Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbanks
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-04 13:52
Ha allen,

Ik word binnenkort oom en kijk er enorm naar uit. Mijn zusje, soon to be mother, ook. Ze vroeg me van het weekend om te helpen bij het kiezen van een camera om mooie kiekjes te kunnen schieten van de baby en hun gezin met daagjes uit e.d. Zal ook veelal binnen gebruikt worden bij weinig licht.

Hun budget is €300 en ik gaf aan "dit wel even uit te zoeken". Echter nu ik hier aan begin zie ik in dat het budget aan de lage kant is, zelfs als we dit nog wat oprekken. Ook merk ik dat ik al te lang niet meer bezig ben geweest met fotografie en er uit gegroeid ben. Ik vraag me nu sterk af of het wel de moeite waard is om een camera aan te schaffen naast de iPhone 12 mini die ze heeft. De meeste camera's die enigszins in budget vallen zijn ook veelal 5+ jaar oud.

Is er iemand die hier meer thuis in is en er wat licht op kan schijnen? Heeft het met dit budget zin om te kijken naar een camera en zo ja, wat zijn de mogelijke kanshebbers? Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 18:36
Het ding met iPhone-fotografie vs 'echte' camera-fotografie is dat iPhones niet alleen al best aardige camera's hebben, maar ze ook automatisch al veel nabewerking doen voordat je het eindresultaat te zien krijgt.

Bij een echte camera moet je eigenlijk weten wat je doet (ISO, diafragma, sluitertijd) en ook nog wat nabewerken, wil je überhaupt op hetzelfde niveau komen qua resultaat, onder gunstige omstandigheden (veel licht).

Is je zusje iemand die fotografie wel echt zou willen leren, of moet het vooral makkelijk en snel goed werken? Indien dat laatste, zou ik de moeite niet eens nemen en het houden bij de iPhone. Anders gaat ze waarschijnlijk flink teleurgesteld zijn in wat ze krijgt uit een dedicated camera.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbanks
Dank voor je reactie! Dat is precies waarom ik me dat af vraag. Ik zie haar niet met photoshop bezig zijn en leren wat ISO waardes e.d. doen. Het moet dus point and shoot zijn met een mooi resultaat. Lijkt er op dat je mijn vermoeden bij deze bevestigd en ze het geld beter kan besparen en ergens anders in kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Ik zou inderdaad gaan voor een goede smartphone camera. Nu heeft de 12 al goede camera's aan boort en ben je eigenlijk al voorzien.

Tel daarbij op dat je dat ding altijd bij hebt, en veel mensen zelfs altijd in hun hand ;) . Dat maakt dat je veel sneller de leuke kiekjes meepakt.

Wellicht is het nog interessant om de 12mini te upgraden naar een 13pro ofzo. Nog iets betere camera, en ook telefoto opties.

Ik denk dat je voor het budget namelijk niets gaat vinden wat in het totaalplaatje beter gaat functioneren dan een goede smartphone

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Zou je het budget een stukje kunnen oprekken? Als je er €100 of €200 bovenop gooit komen er wel wat opties langs van Panasonic of Sony die nog geen 5 jaar oud zijn en best wat opties bieden. Ik zou inzetten op een compactcamera met een redelijke zoom en een niet al te kleine sensor. Ja, iPhone foto's zijn in een hoop situaties erg goed, zeker door de nabewerking en mogelijkheid om met low light een hoop te doen, maar er is ook een moment waar je meer glas echt gaat merken. Bij een compactcamera die je op automatisch zet krijg je toch ook een hoop leuke shots die er bij uitvergroten al snel beter kunnen uitzien dan die van je telefoon, ook zonder nabewerken. Een hoop foto's kan je maar één keer maken en dan is het denk ik slim om niet alleen maar op de telefoon te gokken.
categorie: Compactcamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Archer_VC10 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:59:
Zou je het budget een stukje kunnen oprekken? Als je er €100 of €200 bovenop gooit komen er wel wat opties langs van Panasonic of Sony die nog geen 5 jaar oud zijn en best wat opties bieden. Ik zou inzetten op een compactcamera met een redelijke zoom en een niet al te kleine sensor. Ja, iPhone foto's zijn in een hoop situaties erg goed, zeker door de nabewerking en mogelijkheid om met low light een hoop te doen, maar er is ook een moment waar je meer glas echt gaat merken. Bij een compactcamera die je op automatisch zet krijg je toch ook een hoop leuke shots die er bij uitvergroten al snel beter kunnen uitzien dan die van je telefoon, ook zonder nabewerken. Een hoop foto's kan je maar één keer maken en dan is het denk ik slim om niet alleen maar op de telefoon te gokken.
categorie: Compactcamera's
Ik denk dat je relatief veel investeert in weinig meerwaarde.
Ik zou persoonlijk dat geld steken in automatische Cloud upload zodat je je fotos beschermt tegen verlies. Camera’s zijn leuk, maar met kleine kinderen neem je vaak weinig tijd in het van de camera afhalen van de fotos en voor je het weet ben je data kwijt.

Ook fotos van een iPhone kun je prima vergroten. Je maakt er niet snel een poster van, maar maak die foto’s in eenmalige fotoshoot o.i.d..

Uiteraard is bovenstaande zeer afhankelijk van hoe je het zelf doet, maar iets om over na te denken en zelf te beslissen.

En met zeer kleine kinderen gaat het vooral om het feit dat je altijd je camera bij je hebt, want de mooiste kiekjes maak je op de meest onverwachte momenten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 31-10-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk ook dat de betere smartphone afdoende is, maar dat je haar heel goed kunt helpen met hoe verder met het digitale foto-management: afdrukken, archiveren, NAS, Onedrive/Dropbox, digitale fotolijsten en sharen met de fam. Opa en oma kunnen een mooie afdruk vaak zeer waarderen.

*edit
offtopic:
Ooit een quote van een archivaris gelezen, die verwacht dat er van deze tijd over enkele honderden jaren waarschijnlijk geen enkel beeld meer bewaard zal zijn. Hij had in ieder geval zeer weinig vertrouwen in toekomstvastheid van digitale media.

[ Voor 33% gewijzigd door desmond op 31-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misterbanks
Dank allen voor de reacties en inzichten. Het is helder, ze kan in haar geval het beste de camera van de iPhone blijven gebruiken.

Dit verhaal heeft wel een vreemde wending genomen, ik heb namelijk voor haar een instant camera gekocht, deze heeft naar mijn mening wel een meerwaarde in dit geval. Zo kan ze kiekjes meteen ophangen, of meegeven :)
Pagina: 1