Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-05 14:37
Beste tweakers,

We willen een nieuwe tv thuis voor in de woonkamer. We hebben tot nu toe de LG70NANO766QA 4K Smart-TV gevonden, die 4K is en AirPlay heeft en de Canal Digitaal-app ondersteunt. Het liefst heb ik echter een 4K-TV die 120fps kan weergeven en hdmi2.1 ingangen heeft vanwege de PS5.

Ik zou jullie hulp erg op prijs stellen

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een
Smart-TV met 4K, AirPlay, ondersteuning voor de Canal Digitaal-app, een TV die 120fps kan weergeven en hdmi2.1 ingangen heeft. Minimaal 70 inch.

Wat is je budget?
1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV te kijken via de Canal Digitaal-app, te gamen met de PS5, youtube en netflix.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb zelf al de LG 75NANO886PB gevonden, maar deze is niet beschikbaar via een fysieke winkel en ik zou wel graag de tv eerst in het echt zien.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Foarsitter op 30-10-2022 14:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat je zoekt is een TV die 120fps kan weergeven en hdmi2.1 ingangen heeft. Dit is wat anders dan de panelrefreshrate van 100hz.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Foarsitter
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:30:
Wat je zoekt is een TV die 120fps kan weergeven en hdmi2.1 ingangen heeft. Dit is wat anders dan de panelrefreshrate van 100hz.
Ik heb het aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:14
Marketingmachine draait weer overuren, voor console gaming heb je geen 120Hz paneel nodig aangezien de laatste generatie consoles niet krachtig genoeg zijn en je dus altijd concessies zult moeten doen op het gebied van beeldkwaliteit. Ja er zijn spellen die 120fps ondersteunen maar hierdoor lever je in op andere aspecten.

De LG 70NANO766 biedt, voor het formaat en de prijs bij huidige prijs bij Kamera Express, een relatief goede bang for the buck, deze afmeting heeft een VA paneel wat voor LCD begrippen een goede native contrast biedt, daarnaast kan je er goed op gaming door de lage input lag.

Met jouw wensen kun je beter voor de Sony 65X89J kiezen, dit model scoort op alle onderdelen veel beter dan de 70NANO766 (lees: betere beeld- en bouwkwaliteit, beter geluidskwaliteit en uitgebreidere/ snellere OS). Beschikt over HDMI 2.1 poorten met full 120fps support, kan daarnaast HDR ook een stuk beter weergeven voor zover dit mogelijk is met een LCD tv zonder Full Array Local Dimming.

Hou er rekening mee dat HDR de toekomst is, wanneer je dus een langere tijd met je tv wilt doen en je waarde hecht aan HDR zul je jouw budget moeten verhogen.

*Vergelijken in de winkel heeft weinig zin, alle tv's staan in 'winkel mode' met overdreven verzadige kleuren en een koele color temp.

[ Voor 10% gewijzigd door Freshouttheoven op 30-10-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:30:
Dit is hetzelfde, een TV moet een panel refresh rate van 120Hz hebben om 120fps te kunnen weergeven. Ik begrijp wel de verwarring aangezien we van in een PAL regio zitten en de oude beeldbuizen 50 of 100Hz waren, is deze term in de volksmond blijven hangen. Tegenwoordig zijn alle tv's 60 of 120Hz ongeacht regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Freshouttheoven schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Dit is hetzelfde, een TV moet een panel refresh rate van 120Hz hebben om 120fps te kunnen weergeven.
Klopt, alleen hebben niet alle TV's met een panel van 100Hz de mogelijkheid om 120fps over hdmi2.1 weer te geven. 100Hz tv's met een input van max 1080p60 of 4k60 bestaan al jaren. Vandaar mijn tip, kijk niet naar hz, kijk naar wat je echt nodig hebt (hdmi 2.1 en support voor 4k120 :))

Voorbeeld wel 100hz, geen 100fps:
uitvoering: Hitachi 50HAQ7350 Zwart

In de praktijk zal het wel loslopen om een TV te vinden die geen 4k120 kan, maar ik zou toch specifiek daar op letten!

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Klopt, alleen hebben niet alle TV's met een panel van 100Hz de mogelijkheid om 120fps over hdmi2.1 weer te geven. 100Hz tv's met een input van max 1080p60 of 4k60 bestaan al jaren. Vandaar mijn tip, kijk niet naar hz, kijk naar wat je echt nodig hebt (hdmi 2.1 en support voor 4k120 :))

Voorbeeld wel 100hz, geen 100fps:
uitvoering: Hitachi 50HAQ7350 Zwart
True, we bedoelen allebei hetzelfde maar hebben het beide niet goed verwoord :).

Waar het om draait is bandbreedte. Om 120fps in 4K te kunnen weergeven heb je meer bandbreedte nodig. Vandaar dat HDMI 2.1 vereist is, naast een native 120Hz paneel, voor gaming in 4K @120Hz.

*De genoemde Hitachi heeft overigens een native 60Hz paneel (de Tweakers product specs zijn onjuist), de volgende keer wel een beter voorbeeld gebruiken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bestaan er dan tv's met 4k120 support die een panel hebben die dat niet kan weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:09:
Bestaan er dan tv's met 4k120 support die een panel hebben die dat niet kan weergeven?
Ja die bestaan, dit kan bijv. het geval zijn wanneer de gebruikte SoC niet krachtig genoeg is of het paneel heeft een andere subpixel layout. De Sony XH9005 is hier een voorbeeld van, door een te zwakke SoC zijn er concessies gedaan en hebben ze de verticale resolutie gehalveerd om zo toch 4K @120Hz te kunnen weergeven.

Daarnaast bestaan er ook tv's die compressie toepassen en in plaats van chroma subsampling 4:4:4 wat full bandwith is, het beeld in 4:2:2 of 4:2:0 weergeven. Hierdoor neemt de beeldkwaliteit af.

Om mijn eerste post wat duidelijker te maken...

Voor console gaming heb je geen tv nodig die 4K @120Hz en HDMI 2.1 full bandwith support. Met het oog op de toekomst is het wel verstandig om daar nu in te investeren, echter zijn de huidige consoles niet krachtig genoeg en worden er bij games die 4K @120Hz ondersteunen concessies gedaan op het gebied van beeldkwaliteit.

De meeste spellen op de nieuwe generatie consoles worden geoptimaliseerd voor @60Hz, je hebt dus ook minder snel last van frame drops waardoor VRR bijv. minder toevoegt dan dat de hype doet vermoeden, dit geldt imo ook voor 4K @120Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:06

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik vraag mij af wat het doel is van de de upgrade. Een upgrade van de Nano76 naar de Nano88 is geen wereld van verschil. Je gaat er inderdaad op vooruit met de genoemde 120Hz, maar daar zijn hierboven al kanttekeningen bij benoemd: Verwacht niet dat je opeens al je spellen in 4K/120Hz kan spelen, daar is een PS5 gewoon niet krachtig genoeg voor.

Dus waarom zo'n investering, voor de 5 inch extra schermruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
dmantione schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:10:
Ik vraag mij af wat het doel is van de de upgrade. Een upgrade van de Nano76 naar de Nano88 is geen wereld van verschil. Je gaat er inderdaad op vooruit met de genoemde 120Hz, maar daar zijn hierboven al kanttekeningen bij benoemd: Verwacht niet dat je opeens al je spellen in 4K/120Hz kan spelen, daar is een PS5 gewoon niet krachtig genoeg voor.

Dus waarom zo'n investering, voor de 5 inch extra schermruimte?
Aangezien ik toch een nieuwe tv neem, wil ik dan het liefst rekening houden met de ps5. Dat is toch niet zo'n gekke gedachte?

De huidige tv is 45 inch volgens mij dus ten opzichte van nu wordt het wel een hele verandering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De LG 75NANO886 heeft een IPS paneel, dit houdt in dat het een slechte contrast heeft en je in donkere scènes bijna niks ziet.

Wanneer je een tv in 75” wilt met HDMI 2.1 èn een relatief goede beeldkwaliteit zul je het budget moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Freshouttheoven schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:29:
De LG 75NANO886 heeft een IPS paneel, dit houdt in dat het een slechte contrast heeft en je in donkere scènes bijna niks ziet.

Wanneer je een tv in 75” wilt met HDMI 2.1 èn een relatief goede beeldkwaliteit zul je het budget moeten verhogen.
Welk budget zou beter passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:06

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het belangrijkste zaken die de beeldkwaliteit bepalen zijn:
  • IPS- of VA-paneel. IPS is levert je brede kijkhoeken om met de familie omheen te zitten, VA levert je diepere zwartwaardenl
  • Conventionele verlichting met witte leds of kwantumdots die licht van blauwe leds in wit omzetten. Het laatste levert vollere kleuren op.
  • FALD-verlichtingen waardbij het scherm liefst in zoveel mogelijk zones wordt opgedeeld.
Dan is er nog OLED, waarmee je wat beeldkwaliteit betreft uitgepraat bent, tevens de beste televisies voor spelamusement. OLED is evenwel in grote maten erg duur, je moet dan terug naar 65" om het enigzins betaalbaar te houden.

Als we bij LCD en grote maten blijven, dan denk ik dat je toch wel naar ongeveer iets van ongeveer 1800 euro zult moeten om televisies met de bovenstaande eigenschappen te kunnen kopen. Het is een beetje of je een basis-LCD wilt, die zeker niet slechter zal zijn dan je huidige TV, maar ook niet veel beter (behalve dan een stuk groter), of dat je ook in de- beeldtechniek een stap wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan! /s

Wil je een 120Hz VA paneel + FALD + relatief goede HDR + HDMI 2.1 dan is de Sony 75X92J de goedkoopste optie momenteel.

Wil je alleen HDMI 2.1 + 120Hz VA paneel dan kun je kijken naar een Samsung 75Q70A/ Q70B, Sony 75X85J/ X89J of 75X89K/ X85K.
Pagina: 1