Chinese omvormers. Ik heb nu de mogelijkheid om tegen een vriendenprijs een upgrade te doen van mijn zonnepanelen setup. Met als voorwaarde dat ik gebruik moet maken van huawei omvormer.

Uit jouw post en de post van @runeazn trek ik conclusie:
- als alle zonnepanelen voorzien zijn van optimizers kunnnen verschillende zonnepanelen in één string aan een MPPT worden gekoppeld
- MPPT logica van omvormer wordt dan overgeslagen, wordt door MPPT van de optimizers uitgevoerd
- aangezien huawei omvormer twee ingangen heeft, zou ik 16 panelen NO op MPP2 kunnen koppelen en de 28 panelen ZW op MPP1

Hieronder nog even de specs van huawei 3 fase omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxIFOAWB5TL1HDjPLrSnmphAU1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcl3BPLNs2RsriAlNHfcBQYu.png?f=fotoalbum_large

Kloppen mijn conclusies?

• Ronald
Ik heb erg weinig technische kennis van huawei. Ze hebben een eigen optimizer systeem. Maar ik denk dat je wel beperkt bent met string lengte, de maximale spanning moet binnen de grenzen blijven als zonder optimizers.
Andere regels dan solaredge dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 01:45
Ja je kan verschillende panelen mengen zo lang ze werken met de optimizer.

Dit gaat uit dat het vergelijkbaar werkt met solar edge optimizer.

Let op dat je totale string spanning niet de maximum van je omvormer overschrijdt.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

Crazy-

Best life ever

Ten eerste ; gebruik niet de Solarsedge designer tool om een calculatie te maken voor Huawei omvormers… dat matcht namelijk totaal niet.

SolarEdge optimizers werkt niet met Huawei en vice versa.

Bedenk wel dat Huawei toch wel breed “onder vuur “ blijft liggen omdat het een (berucht) Chinees merk is.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• busscherski
Ook bij Huawei (met of zonder optimisers) zou ik dan kiezen voor 2 omvormers.

Optimisers bij string omvormers zoals Huawei gaan denk ik alleen maar storing geven als je meerdere oriëntaties per mpp hebt.
Het enige wat wel goed werkt in 2 strings is SolarEdge, maar dat is dan ook een fundamenteel ander systeem dan een string omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

busscherski schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:43:
Ook bij Huawei (met of zonder optimisers) zou ik dan kiezen voor 2 omvormers.
Mee eens. Laat de set die nu ligt lekker liggen en hang er een totaal nieuwe set naast.
Optimisers bij string omvormers zoals Huawei gaan denk ik alleen maar storing geven als je meerdere oriëntaties per mpp hebt.
Waarom denk je dit? De optimizers verlagen gewoon de spanning zodat de stroomsterkte hoog blijft. Zolang de totale stringspanning voldoende is (en dat is-ie wel), gaat dit gewoon goed met veel oost en veel westpanelen in 1 string

@GroteReus maar de beste oplossing is dus de huidige panelen helemaal leten zoals ze zijn (incl SE omvormer) en een oost- en een weststring aanleggen op je oost en westdak met een nieuwe inverter. Dan heb je uberhaupt geen optimizers nodig.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• busscherski
JvS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:22:
Waarom denk je dit? De optimizers verlagen gewoon de spanning zodat de stroomsterkte hoog blijft. Zolang de totale stringspanning voldoende is (en dat is-ie wel), gaat dit gewoon goed met veel oost en veel westpanelen in 1 string
Ja in theorie klopt het wat je schrijft. Maar dan moeten de optimisers en omvormer precies doen wat ze moeten doen.

Uit mijn hoofd had @Rol-Co een boel gedoe om oostwest icm Tigo optimizers goed werkend te krijgen. Als doe het zelver die het zelf diagnosticeert en repareert is dat misschien nog minder vervelend dan wanneer je eerst als leek moet uitvogelen of het goed werkt en zo niet ook nog je installateur moet overtuigen van het probleem. Of als je het probleem niet ontdekt moet leven met een deel gemiste productie.

Nu schaar ik Huawei optimizers even over dezelfde kam als Tigos omdat ze conceptueel hetzelfde zijn (ze werken met string omvormers).
SolarEdge is geen echte string omvormer maar een kruising tussen serieel en parallel.

Vandaar zou ik dus indien je dakvlakken met meerdere richtingen en aantallen panelen wilt combineren op 1 mppt wegblijven van alles behalve SolarEdge.

Of nog simpeler, de nieuwe panelen een eigen omvormer.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Er zijn ook 3-fase omvormers met 3 MPP trackers zoals de SMA Tripower X

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

busscherski schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:08:
[...]

Uit mijn hoofd had @Rol-Co een boel gedoe om oostwest icm Tigo optimizers goed werkend te krijgen. Als doe het zelver die het zelf diagnosticeert en repareert is dat misschien nog minder vervelend dan wanneer je eerst als leek moet uitvogelen of het goed werkt en zo niet ook nog je installateur moet overtuigen van het probleem. Of als je het probleem niet ontdekt moet leven met een deel gemiste productie.
Projecteer je nu niet issues die 1 iemand hebt op een algemeen "OW met optimizers gaat alleen maar problemen opleveren"? Ik ben wel benieuwd wat voor issues rolco had. Ik kan me voorstellen dat het met 4 panelen op oost en 12 op west ofzo lastig aan de praat te krijgen is.

Hier is dat niet zo, hier is altijd genoeg stringspanning. Optimizers onder alle panelen en dan alles in 1 string op oost en west zou met 2x 12 panelen echt helemaal prima moeten werken.

Los van het feit dat een nieuwe omvormer met 2 mppt's volgens mij een no-brainer is :P

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 31-10-2022 18:43 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@busscherski

Dat ging over tigo die in de morgen niet opstarten, niet minimaal aantal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rol-Co schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:06:
@busscherski

Dat ging over tigo die in de morgen niet opstarten, niet minimaal aantal.
Heb je ergens iets gepost over dat probleem? Wil er weleens over lezen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JvS schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:51:
[...]
Heb je ergens iets gepost over dat probleem? Wil er weleens over lezen
Er staan wel delen ergens, maar is al tijdje geleden, geen apart topic hoor.

Dit effect in de morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyJZ7EYVsGXQ28msSou6ykD3T7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9EapOA9F64aYzaIkmy7RLzBQ.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 01-11-2022 08:02 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• GroteReus
Major update: ;)

In overleg met installateur is besloten om af te zien van Huawei omvormer en toch voor SolarEdge te gaan.
We hebben een SolarEdge SE9K 3-fase omvormer aangeschaft, die vandaag geleverd zal worden.

De Jinko Solar N-type zonnepanelen zijn niet meer leverbaar. Daarom is gekozen voor Bauer glas glas 385WP zonnepanelen, vooral omdat deze relatief smal zijn, 104cm. Daarmee kan ik op het zuid-dak net 3 panelen landscape boven elkaar plaatsen.

Ik heb daarmee 26 nieuwe zonnepanelen van Bauer 385wp en 10 bestaande panelen JA Solar 305wp.

Volgens de SolarEdge designer kunnen alle 38 zonnepanelen via één string gekoppeld worden. In het algemeen wordt nu de voorkeur gegeven voor de S500B optimizers, maar die zijn erg moeilijk leverbaar.

Even ter verificatie:
Volgens mij kan in mijn situatie toch ook de S440 of S500 optimizers prima functioneren? Optimizers leveren maximaal 60V en ik heb 750V opstartspanning nodig. Bovendien zijn de S440 optimizers een stuk goedkoper.

@Ronald
Hebben de S500B optimizers voor mij meerwaarde of niet? Ook in verband met de panelen op het noorden. Of kunnen we zonder problemen de S440 optimizers monteren.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@GroteReus Ik denk dat @Ronald gaat zeggen: haal het door designer heen :-).

In het systeem verlies diagram in je startpost staat geen opbrengst factor verlies / yield factor loss, dat is goed. Met welke optimizers heb je dat ontwerp ingetekend? Als dat S440's zijn, weet je dat het goed zit. Als dat S500B's zijn, pas dat ontwerp aan naar S440 en kijk of de Yield Factor Loss wegblijft.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• GroteReus
blackd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
@GroteReus Ik denk dat @Ronald gaat zeggen: haal het door designer heen :-).

In het systeem verlies diagram in je startpost staat geen opbrengst factor verlies / yield factor loss, dat is goed. Met welke optimizers heb je dat ontwerp ingetekend? Als dat S440's zijn, weet je dat het goed zit. Als dat S500B's zijn, pas dat ontwerp aan naar S440 en kijk of de Yield Factor Loss wegblijft.
Uiteraard heb ik alle varianten door de desginer gehaald zonder noemenswaardige verschillen. Bij de S440 kom ik uit op 1,17% optimizer efficientie verlies waar dat bij de S500 en S500B 1,19% is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53xjzqpzYOlQypRSZG2cOQs9H4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Xc7mBH7wzOEDotnseNw9pZG.jpg?f=fotoalbum_large

Meer in het algemeen: De S500B levert maximaal 125V waar dat bij de S440 en S500B maximaal 60V is. Als ik met de S440 altijd voldoende opstartspanning heb, minimaal die 750V, dat houd ik het prijsverschil tussen de S500B en S440 liever in eigen zak. Scheelt toch een ongeveer 20 euro per optimizer.

[ Voor 16% gewijzigd door GroteReus op 24-11-2022 11:06 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GroteReus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:05:
Uiteraard heb ik alle varianten door de desginer gehaald zonder noemenswaardige verschillen. Bij de S440 kom ik uit op 1,17% optimizer efficientie verlies waar dat bij de S500 en S500B 1,19% is.
Geen 'opbrengst factor verlies' met S440 dus helemaal prima lijkt me. (y)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zou je even veel panelen ZW als NO leggen, dan zou je die in theorie ook parallel op 1 MPPT kunnen zetten in sommige gevallen. Dan heb je de 2e MPPT-ingang vrij voor het platdaksysteem. Het parallel zetten van een 'oost/west'-systeem geeft slechts minimale verliezen. Uiteraard wel checken of dit veilig kan i.c.m. jouw omvormer.

Ik zou hier zelf kiezen voor 2 stringomvormers ipv SolarEdge. Zowel qua kosten als eenvoud ben je dan waarschijnlijk beter af.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• GroteReus
Keuze voor solaredge is inmiddels gemaakt, gepasseerd station.

Ik wil nu de daken zoveel als mogelijk vol leggen. Op pannendak zuiden passen maar 12 panelen ivm een dakkapel badkamer. Op pannendak noorden passen 16 of 17 panelen. Verschil 5 panelen is mij te groot om twee dakvlakken parallel aan te sluiten.

Het wordt dus één string van 38 of 39 panelen. :-)

• Ronald
Solaredge houdt van zo lang mogelijke strings ;) lijkt me prima zo, ook met by s440

Pagina: 1