Remote toegang tot een netwerk met 4G WAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 14:20
Ik heb op een remote locatie een klein netwerkje draaien rond een Teltonika RUT240 (En elders op een 950). Graag zou ik via VPN toegang tot deze netwerken kunnen hebben.
Omdat ik geen vast public IP heb is het dus niet mogelijk om eenvoudig een VPN servertje op te zetten op het modem en te verbinden. Maar wat zijn de alternatieven? Liefst zonder extra hardware omdat nu al alles gevoed wordt uit een paar zonnepanelen.

Ik had al even zitten googlen, maar het is gewoon echt niet mijn ding VPN en remote connections opzetten op deze manier, en zou echt niet weten waar ik moet beginnen te zoeken 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom kan dat niet? Met DynDNS of NO-IP kan je "gewoon" een hostname laten opvoeren voor een dynamic IP. En dan kan je toch een VPN opzetten naar je hostname?

Andersom, wat is er mis om het host-netwerk (achter de Teltonika) elk uur of elke 12 uur een mail te laten versturen met het WAN-IP? Dan pas je dat (even) aan in je VPN-client en log je in?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Ik vermoed dat het public IP ook nog shared is. Als ik het ip wel heb, kan ik nog steeds niet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

yannickudb schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:13:
Ik vermoed dat het public IP ook nog shared is. Als ik het ip wel heb, kan ik nog steeds niet verbinden.
Geen foutmelding en geen software genoemd; ik weet dus niet of het aan "jouw" inrichting ligt of dat er inderdaad iets niet kan op dat 4G netwerk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
De meest simpele test die ik heb gedaan, gewoon poort 22 naar buiten open zetten en met putty een ssh verbinding proberen op te zetten. Connection timed out.
Betreft overigens een sim van Lebara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:16
Kun je de verbinding niet vanaf de remote locatie initiëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Tegenwoordig hebben die teltonika apparaten ondersteuning voor ZeroTier via een package. Als je die op beide teltonika's installeert heb je altijd toegang tot beide netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:45
Zerotier VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ja sort of vpn. Werkt prima om een private network te maken tussen twee of meer locaties. Je krijgt er een netwerk interface bij en je kan gewoon firewall rules instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Overigens is het besturingssysteem van Teltonika RUT240 gebaseerd op Openwrt dus er zijn meerdere mogelijkheden waaronder Zerotier en wireguard en ondersteuning voor DDNS. Maar als het een shared ip is (goede kans met Lebara) is Zerotier een van de betere keuzes omdat het apparaat zelf contact houdt met de zerotier moons en zo vindbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
yannickudb schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:59:
Ik heb op een remote locatie een klein netwerkje draaien rond een Teltonika RUT240 (En elders op een 950). Graag zou ik via VPN toegang tot deze netwerken kunnen hebben.
Omdat ik geen vast public IP heb is het dus niet mogelijk om eenvoudig een VPN servertje op te zetten op het modem en te verbinden. Maar wat zijn de alternatieven? Liefst zonder extra hardware omdat nu al alles gevoed wordt uit een paar zonnepanelen.

Ik had al even zitten googlen, maar het is gewoon echt niet mijn ding VPN en remote connections opzetten op deze manier, en zou echt niet weten waar ik moet beginnen te zoeken 8)7
Zet ergens anders VPN neer en laat de Teltonika daar naar toe connecten als client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Oke, ben een beetje druk geweest maar heb inmiddels een paar dagen ZeroTier draaien. Het werkt super, ik kan alle devices bereiken, dat is echt top. Echter, en dat is voor mij wel hét grote nadeel: Datagebruik, de zerotier verbinding open houden kost 20-30 mb per dag extra. Dat is toch wel heel fors voor een 4G lijntje waar nu dagelijks 5 á 10mb over gepompt wordt.
Ik lees online dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen.

WireGuard lijkt dezelfde mogelijkheden te hebben, maar heb ik tot nu toe niet werkend gekregen. Misschien als ik even de tijd neem om het goed in te richten, maar ik heb helemaal 0,0 ervaring met linux, en de server side opzetten wil nog niet zo.
Pagina: 1