Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 00:56
Hoi,

Eigenlijk had ik deze vraag vooraf mijn vorige post moeten plaatsen. Ondanks dat stel ik de toch de vraag ;)
Ik vraag me af wat er van een pas afgestudeerde HBO'er junior developer word verwacht.

De HBO-ICT opleidingen (op het gebied van SE) zijn diverse en wat er behandeld zal worden verschilt echt per opleiding. Zo zijn er scholen die studenten laten starten in het programmeren met Java en andere hogescholen weer met PHP. Wel de soft skills worden door de alle hogescholen behandeld (heh, logisch :) )

De meeste opleiding hebben een paar perioden, vakken zoals C# .NET Framework gegeven. Ook zijn er opleidingen die wel wat programmeerconcepten hebben behandeld (OOP, abstractie, overerving, encapsulatie, polymorfisme), maar geen design patterns.

Stage-ervaringen zijn ook interessant. Zo zijn er stages geweest waar men echt bij een softwarebedrijf te werk ging en daar met ervaren developers samen werkten. Zo ook weer stageplaatsen waar er geen technisch personeel aanwezig was en jij als student zelf de techneut was om het project uit te voeren. Dat laatste lijkt me vooral moeilijk, omdat er niemand goed feedback op de geschreven code kan geven.

Ook is het eigen vermogen een factor, want hobbyisten zijn vaak meer ervaren dan studenten die vaak het schoolprogramma hebben gevolgd (dit zijn de lessen inclusief zelfstudie). Plus studenten die vier jaar naast hun HBO-opleiding hebben gewerkt als junior developer (bijbaan) versus studenten die het schoolprogramma hebben gevolgd..

Het eindniveau van afgestudeerden kunnen daarom hevig verschillen. Vacatures die ik lees gebruiken vaak woorden als "goed", maar dat is te abstract.

Nu voor mijn vraag: Wat wordt er van een pas afgestudeerde software engineer verwacht?

Opmerking: SE staat voor "Software Engineer", maar ik ga er vanuit dat deze term op Tweakers niet onbekend is :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waar we bij ons op het werk voornamelijk naar kijken is "denkniveau".
Daar kun je tijdens de sollicitatie wel redelijk achter komen met wat strategische vragen.

In je CV hoeven eigenlijk alleen maar de juiste kernwoorden voor te komen en dan wordt je al uitgenodigd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Oprecht: Vrij weinig. Er wordt voornamelijk van je verwacht dat je je bewust bent dat je niet bent aangenomen voor je huidige skills maar voor je potentie. Die skills leer je on the job wel bij, de verwachting is dat je leergierig bent en in staat bent het niveau op te pakken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

Dat je:

In een scrum/agile team kan werken
  • Je snapt het werken in increments/sprints en dat je aan het einde van een sprint ook een resultaat/(demo) kan laten zien
  • Je bent, tot op zekere hoogte, in staat om in te zien of iets wel of niet in een sprint past/je kan werk schatten (Ja daar maak je fouten in, zolang je er van leert is het goed
  • Je hebt wat te melden bij stand-ups en retro's
Je kan (software)concepen overbrengen en je hebt daar een redelijke basis in. dwz. je kan wat in iets wat lijkt op UML op het whiteboard kladden.

Je hebt geen hulp nodig met basisconcepten, en commentaar die je op je code krijgt kan je voor een groot deel zelfstandig verwerken en waar nodig vraag je om terugkoppling/hulp/verduidelijking.

En je kan laten zien dat je leert van ervaringen/fouten/feedback

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:34
Ik denk dat het korte antwoord is; een degelijk oplossend vermogen. Niet veel meer of minder.

Hoe ze dit proberen te doorgronden staat een beetje los. Soms met uitgebreide hypothetische vragen tijdens een interview, andere keren met een programmeer-test in een taal die je goed ligt waarna je dit bespreekt (ook dit hoeft niet fout-loos te zijn).

Indien je de benodigde taal (nog) niet kent, is dat veelal geen probleem. Met een goede basis moet je dat wel redelijk snel onder de knie krijgen.

Van een junior / net afgestudeerde Software Engineer zal ook echt geen 100% productiviteit worden verwacht de eerste X weken. Er zal vanuit worden gegaan dat de initiële leercurve behoorlijk stijl is. Als het goed is zal ook passende begeleiding beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 20:11
Een professionele houding met een gezonde dosis wil en capaciteit om te leren, that’s all.

Je HBO papiertje is daar een bewijs van.

Want er is geen enkele IT opleiding die je volledig inhoudelijk de juiste kennis geeft.

Elk bedrijf heeft andere processen, technologieën en deze veranderen ook continue. Daar moet mee leren om te gaan.
Studenten die een HBO opleiding hebben doorstaan hebben tot in zekere zin bewezen dit te kunnen.
Pagina: 1